W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Informacje ogólne dotyczące realizacji przedsięwzięć promocyjnych wspierających eksport od 2025 r.

INFORMACJE OGÓLNE dotyczące corocznej realizacji przedsięwzięć promocyjnych wspierających eksport od 2025 r.

Promocja polskich przedsiębiorstw na rynku światowym realizowana jest ze środków krajowych m.in. poprzez dofinansowanie wydatków poniesionych przez polskich przedsiębiorców na:

  1. Realizację branżowych przedsięwzięć promocyjnych wspierających eksport,
  2. Uzyskanie certyfikatu wyrobu wymaganego w obrocie towarami na rynkach poza Unią Europejską.

Dofinansowanie jest udzielane przedsiębiorcom w formie dotacji, w formule pomocy publicznej de minimis, na podstawie nw. rozporządzeń:

  1. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2021 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację branżowych przedsięwzięć promocyjnych wspierających eksport (Dz. U. poz. 2474, z późn. zm.);
  2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2021 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na uzyskanie certyfikatu wyrobu wymaganego w obrocie towarami na rynkach poza Unią Europejską (Dz. U. poz. 2471, z późn. zm.).

Cel realizacji instrumentów

Dofinansowanie udzielane przez ministra właściwego ds. gospodarki jest narzędziem wspierającym działania polskich przedsiębiorców w podejmowanych przez nich przedsięwzięciach promujących eksport pomagającym w ekspansji na rynki zagraniczne i w kształtowaniu konkurencyjnej pozycji polskich przedsiębiorców, a także przyczyniającym się do wzrostu poziomu eksportu polskich wyrobów na rynku światowym.

Beneficjenci

Mikroprzedsiębiorcy, mali i średni przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Termin składania wniosków

Przedsiębiorcy występujący o dofinansowanie powinni złożyć wniosek przed terminem realizacji przedsięwzięcia promocyjnego, nie wcześniej niż 7 stycznia i nie później niż 30 czerwca roku kalendarzowego, w którym będzie realizowane przedsięwzięcie promocyjne lecz do wyczerpania środków finansowych przeznaczonych na ten cel w danym roku budżetowym.

Wnioski rozpatrywane są w trybie ciągłym do momentu wyczerpania dostępnej puli środków w danym roku. Informacja o wyczerpaniu środków finansowych jest zamieszczana na stronie przedmiotowej ministra właściwego do spraw gospodarki, przy czym wnioski złożone po dniu ogłoszenia tej informacji pozostawia się bez rozpoznania.

Miejsce składania wniosków

Wnioski o dofinansowanie należy składać do urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw gospodarki:

  • w wersji elektronicznej doręczonej e-PUAP-em na adres skrytki: /MRPiT/SkrytkaESP

Wniosek należy opisać zgodnie z zasadą: "Rodzaj instrumentunazwa Wnioskodawcynazwa przedsięwzięcia (wnioskowana kwotaPLN)
i poniższymi przykładowymi wzorami:

„BR – Firma przedsiębiorcy – Udział firmy … w targach … (50000PLN)”
lub
„CERT – Firma przedsiębiorcy – Uzyskanie certyfikatu wyrobu … (50000PLN)”.

Wniosek wraz z załącznikami powinien być podpisany podpisem elektronicznym przez osobę/y uprawnioną/e do reprezentacji podmiotu wskazaną/e w dokumencie rejestrowym.

Ważne informacje uzupełniające:

