W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wniosek o zezwolenie na przetwarzanie odpadów

Wymagania formalne dotyczące wniosku
Wydział Ocen Oddziaływania na Środowisko
Zadanie Wniosek o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów.
Podstawa prawna Art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
Wymagane dokumenty potrzebne do rozpatrzenia sprawy

Zezwolenie na przetwarzanie odpadów wydaje się na wniosek posiadacza odpadów, który powinien odpowiednio zawierać:
1) Numer identyfikacji podatkowej (NIP) posiadacza odpadów; 
2) Wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do przetwarzania;
3) Określenie masy odpadów poszczególnych rodzajów poddawanych przetwarzaniu i powstających w wyniku przetwarzania w okresie roku;
4) Oznaczenie miejsca przetwarzania odpadów;
5) Wskazanie:
a) miejsca i sposobu magazynowania oraz rodzaju magazynowanych odpadów,
b) maksymalnej masy poszczególnych rodzajów odpadów i maksymalnej łącznej masy wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w tym samym czasie oraz które mogą być magazynowane w okresie roku,
c) największej masy odpadów, które mogłyby być magazynowane w tym samym czasie w instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub innym miejscu magazynowania odpadów, wynikającej z wymiarów instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów,
d) całkowitej pojemności (wyrażonej w Mg) instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów.
6) Szczegółowy opis stosowanej metody lub metod przetwarzania odpadów, w tym wskazanie procesu przetwarzania, zgodnie z załącznikami 1 i 2 do ustawy o odpadach oraz opis procesu technologicznego z podaniem rocznej mocy przerobowej instalacji lub urządzenia, a w uzasadnionych przypadkach - także godzinowej mocy przerobowej;
6a)wskazanie rodzajów odpadów, które mogą utracić status odpadów, w przypadku gdy utrata statusu odpadów jest przewidywana, oraz informacje o spełnieniu warunków określonych w art. 14 ust. 1 pkt 1, a ponadto:
a)informacje o spełnieniu szczegółowych warunków utraty statusu odpadów, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 2, jeżeli zostały określone w przepisach prawa Unii Europejskiej albo w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 1a,
6b)proponowane szczegółowe warunki utraty statusu odpadów, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 2, jeżeli nie zostały określone w przepisach prawa Unii Europejskiej albo w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 1a;
7) Przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie przetwarzania odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych lub przeszkolenia pracowników oraz liczby i jakości posiadanych instalacji i urządzeń odpowiadających wymaganiom ochrony środowiska; 
8) Oznaczenie przewidywanego okresu wykonywania działalności w zakresie przetwarzania odpadów;
9) Opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli działalności objętej zezwoleniem; 
10) Opis czynności, które zostaną podjęte w przypadku zakończenia działalności objętej zezwoleniem i związanej z tym ochrony terenu, na którym działalność ta była prowadzona; 
11) Określenie minimalnej i maksymalnej ilości odpadów niebezpiecznych, ich najniższej i najwyższej wartości kalorycznej oraz maksymalnej zawartości zanieczyszczeń, w szczególności PCB, pentachlorofenolu (PCP), chloru, fluoru, siarki i metali ciężkich - w przypadku zezwoleń dotyczących instalacji do termicznego przekształcania odpadów;
12) Informacje, o których mowa w art. 98 ust. 1 ustawy o odpadach - w przypadku zezwoleń na przetwarzanie dotyczących unieszkodliwiania odpadów pochodzących z procesów wytwarzania dwutlenku tytanu oraz z przetwarzania tych odpadów, przez ich składowanie - do ustalenia zagrożeń, jakie te odpady mogą powodować dla życia lub zdrowia ludzi oraz dla środowiska; 
13) Informacje, o których mowa w art. 102a ust. 1 pkt 1-4 ustawy o odpadach - w przypadku zezwolenia na przetwarzanie dla prowadzącego zakład recyklingu statków. 
14) Proponowaną formę i wysokość zabezpieczenia roszczeń w wysokości umożliwiającej pokrycie kosztów wykonania zastępczego, o którym mowa w art. 48a ustawy o odpadach;
15) Informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów;
16) W przypadku gdy określenie rodzajów odpadówjest niewystarczające do ustalenia zagrożeń, jakie te odpadymogą powodować dla życia lub zdrowia ludzi oraz dla środowiska, właściwy organ może wezwać wnioskodawcę do podania podstawowego składu chemicznego i właściwości odpadów.

