Handel zagraniczny Polski po 5 miesiącach 2019 roku (wg wstępnych danych GUS z dnia 12 lipca 2019 roku)
12.07.2019
Wyniki polskich obrotów towarowych po raz kolejny pozytywnie zaskoczyły. Po pięciu miesiącach br., podobnie jak w latach 2015-2017, odnotowaliśmy nadwyżkę obrotów towarowych (0,2 mld EUR). Było to możliwe dzięki wysokiemu wzrostowi naszego eksportu (o 6,8 proc., do 97 mld EUR), przy jednoczesnym wolniejszym tempie wzrostu importu (o 4,9 proc., do 96,8 mld EUR).
Obroty towarowe w Unią Europejską
Nadal wolniej niż przeciętnie rósł eksport towarów do UE, tj. o 6,1 proc., do 78 mld EUR. W dużej mierze było to rezultatem relatywnie wolnego wzrostu eksportu do Niemiec (o 4,8 proc.), jakkolwiek w ujęciu bezwzględnym był to pokaźny wzrost na poziomie 1,2 mld EUR. Z drugiej strony wśród krajów unijnych dynamicznie rosła sprzedaż m.in. do Niderlandów (o 11 proc., tj. o ok. 465 mln EUR), Francji (o ponad 8 proc., tj. o ok. 425 mln EUR), Austrii (o 22 proc., tj. o ok. 395 mln EUR), na Węgry (o ok. 11,5 proc., tj. o ok. 275 mln EUR) czy na Słowację (o ok. 11,5 proc., tj. o ok. 260 mln EUR).
Obroty towarowe z krajami pozaunijnymi
W dalszym ciągu dużym zainteresowaniem wśród polskich eksporterów cieszą się pozaunijne rynki rozwinięte, na które eksport w okresie styczeń-maj br. zwiększył się aż o ok. 12 proc., do 6,8 mld EUR, w tym do USA (o 17,5 proc., tj. o ok. 430 mln EUR), Kanady (o 20,7 proc., tj. o ok. 115 mln EUR), Szwajcarii (o ok. 10 proc., tj. o ponad 80 mln EUR) czy Japonii (o ok. 35 proc., tj. o ok. 75 mln EUR). Pokazuje to, że polscy przedsiębiorcy potrafią wykorzystywać potencjał odległych regionów, co pozwala im na szybszy i bardziej dynamiczny rozwój rodzimych firm.
Równolegle polscy eksporterzy umacniają swoją pozycję na rynkach WNP, gdzie eksport towarów w okresie pierwszych 5 miesięcy br. zwiększył się o ok. 12,5 proc., do 5,8 mld EUR. W tej grupie krajów, szczególnie szybko rósł wywóz na Ukrainę (o ok. 13,5 proc., tj. o ok. 230 mln EUR), do Rosji (o 8,8 proc., tj. o prawie 230 mln EUR) oraz na Białoruś (o 23 proc., tj. o blisko 125 mln EUR).
Poniżej średniej rósł eksport do pozostałych rynków słabiej rozwiniętych (spoza WNP), tj. o 4,8 proc. (do 6,4 mld EUR). W dużej części było to konsekwencją słabych wyników sprzedaży na główny rynek eksportowy z tej grupy, tj. Turcji (spadek o 33 proc., tj. o ok. 405 mln EUR). Niemniej jednak zostało to złagodzone dynamicznym wzrostem wywozu m.in. do Chin (o 37 proc., tj. o blisko 275 mln EUR), Zjednoczonych Emiratów Arabskich (o blisko 45 proc., tj. o 76 mln EUR), Egiptu (o niemal 70 proc., tj. o 67 mln EUR) czy Republiki Korei (o ponad 30 proc., tj. o ok. 63 mln EUR).
Przekrój towarowy
W przekroju przedmiotowym najbardziej, w ujęciu nominalnym, zwiększyła się sprzedaż kotłów, maszyn i urządzeń mechanicznych i ich części (o 1,1 mld EUR, tj. o 9,3 proc.), maszyn i urządzeń elektrycznych oraz ich części (o 0,9 mld EUR, tj. o 9,6 proc.), pojazdów nieszynowych oraz ich części (o ok. 770 mln EUR, tj. o 7 proc.), tytoniu i przetworzonych namiastek tytoniu (ok. 390 mln EUR, tj. o 30 proc.).
Materiały
Handel zagraniczny Polski po 5 miesiącach 2019 - infografikaInfografika_Handel_zagraniczny_Polski_I-V_2019.pdf 0.17MB
- Ostatnia modyfikacja:
- 12.07.2019 11:37 Monika Waćkowska-Kabaczyńska
- Pierwsza publikacja:
- 12.07.2019 11:37 Monika Waćkowska-Kabaczyńska