Złóż skargę i wniosek
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. W postępowaniu skargowym nie są wydawane rozstrzygnięcia w sprawach indywidualnych dla których przepisy prawa przewidują określone procedury rozstrzygnięć spraw w toku instancji administracyjnych lub sądowych. Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności. Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku służy prawo wniesienia skargi.
Miejsce załatwienia sprawy/złożenia dokumentów:
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, drogą elektroniczną oraz ustnie do protokołu.
Skargi i wnioski można składać:
1. Osobiście:
Punkt Obsługi Klienta
pl. Bankowy 3/5, Warszawa
wejście "F" od al. Solidarności 81, parter
lub
w kancelarii Delegatur - Placówek Zamiejscowych Urzędu w Ciechanowie, Ostrołęce, Płocku, Radomiu i Siedlcach
godziny i dni urzędowania: od poniedziałku do piątku 8:00-16:00
2. Pocztą na adres:
Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie
Wydział Kontroli
pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa
3. Drogą elektroniczną:
e-mail: wk@mazowieckie.pl
elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP (/t6j4ljd68r/skrytka) bip.mazowieckie.pl,
zakładka elektroniczna skrzynka podawcza, podzakładka skargi, wnioski, zapytania do urzędu.
4. Przyjmowanie interesantów w ramach skarg i wniosków odbywa się w Wydziale Kontroli plac Bankowy 3/5, wejście F, we wtorki w godzinach 8:00-17:00 po uprzednim umówieniu terminu spotkania - tel. 22 695 72 10 oraz w pozostałe dni pracy Urzędu w godzinach 8:00-16:00.
Wymagane dokumenty:
Nie ma prawnie obowiązujących wzorów wniosków i formularzy w zakresie skarg i wniosków.
W Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie istnieje możliwość wniesienie skargi lub wniosku za pomocą opracowanego Formularza zgłoszenia skargi lub wniosku.
Skargi lub wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania. Obowiązek podania ww. danych dotyczy także skarg i wniosków przesyłanych za pomocą poczty elektronicznej.
W przypadku wniesienia skargi lub wniosku ustnie do protokołu, wymagane jest przedstawienie przez osobę zgłaszającą skargę lub wniosek dowodu osobistego lub innego dokumentu tożsamości. Protokół podpisują wnoszący skargę lub wniosek z podaniem imienia, nazwiska i adresu oraz przyjmujący zgłoszenie.
Sposób załatwienia sprawy:
Jeżeli z treści skargi, wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego do złożenia w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania wyjaśnienia lub uzupełnienia z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi, wniosku bez rozpoznania.
Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi zawiera: oznaczenie organu od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona, podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi. Jeżeli zawiadomienie sporządzone zostało w formie dokumentu elektronicznego jest opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi zawiera ponadto uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie, że w przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego.
Termin załatwienia sprawy:
Załatwienie skargi lub wniosku w postaci pisemnej odpowiedzi powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. W razie niezałatwienia sprawy w terminie, wnoszący skargę lub wniosek zostaje zawiadomiony o przyczynach zwłoki i nowym terminie załatwienia sprawy.
Jeżeli organ, który otrzymał skargę lub wniosek nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni, przekazać skargę lub wniosek właściwemu organowi, zawiadamiając o tym wnoszącego, albo – w przypadku skargi – wskazać mu właściwy organ.
Tryb odwoławczy:
Postępowanie w sprawach skarg jest jednoinstancyjnym uproszczonym postępowaniem administracyjnym co oznacza, że nie ma toku instancji ani środków zaskarżenia.
Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku przysługuje prawo wniesienia skargi w trybie określonym w Dziale VIII Kodeksu postępowania administracyjnego.
Wnioskodawcy służy również prawo wniesienia skargi w przypadku niezałatwienia wniosku w terminie.
Informacje dodatkowe:
Przyjęcia klientów w sprawach skarg i wniosków
- Przyjęcia klientów w sprawach skarg i wniosków odbywają się w siedzibie Wydziału Kontroli przy pl. Bankowym 3/5 w poniedziałki w godzinach 8:00-16:00 we wtorki w godzinach 8:00- 17:00 oraz od środy do piątku w godzinach 8:00-16:00.
- Wojewoda Mazowiecki przyjmuje klientów w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek, w godzinach od 15:00 do 17:00 po wcześniejszym uzgodnieniu z wyznaczonym pracownikiem Wydziału Kontroli.
- Wicewojewodowie przyjmują klientów w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek, w godzinach od 16:00 do 18:00 po wcześniejszym uzgodnieniu z wyznaczonym pracownikiem Biura Wojewody. W razie, gdy poniedziałek jest dniem wolnym od pracy, przyjmowanie klientów odbywa się w inny dzień roboczy.
- Dane osobowe osób zgłaszających skargi, wnioski są przetwarzane w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie na zasadach określonych przepisami prawa (szczegóły w załączniku Klauzula informacyjna).
Materiały
Formularz_Zgłoszenia_Skargi_lub_Wniosku.doc 0.03MB Klauzula informacyjna dla klientów MUW
Klauzula_informacyjna_dla_klientów_MUW.docx 0.01MB
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 z późn. zm.) – Dział VIII Skargi i wnioski https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19600300168
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20020050046