Do wniosku należy dołączyć:
1) Zaświadczenie o niekaralności:
a) posiadacza odpadów będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą,
b) wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej posiadacza odpadów będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej – za przestępstwa przeciwko środowisku lub przestępstwa, o których mowa w art. 163, art. 164 lub art. 168 w związku z art. 163 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny.
2) Zaświadczenie o niekaralności posiadacza odpadów za przestępstwa przeciwko środowisku na podstawie przepisów ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary;
3) Oświadczenie o niekaralności za wykroczenia określone w art. 175, art. 183, art. 189 ust. 2 pkt 6 lub art. 191 ustawy o odpadach;
4) Oświadczenie, że w stosunku do posiadacza odpadów w ostatnich 10 latach nie wydano ostatecznej decyzji o cofnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie odpadów lub nie wymierzono administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w art. 194 ustawy o odpadach;
5) Oświadczenie, że wspólnik, prokurent, członek zarządu lub członek rady nadzorczej posiadacza odpadów nie jest lub nie był wspólnikiem, prokurentem, członkiem rady nadzorczej lub członkiem zarządu innego przedsiębiorcy, w stosunku do którego w ostatnich 10 latach nie wydano ostatecznej decyzji o cofnięciu ww. zezwoleń lub nie wymierzono ww. administracyjnej kary pieniężnej;
6) Decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w przypadku gdy dla terenu, którego wniosek dotyczy, nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, chyba że uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu nie jest wymagane;
7) załącznik graficzny określający przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz przewidywany obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, o ile dołączenie tego załącznika było wymagane przez przepisy obowiązujące w dniu złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w szczególności mapę, o której mowa w art. 74 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
8) Operat przeciwpożarowy zawierający warunki ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów, uzgodnione z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej;
9) Postanowienie  uzgadniające warunki ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów.

Do wniosku o zezwolenie na:
1) przetwarzanie odpadów przez wypełnianie terenów niekorzystnie przekształconych,
2) przetwarzanie odpadów komunalnych lub odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych - posiadacz odpadów, z wyłączeniem jednostek budżetowych, dołącza dokument potwierdzający prawo własności, prawo użytkowania wieczystego, prawo użytkowania albo umowę dzierżawy nieruchomości.

Forma załatwienia sprawy Decyzja.
Miejsce złożenia dokumentów Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Poznaniu
ul. Kościuszki 57, 61-891 Poznań
tel.: 61 639 64 00
fax: 61 639 64 47
Adres elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP: /RDOS_w_Poznaniu/SkrytkaESP
Opłata 616 zł
Tytuł wpłaty „Opłata skarbowa za wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów dla ….. ”
W przypadku udzielenia pełnomocnictwa za każde 17 zł
Tytuł wpłaty: „Opłata skarbowa za pełnomocnictwo”
Tryb odwoławczy Od decyzji przysługuje odwołanie do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, za pośrednictwem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
Uwagi / inne informacji

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska jest właściwy do wydania zezwolenia, gdy instalacja znajduje się na terenie zamkniętym, tj. terenie, a w szczególnych przypadkach obiekcie budowlanym lub jego części, dostępnym wyłącznie dla osób uprawnionych oraz wyznaczonym w sposób określony w ustawie z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne.

Wnioski do pobrania Brak.
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
18.11.2021 12:18 Michał Słabicki
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Michał Słabicki
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Wniosek o zezwolenie na przetwarzanie odpadów 4.0 10.07.2024 16:49 Michał Słabicki
Wniosek o zezwolenie na przetwarzanie odpadów 3.0 02.04.2024 09:46 Michał Słabicki
Wniosek o zezwolenie na przetwarzanie odpadów 2.0 07.04.2022 10:17 Michał Słabicki
Wniosek o zezwolenie na przetwarzanie odpadów 1.0 18.11.2021 12:18 Michał Słabicki

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}