  1. Przedsiębiorca składając wniosek akceptuje warunki i zasady ustalone w ww. rozporządzeniach oraz zapisane na przedmiotowej stronie internetowej.
  2. Przedsiębiorca składając wniosek zgadza się na prowadzenie korespondencji w formie elektronicznej.
  3. Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie poinformować o zmianie adresu do doręczeń.
  4. W przypadku nieodebrania korespondencji w okresie 14 dni od daty wysłania UPD, zgodnie z art. 46 par. 6 k.p.a., w związku z art. 158 ust. 1 ustawy o doręczeniach elektronicznych, korespondencję uznaje się za doręczoną.
  5. Złożenie wniosku w terminie, ale po wyczerpaniu środków finansowych przeznaczonych w danym roku na realizację przedsięwzięć promocyjnych wspierających eksport nie stanowi podstawy dla Wnioskodawcy do wystąpienia do ministra właściwego do spraw gospodarki z żądaniem zawarcia umowy o dotację.
  6. Zgodnie z ww. rozporządzeniami możliwe jest jedynie dwukrotne uzupełnienie/poprawienie wniosku lub wymaganych dokumentów.
  7. Faktury, rachunki lub inne dokumenty, które wystawiono w językach obcych należy opisać i przetłumaczyć w sposób czytelny, umożliwiający ich weryfikację.
  8. W sytuacji gdy faktury, rachunki lub inne dokumenty rozliczane są w więcej niż w jednym przedsięwzięciu promocyjnym należy stosownie je opisać przedstawiając kalkulację i podział kosztów z podaniem kwot i przedsięwzięć promocyjnych w nim ujętych, w sposób umożliwiający identyfikację przedsięwzięć promocyjnych i weryfikację finansową.
  9. W sytuacji gdy faktury lub rachunki wystawiono w jednej walucie obcej a płatność dokonano w drugiej walucie obcej, do przeliczenia na złote należy przyjąć pierwszą walutę obcą, tj. na którą wystawiono fakturę lub rachunek.
  10. Faktury, rachunki lub inne dokumenty potwierdzające dokonanie płatności, wystawione w walucie obcej należy przeliczyć na złote według średniego kursu NBP z dnia zapłaty, przy czym jeżeli w dniu zapłaty nie opublikowano średniego kursu NBP, do przeliczenia przyjmuje się ostatni opublikowany średni kurs NBP.
  11. Faktury, rachunki obciążające przedsiębiorcę winny być wystawione przez podmioty prowadzące działalność w danym zakresie, tzn. świadczące usługi np.:
  • zabudowy powierzchni wystawienniczej i scenografii, w tym projektu, montażu, demontażu i transportu;
  • przewozowe np. linie lotnicze, kolejowe (transport osób i eksponatów),
  • ubezpieczeniowo-spedycyjne (transport eksponatów/próbek wyrobu i dokumentacji technicznej),
  • hotelowe (zakwaterowanie),
  • obsługi technicznej i informatycznej, tłumaczeń, badań certyfikujących, audytu, przeprowadzenia badania rynku zagranicznego, itp.
  1. Przedsiębiorca powinien dokonywać płatności związanych z przedsięwzięciem promocyjnym za pośrednictwem firmowego rachunku płatniczego, a w przypadku realizacji płatności z innego rachunku lub w inny sposób (np. gotówkowy, kartą, blikiem itp.) powinien dokonać następnie stosownego rozliczenia z firmowym rachunkiem płatniczym przedsiębiorcy.
  2. Do wniosku należy załączyć - "Informację ekonomiczno-handlową na temat rynków zagranicznych" wydaną przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu S.A. (PAIH) na prośbę przedsiębiorcy.

Kontakt do PAIH:
E-mail, na który można wysyłać prośbę o wydanie informacji: zaswiadczenie@paih.gov.pl 
Infolinia PAIH: +48 22 334 99 55;

W przypadku realizacji branżowych przedsięwzięć promocyjnych wspierających eksport:

  • wniosek może złożyć jedynie przedsiębiorca, który:
    • prowadzi działalność produkcyjną i w dokumentach rejestrowych wykazuje kody PKD ujęte w sekcji C Polskiej Klasyfikacji Działalności, z wyłączeniem działów 18, 19 i 33;
    • samodzielnie promuje własne produkty (niedopuszczalna jest promocja marek i produktów innych firm polskich i zagranicznych) na indywidualnie wynajętej powierzchni wystawienniczej;
  • promowanie marek bądź produktów innych firm, w tym zagranicznych skutkuje (na etapie weryfikacji wniosku) pozostawieniem wniosku bez rozpoznania lub (na etapie weryfikacji sprawozdania) utratą prawa do uzyskania dotacji;
  • rozbieżność w promowanych produktach prezentowanych/eksponowanych na targach a opisanych we wniosku oraz w sprawozdaniu, a także brak jednoznacznego udokumentowania samodzielnego udziału przedsiębiorcy w przedsięwzięciu promocyjnym może skutkować utratą prawa do uzyskania dotacji;
  • informacja o współfinansowaniu przez Ministra zamieszczona na stoisku powinna być co najmniej formatu A4;
  • będzie możliwe dofinansowanie kosztów zakwaterowania i przejazdu jednego przedstawiciela przedsiębiorcy na 2 dni przed i 2 dni po realizacji branżowego przedsięwzięcia promocyjnego;
  • w sytuacji gdy w targach/wystawach bierze udział więcej niż jeden przedstawiciel przedsiębiorcy, a fakturę za przejazd/przelot lub zakwaterowanie wystawiono na różne kwoty dla kilku przedstawicieli przedsiębiorcy - do rozliczenia kosztów przyjmuje się najniższą kwotę;
  • koszty przejazdu i przelotu jednego przedstawiciela przedsiębiorcy rozumiane są jako koszty dotarcia na miejsce realizacji branżowego przedsięwzięcia promocyjnego i koszty powrotu (bez kosztów transferów na miejscu odbywania się targów/wystaw);
  • do sprawozdania należy załączyć:
    • pełną, czytelną i wykonaną w trakcie targów dokumentację fotograficzną (format PDF) potwierdzającą udział przedsiębiorcy w przedsięwzięciu promocyjnym, ukazującą prawidłowo oznaczoną i całą wynajętą powierzchnię wystawienniczą, zabudowę powierzchni wystawienniczej i scenografię oraz promowane własne produkty prezentowane/eksponowane na stoisku, artykuły i materiały informacyjno-promocyjne, reklamowe (np. zaproszenia, foldery, wizytówki itp.). Dokumentacja fotograficzna winna być prawidłowo opisana (tzn. opis powinien uwzględniać nazwę kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, numer umowy, nazwę targów i nazwę przedsiębiorcy);
    • kopie faktur, rachunków lub innych dokumentów wystawione na przedsiębiorcę przez podmioty prowadzące działalność w danym zakresie (patrz pkt 11);
    • dokument potwierdzający wpisanie przedsiębiorcy przez organizatora targów na listę wystawców.

W przypadku realizacji przedsięwzięć promocyjnych na uzyskanie certyfikatu wyrobu wymaganego w obrocie towarami na rynkach poza Unią Europejską:

  • do sprawozdania należy załączyć:
    • kopie faktur, rachunków lub innych dokumentów wystawione na przedsiębiorcę przez podmioty prowadzące działalność w danym zakresie (patrz pkt 11);
    • kopię uzyskanego certyfikatu.

Komórka realizująca:
Departament Rozwoju Inwestycji
tel. 22 411 93 67
faks 22 411 91 45
e-mail: sekretariat@mrit.gov.pl

Realizacja branżowych przedsięwzięć promocyjnych wspierających eksport

Pomoc jest udzielana jako dotacja na dofinansowanie kosztów udziału przedsiębiorcy promującemu własne produkty na międzynarodowych targach i wystawach jako wystawca.

Koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą

Dotacja jest wypłacana po rozliczeniu udokumentowanych nw. kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą:
1.    Wynajmu lub zakupu powierzchni wystawienniczej, w tym wirtualnej powierzchni wystawienniczej;
2.    Transportu, ubezpieczenia, odprawy celnej i spedycji eksponatów;
3.    Zabudowy powierzchni wystawienniczej, w tym projektu, montażu, demontażu i transportu (załadunku, przewozu i rozładunku) scenografii;
4.    Rejestracji na targach i wystawach;
5.    Mediów dotyczących wynajmowanej  lub zakupionej powierzchni wystawienniczej;
6.    Wpisu do katalogu wystawców;

7.    Biletu lub wejściówki na targi i wystawy dla jednego przedstawiciela przedsiębiorcy;
8.    Obsługi technicznej i informatycznej;
9.    Tłumaczenia;
10.    Artykułów i materiałów informacyjno-promocyjnych, reklamowych, zaproszeń, wizytówek (przygotowania, wydruku, zapisu na nośnikach danych cyfrowych, nadruku, oznakowania);
11.    Przejazdu, przelotu i zakwaterowania jednego przedstawiciela przedsiębiorcy;
12.    Przeprowadzenia badania rynku zagranicznego.

