In order to ensure the highest quality of our services, we use small files called cookies. When using our website, the cookie files are downloaded onto your device. You can change the settings of your browser at any time. In addition, your use of our website is tantamount to your consent to the processing of your personal data provided by electronic means.

Kontrole PAA

Jednym z zadań Państwowej Agencji Atomistyki jest prowadzenie kontroli w jednostkach organizacyjnych prowadzących działalność ze źródłami promieniowania jonizującego.

Kontrole wykonywane są przez organy dozoru jądrowego czyli:

    • Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki
    • inspektorów dozoru jądrowego

Rodzaje kontroli

Organy dozoru jądrowego przeprowadzają:

  1. kontrole okresowe - zgodne z planem kontroli zatwierdzonym przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki
  2. kontrole doraźne - przeprowadzane w przypadku wystąpienia okoliczności mających istotny wpływ na stan bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej jednostki organizacyjnej, w której ma być przeprowadzona kontrola
  3. kontrole ciągłe - przeprowadzane w elektrowniach jądrowych na podstawie stałego upoważnienia.

Procedura kontroli

Inspektorzy dozoru jądrowego prowadzą kontrole na podstawie i po:

  1. doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, wydanego przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki,
  2. okazaniu kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej albo osobie przez niego upoważnionej legitymacji służbowej wydawanej przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki.

W razie podejrzenia poważnego naruszenia wymagań bezpieczeństwa jądrowego lub ochrony radiologicznej inspektor dozoru jądrowego może prowadzić kontrolę po okazaniu legitymacji służbowej. W takim przypadku upoważnienie do przeprowadzenia kontroli doręcza się niezwłocznie kierownikowi kontrolowanej jednostki.

Uprawnienia kontrolującego

Organy dozoru jądrowego w związku z prowadzoną kontrolą mają prawo do:

  1. swobodnego wstępu, z niezbędnym sprzętem, o każdej porze, na teren, do obiektów i pomieszczeń kontrolowanej jednostki organizacyjnej, a także do należących do niej środków transportu
  2. wglądu do dokumentów, ksiąg oraz innych nośników informacji należących do kontrolowanej jednostki organizacyjnej, dotyczących bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej
  3. żądania sporządzenia oraz wydania kopii dokumentów i nośników informacji, o których mowa w punkcie 2
  4. sprawdzania, czy działalność kontrolowanej jednostki organizacyjnej jest wykonywana zgodnie z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej oraz z wymaganiami i warunkami, określonymi w zezwoleniach
  5. przeprowadzania w zależności od potrzeb niezależnych pomiarów technicznych i dozymetrycznych
  6. żądania pisemnych lub ustnych informacji w sprawach objętych kontrolą oraz wzywania i przesłuchiwania kierownika i pracowników kontrolowanej jednostki organizacyjnej, a także pracownika zewnętrznego lub praktykanta
  7. pobierania próbek do badań laboratoryjnych
  8. przeprowadzania oględzin terenu, obiektów, pomieszczeń i urządzeń kontrolowanej jednostki organizacyjnej oraz należących do niej środków transportu
  9. utrwalania przebiegu i wyników oględzin, o których mowa w pkt 8, za pomocą aparatury i środków technicznych służących do utrwalania obrazu i dźwięku
  10. zabezpieczania lub żądania zabezpieczenia dokumentów i innych dowodów
  11. w przypadku kontroli elektrowni jądrowej - korzystania z pomocy autoryzowanych przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki laboratoriów i organizacji eksperckich, a w przypadku kontroli innych jednostek organizacyjnych - korzystania z pomocy biegłych i ekspertów oraz laboratoriów
{"register":{"columns":[]}}