W jaki sposób zapisać się na wizytę do lekarza rodzinnego?
Na wizytę do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej pacjenci mogą zapisać się osobiście, telefonicznie, za pośrednictwem osoby trzeciej. Jeżeli placówka dysponuje odpowiednim oprogramowaniem, można skorzystać też z zapisów drogą elektroniczną. Każdy ubezpieczony pacjent ma prawo zapisać się na wizytę w wybranym przez siebie podmiocie leczniczym, dowolnie wybranego dnia w godzinach pracy rejestracji. Natomiast przychodnie mają obowiązek zapewnić rejestrację pacjentów na podstawie zgłoszenia we wszystkich tych formach.
Placówka medyczna zgodnie z ustalonym harmonogramem pracy zapewnia dostęp do świadczeń lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Jest to możliwe od poniedziałku do piątku, w godzinach 8:00 - 18:00. Wyjątkiem są dni ustawowo wolne od pracy. W przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia pacjenta świadczenie lekarza rodzinnego powinno być udzielane w dniu zgłoszenia np. w domu pacjenta. Wizyta odbywa się zgodnie z harmonogramem pracy lekarza. W innych przypadkach świadczenia zdrowotne są udzielane w terminie uzgodnionym z pacjentem.
Informacje dotyczące między innymi godzin i miejsc przyjęć pacjentów oraz zasad zapisów na porady i wizyty, powinny być udostępnione w siedzibie każdej przychodni. Informacje powinny także uwzględniać lekarskie wizyty domowe.
Jedynym kryterium, które uzasadnia wizytę lekarską w dniu zgłoszenia jest stan zdrowia pacjenta. To pracownik medyczny, decyduje o tym, czy ze względów medycznych konieczne jest udzielenie pacjentowi świadczenia zdrowotnego w dniu zgłoszenia do lekarza. Nie ma prawa decydować o tym pracownik rejestracji.
Pracownik rejestracji nie jest osobą, która udziela świadczeń zdrowotnych i nie może podejmować decyzji medycznych. Odpowiada on za sprawy organizacyjne placówki niezbędne do udzielenia pacjentowi świadczeń zdrowotnych.
Jeśli pracownik rejestracji odmawia zapisania pacjenta na wizytę lekarską, pacjenci w pierwszej kolejności powinni zwrócić się do kierownika podmiotu leczniczego z prośbą o wyjaśnienia. Najlepiej jeśli zrobią to pisemnie ponieważ wtedy kierownik również powinien udzielić odpowiedzi na piśmie. Dobrze, aby kopia pisma została także przesłana do wiadomości Rzecznika Praw Pacjenta.
Jeśli pacjent uzna, że udzielona odpowiedź kierownika placówki jest niewystarczająca, może zwrócić się do właściwego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Pacjent może także skontaktować się z Rzecznikiem Praw Pacjenta. Wszystkie niezbędne informacje dotyczące możliwości kontaktu znajdują się w zakładce Kontakt.
Zasady rejestracji pacjentów wynikają z załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. W praktyce oznacza to, że muszą się do nich stosować wszystkie przychodnie, które udzielają świadczeń zdrowotnych na podstawie umów z Narodowym Funduszem Zdrowia. Szczegółowe zagadnienia związane z podstawową opieką zdrowotną reguluje z kolei rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej.
Jak przygotować się do wizyty w POZ, aby jak najlepiej ją wykorzystać? Pod tym linkiem znajdziesz kilka prostych zasad, o których należy pamiętać.