Kontrola dziedziczenia przedsiębiorstw
14.08.2018
Tytuł kontroli
Działalność Ministerstwa Rozwoju związana z problematyką dziedziczenia przedsiębiorstw.
Podmiot realizujący kontrolę
Najwyższa Izba Kontroli
Ocena kontrolowanej działalności
Pracownicy Departamentu Doskonalenia Regulacji Gospodarczych (DDR) Ministerstwa Rozwoju (MR) dokonali analizy barier i utrudnień w zapewnieniu ciągłości prowadzenia działalności gospodarczej w sytuacji śmierci przedsiębiorcy, podlegającemu wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
W efekcie prowadzonych analiz zidentyfikowano problemy, z jakimi zmierzyć się muszą spadkobiercy takiego przedsiębiorcy. Uznano, że istniejące regulacje w polskim systemie prawnym pozwalają jedynie na częściowe rozwiązanie tych problemów, a kwestia sukcesji przedsiębiorstwa osoby fizycznej wymaga kompleksowych rozwiązań prawnych. Przedstawicie DDR uczestniczyli w licznych spotkaniach z przedsiębiorcami i organizacjami zrzeszającymi przedstawicieli firm rodzinnych poświęconych tematyce sukcesji. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom środowiska przedsiębiorców rozpoczęto prace nad projektem założeń projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z sukcesją przedsiębiorstwa osoby fizycznej. Nie podjęto jednak wystarczających działań pozwalających właściwie oszacować skalę problemów dotykających przedsiębiorstwa prowadzone przez osoby fizyczne w przypadku śmierci przedsiębiorcy (problemy pracownicze, związane z zawartymi umowami czy też z posiadanymi koncesjami bądź zezwoleniami). Nie sprostowano również w CEIDG wpisów zawierających niezgodności pomiędzy datą urodzenia przedsiębiorcy a jego numerem PESEL. Ponadto w niewystarczający sposób zabezpieczono bazę przed możliwością dalszego wprowadzania nieprawidłowych danych, bowiem system CEIDG nie weryfikował wprowadzanej daty urodzenia przedsiębiorcy.
Przygotowywane projekty założeń do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z sukcesją przedsiębiorstwa osoby fizycznej i ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej były przedmiotem uzgodnień, opiniowania i konsultacji publicznych. W ramach uzgodnień i konsultacji zgłaszano uwagi, które przyczyniły się do poprawy jakości planowanej regulacji.
Mimo licznych uwag dotyczących potrzeby oszacowania wpływu projektowanych rozwiązań na sektor finansów publicznych, w Ocenie Skutków Regulacji (OSR) wskazano, że ze względu na fakultatywny charakter proponowanych rozwiązań nie było możliwe jego oszacowanie. Z uwagi na przewidywane korzyści społeczne, wprowadzenie proponowanych rozwiązań do krajowego systemu prawa, uznano za zasadne.
Zgodnie z założeniami nowe regulacje miały wejść w życie od 1 stycznia 2018 r., jednak termin ten został przesunięty na 1 czerwca 2018 r. Tymczasem niektóre instytucje (np. ZUS, banki) sygnalizują że potrzebować mogą dłuższego terminu na dostosowanie swych systemów informatycznych do obowiązków wynikających z nowych przepisów.
Wnioski pokontrolne
Nie sformułowano
Szczegółowe wyniki kontroli w załącznikach:
Materiały
Wystąpienie pokontrolneDKT_wystąpienie_sukcesja.pdf 1.43MB Ostateczna informacja
DKT_dziedziczenie_ost_informacjaNIK_opinia_Prezesa.pdf 5.22MB Informacja na stronie NIK
- Pierwsza publikacja:
- 04.01.2019 16:35 Martyna Krawczonek
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Joanna Puchalska
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Kontrola dziedziczenia przedsiębiorstw | 1.1 | 18.06.2019 14:31 Monika Waćkowska-Kabaczyńska |
Kontrola dziedziczenia przedsiębiorstw | 1.0 | 04.01.2019 16:35 Martyna Krawczonek |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP