Ogłoszenie Wojewody Mazowieckiego o naborze wniosków o dofinansowanie zadań w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na przejściach dla pieszych na 2021 rok
09.03.2021
Na podstawie art. 21 ust. 1a ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg (t.j. Dz. U. 2020, poz. 1430 ze zm.) – dawniej Fundusz Dróg Samorządowych, ogłaszam nabór wniosków dla jednostek samorządu terytorialnego[1] z terenu województwa mazowieckiego, zainteresowanych uzyskaniem dofinansowania w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na przejściach dla pieszych w ramach wyżej wymienionego Funduszu.
W ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – dalej FRD, dla województwa mazowieckiego na rok 2021 przyznane zostały środki w wysokości 58 052 554,25 zł.
Na dofinansowanie zadań powiatowych i gminnych przewiduje się przeznaczyć odpowiednio 60 % i 40 % alokacji środków przewidzianej dla województwa mazowieckiego. W zależności od zapotrzebowania wynikającego z listy złożonych wniosków spełniających wymogi formalne, powyższa proporcja może ulec zmianie.
Przedmiotem wniosku może być zadanie mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu pieszych na przejściach dla pieszych lub w obszarze oddziaływania istniejących lub projektowanych przejść dla pieszych.
Zadania mogą dotyczyć zarówno przejść dla pieszych na skrzyżowaniach, jak i na odcinkach dróg pomiędzy skrzyżowaniami, oraz przejazdów dla rowerzystów połączonych z lub zlokalizowanych bezpośrednio przy ww. przejściach dla pieszych.
Przez obszar oddziaływania przejścia dla pieszych rozumie się sumę obszarów przejścia dla pieszych, wysp azylu, stref oczekiwania, a także obszarów dojść do przejścia dla pieszych i odcinków drogi po obu stronach tego przejścia – o długościach nie większych niż 100 m.
Przedmiotem wniosku może być zadanie obejmujące przejście/przejścia dla pieszych, znajdujące się na drodze publicznej (powiatowej lub gminnej) w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych – badane na dzień złożenia wniosku.
Dofinansowanie może być udzielone na:
- Wykonanie dokumentacji projektowej,
- Wykonanie robót budowlanych oraz innych prac w pasie drogowym, służących poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego na przejściach dla pieszych, z wyjątkiem infrastruktury technicznej niezwiązanej z drogą (szczegółowe informacje dotyczące kwalifikowalności kosztów określa załącznik nr 3).
Zakres przedmiotowy, w tym elementy obligatoryjne zadania, określa załącznik nr 2 do ogłoszenia o naborze.
W ramach naboru można zgłosić do dofinansowania wyłącznie zadania, których termin rozpoczęcia przypada na rok 2021. Realizacja zadań możliwa będzie – co do zasady – w okresie 12 miesięcznym. W indywidualnych przypadkach dopuszcza się dłuższy okres realizacji zadania – wymagane jest wówczas odpowiednie uzasadnienie uwzględniające zakres przewidzianych robót.
Za termin rozpoczęcia zadania przyjmuje się dzień zawarcia przez Beneficjenta lub jednostkę realizującą pierwszej umowy z Wykonawcą, terminem zakończenia zadania jest dokonanie odbioru wszystkich realizowanych robót.
Zadanie może być realizowane na odcinkach dróg dofinansowanych wcześniej z Funduszu Dróg Samorządowych. W takim przypadku zadanie dofinansowane ze środków FDS, na dzień złożenia wniosku musi być zakończone i rozliczone.
Wszelkie elementy na odcinkach, na których realizowane będą roboty (zarówno elementy zaprojektowane jak i te, na których nie zaplanowano do realizacji żadnych prac) muszą spełniać warunki i wymogi techniczne określone m. in. w:
- wytycznych projektowania infrastruktury dla pieszych. Część 3: Projektowanie przejść dla pieszych (WR-D-41-3),
- wytycznych projektowania infrastruktury dla pieszych. Część 4: Projektowanie oświetlenia przejść dla pieszych (WR-D-41-4),
- rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r.
