W trosce o polskich konsumentów
28.05.2024
Rząd przykłada dużą wagę do ochrony interesów polskich konsumentów. Do Ministerstwa Rozwoju i Technologii zaczęły napływać sygnały świadczące o nieprawidłowościach przy świadczeniu usług przez platformy e-commerce Temu oraz Shein. Resort zwrócił się do wspomnianych platform o udzielenie wyjaśnień.
Platformy Temu oraz Shein cieszą się dużą popularnością na całym świecie, w tym w Polsce. Jak wynika z danych Gemius Mediapanel, w styczniu 2024 r. aplikacja Temu oraz portal www.temu.com miały osiągnąć w Polsce liczbę 14,9 mln realnych użytkowników, a aplikacja Shein oraz portal www.shein.com ponad 6 mln realnych użytkowników. Liczby te plasują obie platformy w czołówce marketplace’ów, z których korzystają polscy konsumenci.
Niestety, jak wynika z analiz MRiT, sygnałów płynących do resortu (Polskie Towarzystwo Gospodarcze), zgłoszeń oraz skarg konsumentów i przedsiębiorców do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, praktyki stosowane przez obie platformy mogą stanowić wielopoziomowe naruszenie krajowych i unijnych przepisów w zakresie m.in. ochrony konsumentów.
Nieprawidłowości wskazane platformie Temu
- Nieprzestrzeganie przepisów tzw. Dyrektywy Omnibus – przy informowania o obniżeniu ceny, brak prezentacji ceny, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
- Stosowanie „liczników” oraz komunikatów mogących powodować presję u konsumentów – „liczniki” odliczające czas np. darmowej dostawy czy komunikaty nacechowane pośpiechem np. „Popularne! Prawie wyprzedane”.
- Brak wskazywania jednoznacznej i konkretnej ceny towarów – w odniesieniu do niektórych produktów, wykorzystywane są niejasne określenia dotyczące ceny za dany towar.
- Niewłaściwe informowanie o minimalnej wartości zamówienia – konsument informowany jest o tym dopiero na końcowym etapie ścieżki zakupowej.
- Stosowanie wprowadzających w błąd komunikatów dotyczących „kuponów” – kupony w formie pop-up’ów informują o możliwości zdobycia 500 zł, jednak bez informacji o warunkach umożliwiających skorzystania z tych środków; dodatkowo stosowanych jest wiele zakazanych w polskim prawie klauzul abuzywnych.
- Naruszenia w zakresie praktyk marketingowych – gdy klient nie wyraził zgody na otrzymywanie informacji handlowych z serwisu, platforma wielokrotnie zachęca go do wyrażenia takiej zgody za pomocą pojawiających się na ekranie pop-up’ów.
- Pozorne gwarantowanie wyrównywania cen “korekta ceny w ciągu 30 dni” oraz pozorna gwarancja dostępnej dostawy za pobraniem.
- Brak informacji, czy sprzedający jest przedsiębiorcą, o podziale obowiązków pomiędzy platformą a sprzedającym oraz brak numeru telefonu i adresu email do sprzedającego.
Nieprawidłowości wskazane platformie Shein
- Nieprzestrzeganie przepisów Dyrektywy Omnibus – przy informowania o obniżeniu ceny, brak prezentacji ceny, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
- Wprowadzające w błąd oceny produktów – brak informacji, czy opinie o produktach widocznie w serwisie pochodzą od konsumentów, którzy w rzeczywistości kupili dany produkt oraz w jaki sposób dokonywana jest ewentualna weryfikacja opinii. Nie wiadomo również jak opinie są liczone.
- „Greenwashing” – brak rzetelnych informacji na poparcie twierdzeń odnoszących się do aspektów ekologicznych.
- Niejasne zasady i niemożność wykorzystania kuponów – przykładowo konsument nie ma informacji dla których produktów może kuponu użyć.
- Brak informacji, czy sprzedający jest przedsiębiorcą, o podziale obowiązków pomiędzy platformą a sprzedającym oraz brak numeru telefonu i adresu email do sprzedającego.
Materiały:
- Pismo do Shein – wersja w języku polski i wersja w języku angielskim
- Pismo do Whaleco Technology Limited – wersja w języku polski i wersja w języku angielskim
Materiały
Pismo Whaleco wersja angielskaPismo_Whaleco_ENG.pdf 0.14MB Pismo SHEIN wersja polska
Pismo_SHEIN_PL.pdf 0.15MB Pismo Whaleco wersja polska
Pismo_Whaleco_PL.pdf 0.19MB Pismo SHEIN wersja angielska
Pismo_SHEIN_ENG.pdf 0.14MB