W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Zgłoś naruszenie prawa (zgłoszenie zewnętrzne)

Jeśli posiadasz informację o naruszeniu prawa, uzyskaną w kontekście związanym z pracą i dotyczy ona zakresu działania Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych – możesz je zgłosić zgodnie z ustawą z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.

Jak zgłosić naruszenie prawa?

Sygnalista może dokonywać zgłoszeń pisemnie za pośrednictwem następujących kanałów zgłoszenia:

  1. w formie papierowej adresowanej do Przewodniczącego Komisji ds. Zgłoszeń Zewnętrznych z dopiskiem „zgłoszenie zewnętrzne” przesłane drogą pocztową;
  2. mailowo na adres: zgloszenia_zewnetrzne@urpl.gov.pl.

Zgłoszenia anonimowe oraz takie, co do których nie da się w sposób jednoznaczny zidentyfikować osoby sygnalisty, pozostawia się bez rozpoznania.

Organ zachęca przed złożeniem zgłoszenia zewnętrznego do korzystania z procedury zgłoszeń wewnętrznych podmiotu prawnego w którym doszło do naruszenia w przypadku, gdy naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej tego podmiotu prawnego, a Sygnalista uważa, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych.

Warunki objęcia Sygnalisty ochroną

Sygnalista podlega ochronie określonej w przepisach rozdziału 2 ustawy o ochronie sygnalistów od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa.

Ochronie przewidzianej w procedurze nie podlega sygnalista, który świadomie dokonuje zgłoszenia zewnętrznego, wiedząc, że do naruszenia nie doszło (zła wiara).

Tryb postępowania w przypadku zgłoszenia zewnętrznego

Zgłoszenie zostanie poddane weryfikacji, pod kątem czy stanowi ono zgłoszenie w rozumieniu ustawy.

Po dokonaniu weryfikacji zostanie wybrany tryb postępowania ze zgłoszeniem zewnętrznym.

W przypadku przyjęcia zgłoszenia na podany przez Sygnalistę adres kontaktowy zostanie wysłane potwierdzenie jego przyjęcia. Informacje przekazuje się nie później niż w terminie 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia.

Informacja zwrotna dla sygnalisty

Informację zwrotną otrzymasz, w terminie nieprzekraczającym 3 miesiące od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego, a w uzasadnionych przypadkach w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia jego przyjęcia.

Zasady poufności

Dane sygnalisty podlegają szczególnej ochronie i są przetwarzane tylko przez osoby upoważnione. Osoby te są obowiązane do zachowania tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych, które uzyskały w ramach przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych, także po ustaniu stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, w ramach którego wykonywały tę pracę.

Procedura przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych oraz przetwarzanie danych osobowych, dotyczących tych zgłoszeń, uniemożliwiają uzyskanie dostępu do informacji nieupoważnionym osobom, a także zapewniają ochronę poufności tożsamości sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie.

Działania następcze

Przez działania następcze należy rozumieć działania podjęte przez Prezesa Urzędu w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcia procedury realizowanej w ramach wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych lub procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych.

Środki ochrony prawnej sygnalisty

Wobec sygnalisty, osoby z nim powiązanej lub pomagającej w dokonaniu zgłoszenia nie mogą być podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań.

Warunki ochrony sygnalisty zgodnie z art. 16 ustawy o ochronie sygnalistów

Dokonanie zgłoszenia nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem art. 5, pod warunkiem że sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą.

W przypadku wszczęcia takiego postępowania prawnego, sygnalista może wystąpić o umorzenie takiego postępowania.

Dane kontaktowe Rzecznika Praw Obywatelskich

Do Rzecznika Praw Obywatelskich może się zgłosić każdy, kto uważa, że państwo naruszyło jego prawa, że jest nierówno traktowany.

Informacyjna linia obywatelska: 800 676 676, e-mail biurorzecznika@brpo.gov.pl,

Adres korespondencyjny: Biuro RPO, al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa

Materiały

Procedura przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych
Procedura​_przyjmowania​_zgloszeń​_zewnętrznych​_i​_podejmowania​_dzialań​_następczych.pdf 0.47MB
Klauzula informacyjna - zgłoszenie zewnętrzne
Klauzula​_informacyjna​_-​_zgłoszenie​_zewnętrzne.pdf 0.48MB
Formularz zgłoszenia zewnętrznego
Formularz​_zgłoszenia​_zewnętrznego.docx 0.02MB
{"register":{"columns":[]}}