Departament Informacji o Wyrobach Medycznych
Kierownictwo komórki organizacyjnej
Dyrektor: Jan Szulc
Zastępca Dyrektora: Anna Kulma
tel.: 22 49 21 171
fax: 22 49 21 199
Zadania komórki organizacyjnej
Do zadań Departamentu Informacji o Wyrobach Medycznych należy:
-
wykonywanie zadań organu właściwego w rozumieniu art. 101 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych, zmiany dyrektywy 2001/83/WE, rozporządzenia (WE) nr 178/2002 i rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz uchylenia dyrektyw Rady 90/385/EWG i 93/42/EWG (Dz. Urz. UE L 117 z 05.05.2017, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 2017/745”, oraz art. 96 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/746 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro oraz uchylenia dyrektywy 98/79/WE i decyzji Komisji 2010/227/UE (Dz. Urz. UE L 117 z 05.05.2017, str. 176, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 2017/746”, w zakresie rejestracji podmiotów gospodarczych i wyrobów,
-
wydawanie niepowtarzalnych numerów rejestracyjnych dla podmiotów gospodarczych, o których mowa w rozporządzeniu 2017/745 oraz rozporządzeniu 2017/746,
-
prowadzenie systemów, o których mowa w art. 21-23 ustawy z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych,
-
organizacja i koordynacja działań związanych z gromadzeniem danych o wyrobach, pochodzących ze zgłoszeń i powiadomień, w tym weryfikacja zgłoszeń i powiadomień, oraz zmian danych objętych zgłoszeniem lub powiadomieniem,
-
prowadzenie korespondencji z podmiotami, w tym z producentami, upoważnionymi przedstawicielami, dystrybutorami, importerami i instytucjami zdrowia publicznego, zobowiązanymi do dokonania zgłoszenia lub powiadomień, oraz udzielania informacji na temat wymaganej dokumentacji oraz czynności związanych z dokonaniem zgłoszenia lub powiadomienia,
-
nadzór i prowadzenie postępowań w zakresie reklamy wyrobów, systemów i zestawów zabiegowych,
-
prowadzenie postępowań w zakresie kar administracyjnych przewidzianych w ustawie z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych oraz przygotowywanie projektów decyzji i postanowień,
-
zasięganie opinii Komisji do Spraw Wyrobów Medycznych lub innych organów opiniodawczo–doradczych Prezesa oraz zlecanie ekspertyz za zgodą Prezesa;
-
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem przez Prezesa Świadectw Wolnej Sprzedaży – Certificate of Free,
-
gromadzenie danych pochodzących ze zgłoszeń i powiadomień na informatycznych nośnikach danych,
-
udzielanie informacji w zakresie art. 9 ust. 1 oraz art. 145 ustawy z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych,
-
przygotowywanie opinii Prezesa w sprawach spełniania przez wyroby określonych dla nich wymagań, wydawanych na wniosek organów celnych w przypadku, gdy podczas kontroli celnej wyrobów, które mają być objęte procedurą dopuszczenia do obrotu, organ stwierdzi, że istnieją uzasadnione okoliczności wskazujące, że wyrób nie spełnia określonych dla niego wymagań,
-
gromadzenie informacji przekazywanych do Urzędu zgodnie z art. 16 rozporządzenia 2017/745 oraz art. 16 rozporządzenia 2017/746.