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie; - rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie.
Powyższe warunki, wytyczne i wymogi techniczne muszą zostać spełnione najpóźniej w dniu oddania inwestycji do użytkowania.
Wniosek o dofinansowanie może złożyć jedynie ustawowy zarządca drogi (w dniu złożenia wniosku), odpowiednio: dla dróg powiatowych – zarząd powiatu, prezydent miasta na prawach powiatu, dla dróg gminnych – wójt (burmistrz, prezydent miasta) oraz prezydent miasta na prawach powiatu – zgodnie z art. 19 ust. 2 i 5 ustawy o drogach publicznych, z zastrzeżeniem wyjątku opisanego poniżej, dotyczącego realizacji w ramach zadania większej liczby przejść dla pieszych.
W ramach jednego zadania można wykonać 1 przejście dla pieszych. Wówczas wnioskodawcą musi być właściwy zarządca drogi zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (art. 19 ust. 2) na której zlokalizowane jest przejście.
Dopuszcza się zgłoszenie większej liczby przejść wyłącznie w przypadku, gdy zostaną spełnione łącznie poniższe warunki:
- przejścia dla pieszych zlokalizowane są w obrębie jednego skrzyżowania (liczba przejść nie może być wówczas większa niż liczba wlotów do skrzyżowania),
- wnioskodawca jest właściwym zarządcą co najmniej jednej drogi zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (art. 19 ust. 2) na której zlokalizowane jest przejście,
- wszystkie przejścia dla pieszych w ramach jednego zadania są realizowane w ramach jednej formuły (pkt 8 wniosku).
Zadanie nie może obejmować przejść dla pieszych zlokalizowanych w strefie zamieszkania, z wyjątkiem stref zamieszkania, w których wyodrębniono jezdnię oraz chodniki lub pobocza.
Jednostki samorządu terytorialnego, których wnioski zostaną zakwalifikowane do realizacji w ramach FRD, mogą otrzymać dofinansowanie zadania w wysokości do 80 % kosztów kwalifikowanych zadania, w kwocie nie większej niż 200 000,00 zł na jedno przejście dla pieszych, przy czym przewidywany minimalny poziom dofinansowania zadania wyniesie 50 % kosztów kwalifikowanych.
Gminy wiejskie mogą złożyć jeden wniosek i otrzymać środki na dofinansowanie jednego zadania, gminy miejskie, miejsko – wiejskie oraz miasta na prawach powiatu mogą złożyć dwa wnioski i otrzymać środki na dofinansowanie dwóch zadań, natomiast powiaty ziemskie mogą złożyć maksymalną liczbę wniosków równą liczbie gmin w powiecie. W takim przypadku każdy składany wniosek musi dotyczyć innej gminy z terenu danego powiatu.
Wnioski należy składać osobiście w kancelarii głównej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie (pokój nr 1, wejście F) lub za pośrednictwem operatora pocztowego (adres: pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa).[2]
Termin składania wniosków o dofinansowanie upływa w dniu 8 kwietnia 2021 r. W przypadku dokumentów przesłanych za pośrednictwem operatora pocztowego, o terminie złożenia wniosku decyduje data wpływu do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie.
Wnioski o dofinansowanie zadań w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na przejściach dla pieszych w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg należy składać wyłącznie na wzorze zatwierdzonym przez Wojewodę Mazowieckiego, załączonym do ogłoszenia o naborze (załącznik nr 1).
Niedozwolone jest wprowadzanie jakichkolwiek modyfikacji określonego wzoru wniosku, z wyjątkiem punktów, w których modyfikacje zostały dopuszczone w instrukcji jego wypełniania.