Limit (maksymalna wartość pomocy) oraz intensywność pomocy

Całkowita kwota pomocy nie może przekroczyć 50 % kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą.
Limit (maksymalna wartość pomocy) pomocy jaka może zostać udzielona jednemu przedsiębiorcy na realizację branżowego/ych przedsięwzięcia/ć promocyjnego/nych w danym roku budżetowym wynosi 50 000 złotych.

Kryteria oceny merytorycznej  (przykładowe)

•    proeksportowy charakter branżowego przedsięwzięcia promocyjnego;
•    program i dostosowanie formy działań promocyjnych do specyfiki branży i promowanych produktów;
•    spodziewane rezultaty/zamierzone efekty realizacji branżowego przedsięwzięcia promocyjnego;
•    międzynarodowy zasięg branżowego przedsięwzięcia promocyjnego
•    zaangażowani u
czestnicy i odbiorcy docelowi (liczba);

•    pozytywna informacja ekonomiczno-handlowa PAIH na temat rynków zagranicznych;
•    konieczność otrzymania przez Wnioskodawcę pomocy do realizacji branżowego przedsięwzięcia promocyjnego;
•    przejrzystość planowanego budżetu na realizację branżowego przedsięwzięcia promocyjnego, w szczególności adekwatność wysokości i rodzaju wydatków do proponowanych działań promocyjnych,
•    doświadczenie i zaplecze organizacyjne posiadane przez Wnioskodawcę w realizacji przedsięwzięć promocyjnych.

Dokumenty dotyczące wniosków o dofinansowanie kosztów realizacji branżowego przedsięwzięcia promocyjnego

1.    Wniosek o dofinansowanie kosztów realizacji branżowego przedsięwzięcia promocyjnego.
2.    Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.
3.    Informacja ekonomiczno-handlowa PAIH na temat rynków zagranicznych dotycząca zasadności udziału w branżowym przedsięwzięciu promocyjnym.
4.    Oświadczenie Wnioskodawcy o pomocy de minimis.
5.    Sprawozdanie z realizacji branżowego przedsięwzięcia promocyjnego.

Podstawa prawna
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2021 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację branżowych przedsięwzięć promocyjnych wspierających eksport (Dz. U. poz. 2474, z późn. zm.).

Materiały

Wniosek o dofinansowanie kosztów realizacji branżowego przedsięwzięcia promocyjnego
Wniosek​_o​_dofinansowanie​_kosztów​_realizacji​_branżowego​_przedsięwzięcia​_promocyjnego.docx 0.03MB
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
Formularz​_informacji​_przedstawianych​_przy​_ubieganiu​_się​_o​_pomoc​_de​_minimis​_od​_01072024.xlsx 0.06MB
Informacja ekonomiczno-handlowa PAIH na temat rynków zagranicznych dotycząca zasadności udziału w branżowym przedsięwzięciu promocyjnym
Informacja​_PAIH​_RozpRM-BR-Wzor​_od​_2025.docx 0.05MB
Oświadczenie Wnioskodawcy o pomocy de minimis
Oświadczenie​_Wnioskodawcy​_o​_pomocy​_de​_minimis​_(wzór)​_od​_01072024.docx 0.03MB
Sprawozdanie z realizacji branżowego przedsięwzięcia promocyjnego
Sprawozdanie​_z​_realizacji​_branżowego​_przedsięwzięcia​_promocyjnego.docx 0.03MB
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2021 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację branżowych przedsięwzięć promocyjnych wspierających eksport (Dz. U. z 2021 r. poz. 2474)
Rozp​_RM​_na​_realizację​_BR-20122021.pdf 0.68MB
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2024 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na uzyskanie certyfikatu wyrobu wymaganego w obrocie towarami na rynkach poza Unią Europejską (Dz. U. z 2024 r. poz. 1868)
Rozp​_RM​_zm​_rozp​_na​_uzyskanie​_CERT-16122024​_obowiązuje​_od​_18122024.pdf 1.07MB

Uzyskanie certyfikatu wyrobu wymaganego w obrocie towarami na rynkach poza Unią Europejską

Pomoc jest udzielana jako dotacja na dofinansowanie kosztów uzyskania certyfikatu wyrobu, tj. uzyskanie lub przedłużenie ważności certyfikatów, świadectw, deklaracji zgodności i atestów wyrobu, wymaganych w obrocie towarami na rynkach poza Unią Europejską.

Koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą
Dotacja jest wypłacana po rozliczeniu udokumentowanych nw. kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą:

1.    Usług doradczych;
2.    Przygotowania i tłumaczenia dokumentacji technicznej;
3.    Transportu i ubezpieczenia próbek wyrobu oraz dokumentacji technicznej wysyłanych do badań certyfikacyjnych;
4.    Przeprowadzenia audytu;
5.    Przeprowadzenia badań certyfikacyjnych;
6.    Wystawienia i wydania certyfikatu wyrobu.

Limit (maksymalna wartość pomocy) oraz intensywność pomocy
Całkowita kwota pomocy nie może przekroczyć 50 % kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą.
Limit pomocy (maksymalna wartość pomocy) jaka może zostać udzielona jednemu przedsiębiorcy na uzyskanie certyfikatu/ów wyrobu/ów w danym roku budżetowym wynosi 50 000 złotych.

Kryteria oceny merytorycznej (przykładowe)

•    proeksportowy charakter uzyskania certyfikatu wyrobu;
•    spodziewane rezultaty/zamierzone efekty uzyskania certyfikatu wyrobu;
•    pozytywna informacja ekonomiczno-handlowa PAIH na temat rynków zagranicznych;
•    konieczność otrzymania przez Wnioskodawcę pomocy do uzyskania certyfikatu wyrobu.

Dokumenty dotyczące wniosków o dofinansowanie kosztów uzyskania certyfikatu wyrobu

1.    Wniosek o dofinansowanie kosztów uzyskania certyfikatu wyrobu.
2.    Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.
3.    Informacja ekonomiczno-handlowa PAIH na temat rynków zagranicznych dotycząca zasadności uzyskania certyfikatu wyrobu.
4.    Oświadczenie Wnioskodawcy o pomocy de minimis.
5.    Sprawozdanie z uzyskania certyfikatu wyrobu.

Podstawa prawna
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2021 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na uzyskanie certyfikatu wyrobu wymaganego w obrocie towarami na rynkach poza Unią Europejską (Dz. U. poz. 2471, z późn. zm.).

Materiały

Wniosek o dofinansowanie kosztów uzyskania certyfikatu wyrobu
Wniosek​_o​_dofinansowanie​_kosztów​_uzyskania​_certyfikatu​_wyrobu.docx 0.06MB
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
Formularz​_informacji​_przedstawianych​_przy​_ubieganiu​_się​_o​_pomoc​_de​_minimis​_od​_01072024.xlsx 0.06MB
Informacja ekonomiczno-handlowa PAIH na temat rynków zagranicznych dotycząca zasadności uzyskania certyfikatu wyrobu
Informacja​_PAIH​_RozpRM-CERT-Wzor​_od​_2025.docx 0.05MB
Oświadczenie Wnioskodawcy o pomocy de minimis
Oświadczenie​_Wnioskodawcy​_o​_pomocy​_de​_minimis​_(wzór)​_od​_01072024.docx 0.03MB
Sprawozdanie z uzyskania certyfikatu wyrobu
Sprawozdanie​_z​_uzyskania​_certyfikatu​_wyrobu.docx 0.03MB
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2021 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na uzyskanie certyfikatu wyrobu wymaganego w obrocie towarami na rynkach poza Unią Europejską (Dz. U. z 2021 r. poz. 2471)
Rozp​_RM​_na​_uzyskanie​_CERT-20122021.pdf 2.07MB
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie udzielania pomocy de minimis na uzyskanie certyfikatu wyrobu wymaganego w obrocie towarami na rynkach poza Unią Europejską (Dz. U. z 2024 r. poz. 1867)
Rozp​_RM​_zm​_rozp​_na​_realizację​_BR-16122024​_obowiązuje​_od​_18122024.pdf 0.60MB
{"register":{"columns":[]}}