Do wniosku o dofinansowanie zadania obligatoryjnie należy dołączyć:
1. Dane dotyczące liczby zdarzeń drogowych (wypadków i kolizji) w obszarze oddziaływania przejścia dla pieszych[3] z udziałem pieszych za trzy pełne lata poprzedzające rok złożenia wniosku (dane w ujęciu rocznym pozyskanie z Policji lub potwierdzone przez Policję),
2. Dane dotyczące liczby osób zabitych lub rannych w wyniku zdarzeń drogowych w obszarze oddziaływania przejścia dla pieszych[4] z udziałem pieszych za trzy pełne lata poprzedzające rok złożenia wniosku (dane w ujęciu rocznym pozyskanie z Policji lub potwierdzone przez Policję),
3. Mapę poglądową – dopuszczalne jest dołączenie dwóch arkuszy:
- załącznik powinien zawierać informacje i obrazować lokalizację przejścia/przejść dla pieszych oraz określać obszar oddziaływania przejść/przejścia dla pieszych objętego/objętych zadaniem na tle sieci dróg - niezbędne jest czytelne oznaczenie każdego przejścia,
- załącznik powinien przedstawiać lokalizację przejścia/przejść dla pieszych względem obiektów, w których prowadzona jest działalność o charakterze publicznym lub działalność gospodarcza.
Dane dotyczące liczby zdarzeń drogowych (wypadków i kolizji) oraz dane dotyczące liczby osób zabitych lub rannych należy przedłożyć w formie oryginału dokumentu pozyskanych z Policji bądź poświadczonej kopii.
Uwaga! Mapa poglądowa będzie podstawą oceny merytorycznej wniosków, dlatego jej prawidłowe sporządzenie może być kluczowe dla uzyskania dofinansowania.
W przypadku gdy wniosek o dofinansowanie nie spełnia wymogów formalnych opisanych w niniejszym ogłoszeniu lub zawiera oczywiste omyłki – komisja wzywa wnioskodawcę, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku, do jego uzupełnienia lub poprawienia w nim oczywistych omyłek, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Wnioskodawca, uzupełniając lub poprawiając wniosek o dofinansowanie, nie może załączyć dokumentów datowanych na dzień po złożeniu wniosku. Ponadto odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia lub sprostowania powinna odnosić się wyłącznie do kwestii zawartych w wezwaniu.
Wszelkie pytania/wezwania komisji w toku oceny wniosków kierowane będą
do Wnioskodawców elektronicznie za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP), przy czym do doręczeń oraz sposobu obliczania terminów stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256 ze zm.).
Na etapie prowadzonej oceny formalnej i merytorycznej wniosków, Wojewoda zastrzega sobie prawo wglądu do dokumentów potwierdzających zaliczenie dróg objętych wnioskiem o dofinansowanie do kategorii dróg gminnych lub powiatowych, w szczególności w przypadku, gdy do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie drodze nie nadano odpowiedniego numeru lub numer ten nie został prawidłowo wskazany w pkt. 3 wniosku, którymi Wnioskodawca powinien dysponować w dniu składania wniosku o dofinansowanie.
Powyższe oznacza, że Wnioskodawca, na wezwanie Komisji, powinien przedłożyć przedmiotowe dokumenty niezwłocznie.
Wniosek nie spełnia wymogów formalnych, gdy:
- wnioskodawca nie zastosował się do określonego ogłoszeniem o naborze wzoru wniosku o dofinansowanie,
- wnioskodawca nie zastosował się do wytycznych określonych w ogłoszeniu o naborze,
- nie zawiera wszystkich wymaganych danych lub nie dołączono do niego wszystkich wymaganych załączników,
- został złożony po terminie zakończenia naboru wniosków,
- dotyczy zadania obejmującego odcinek drogi niebędącej drogą publiczną zaliczoną
do kategorii dróg powiatowych lub dróg gminnych, w rozumieniu ustawy z dnia
21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1440, ze zm.), - dotyczy zadania obejmującego odcinek drogi, na której zlokalizowane jest przejście dla pieszych, dla której wnioskodawca (w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie) nie jest zarządcą, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (art. 19 ust. 2), a w przypadku zadania obejmującego większą liczbę przejść wnioskodawca nie jest zarządcą, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (art. 19 ust. 2) co najmniej jednej drogi, na której zlokalizowane jest przejście dla pieszych,
- deklarowany wkład własny obejmuje środki pochodzące z budżetu państwa lub budżetu Unii Europejskiej,
- nie został podpisany przez osoby upoważnione z ramienia wnioskodawcy.
Wnioski o dofinansowanie spełniające wymogi formalne będą podlegać ocenie merytorycznej. Komisja dokona oceny wniosków o dofinansowanie, biorąc pod uwagę:
- liczbę zdarzeń drogowych (wypadków i kolizji) w obszarze oddziaływania przejścia dla pieszych z udziałem pieszych za trzy pełne lata poprzedzające rok złożenia wniosku,
- liczbę osób zabitych lub rannych w wyniku zdarzeń drogowych w obszarze oddziaływania przejścia dla pieszych z udziałem pieszych za trzy pełne lata poprzedzające rok złożenia wniosku,
- lokalizację przejścia dla pieszych względem obiektów, w których prowadzona jest działalność o charakterze publicznym lub działalność gospodarcza (placówki oświatowe, handlowe, ochrony zdrowia, opiekuńcze, kultury, sportu, rekreacji i wypoczynku, urzędy itp.) lub względem przystanków publicznego transportu zbiorowego.
Jeżeli na etapie uzgadniania treści ewentualnej umowy o dofinansowanie, realizacji bądź rozliczania zadania stwierdzone zostanie, że dane we wniosku o dofinansowanie były niezgodne ze stanem faktycznym, co mogło stanowić podstawę do odrzucenia wniosku z przyczyn formalnych, Wojewoda może odmówić zawarcia umowy o dofinansowanie zadania lub odmówić jego rozliczenia.
Wojewoda zastrzega sobie możliwość określenia w umowie o dofinansowanie warunków przekazania środków, których celem będzie ostateczne potwierdzenie możliwości realizacji zadania zgodnie z wymogami określonymi w ogłoszeniu o naborze. Dlatego też, zaleca się określenie wymogu zakończenia fazy projektowej możliwie wcześnie, jednakże nie później niż w listopadzie 2021 r.
Integralną część niniejszego ogłoszenia stanowią załączniki:
-
-
- wzór wniosku o dofinansowanie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na przejściach dla pieszych wraz z instrukcją jego wypełnienia,
- informacje dotyczące minimalnego zakresu przedmiotowego zadania,
- informacje dla wnioskodawców dotyczące kwalifikowalności kosztów.
-
Zgodnie z treścią ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg Komisja nie ma obowiązku informowania o przyczynie nieumieszczenia zadania na liście zadań rekomendowanych do dofinansowania.
Od rozstrzygnięć Komisji nie przysługuje odwołanie.
[1] Zgodnie z art. 4 ust. 7 ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg, przepisów ww. ustawy nie stosuje się do dróg publicznych zarządzanych przez prezydenta miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa.
[2] dopuszcza się składanie wniosków za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) jednakże konieczne jest zapewnienie prawidłowych podpisów kwalifikowanych osób uprawnionych do jego złożenia oraz czytelność wszystkich składanych dokumentów, a w szczególności mapy poglądowej.
[3] w miarę możliwości należy dodatkowo wyszczególnić liczbę zdarzeń drogowych (wypadków i kolizji) na przejściu dla pieszych.
[4] w miarę możliwości należy dodatkowo wyszczególnić liczbę osób zabitych lub rannych na przejściu dla pieszych.
Materiały
Ogłoszenie o naborze z dnia 9 marca 2021 rokuOgłoszenie_o_naborze_z_dnia_9_marca_2021_roku.pdf 0.15MB Załącznik nr 1 - wniosek o dofinansowanie
Załącznik_nr_1_-_wniosek_o_dofinansowanie_(17_03_2021).xlsx 0.04MB Załącznik nr 2 - istotne informacje dot. zakresu przedmiotowego zadania
Załącznik_nr_2_-_istotne_informacje_dot_zakresu_przedmiotowego_zadania_.docx 0.02MB Załącznik nr 3 - istotne informacje dot. kwalifikowalności kosztów
Załącznik_nr_3_-_istotne_informacje_dot_kwalifikowalności_kosztów.doc 0.05MB