Budowa II linii metra – pozwolenie na budowę
24.06.2022
24 czerwca br. Wojewoda Mazowiecki wydał pozwolenie na budowę dotyczące II linii metra w Warszawie (III etap realizacji odcinka zachodniego) - stacji C01 (ul. Sochaczewska/ ul. Połczyńska). Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności. Inwestorem jest Miasto Stołeczne Warszawa.
11 grudnia 2020 r. inwestor złożył wniosek do Wojewody Mazowieckiego o wydanie decyzji na pozwolenie na budowę dla realizacji inwestycji pod nazwą „budowa II linii metra
w Warszawie – III etap realizacji odcinka zachodniego od szlaku za stacją C04 „Powstańców Śląskich” do Stacji Techniczno-Postojowej (STP) „Mory” wraz ze STP „Mory” oraz budowę stacji C01 (ul. Sochaczewska/ ul. Połczyńska) w zakresie budowy tuneli, budowy i przebudowy infrastruktury technicznej i obiektów towarzyszących w tym: budowy wejść, wind, czerpnio-wyrzutni, wyrzutni i przebudowy sieci uzbrojenia terenu, dróg i układu drogowego wynikającego z budowy metra oraz w zakresie rozbiórki kompleksu budynków przy ul. Połczyńskiej 115 – 4 budynki.
Wojewoda Mazowiecki dokonał sprawdzenia kompletności wniosku pod względem formalno-prawnym i w tym zakresie stwierdził nieprawidłowości. 21 grudnia 2020 r. wezwał pełnomocnika inwestora do uzupełnienia wniosku. 15 stycznia 2021 r. wniosek został uzupełniony.
Następnie 19 stycznia 2021 r.[1] Wojewoda Mazowiecki przekazał raport o oddziaływaniu na środowisko Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Warszawie w celu uzgodnienia warunków realizacji inwestycji. [2]
14 kwietnia 2022 r. do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego wpłynęło pismo Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie dotyczące możliwości udziału społeczeństwa w trakcie przeprowadzania ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. Mieszkańcy mogli składać wnioski między 25 kwietnia br. a 25 maja br. (żadne wnioski nie wpłynęły).
Postanowieniem z 8 czerwca 2022 r. RDOŚ uzgodnił realizację przedsięwzięcia w związku z przeprowadzonym postępowaniem w sprawie ponownej oceny oddziaływania na środowisko wskazując określone warunki do spełnienia.
Następnie Wojewoda Mazowiecki dokonał sprawdzenia ww. wniosku pod względem materialno – prawnym, zgodnie z przepisami Prawa budowlanego tj.:
- zgodność projektu budowlanego z warunkami określonymi w decyzjach Wojewody Mazowieckiego o ustaleniu lokalizacji;
- zgodności projektu zagospodarowania terenu z przepisami techniczno-budowlanymi oraz wymaganymi w zakresie ochrony środowiska;
- kompletność projektu budowlanego i posiadanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń oraz informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia;
- wykonanie, a w przypadku obowiązku sprawdzenia projektu, także sprawdzenie projektu przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane i legitymującą się aktualnym na dzień opracowania projektu odpowiednim zaświadczeniem.
Po analizie dokumentów nie stwierdzono nieprawidłowości i braków w załączonym projekcie budowlanym.
Nadając decyzji rygor natychmiastowej wykonalności, Wojewoda przychylił się do wniosku inwestora, który argumentował ten wniosek tym, że „Przedmiotowa inwestycja, uważana za największą inwestycję samorządową w Polsce, jest zadaniem wpisanym w „Strategię Rozwoju Miasta Stołecznego Warszawy do 2020 roku” stanowi jeden z głównych celów operacyjnych ww. strategii. Przedsięwzięcie jest niezbędne do poprawy jakości zintegrowanego systemu komunikacji publicznej m.st. Warszawy, które przyczyni się do wzrostu jakości życia mieszkańców Warszawy, zmniejszenia ruchu samochodowego i hałasu, co przyczyni się również do poprawy jakości środowiska.”
Decyzja została wydana na podstawie ustawy Prawo budowlane, ustawy o transporcie kolejowym oraz Kodeksu postępowania administracyjnego po rozpatrzeniu wniosku o pozwolenie na budowę i wniosku o pozwolenie na rozbiórkę złożonego 11 grudnia 2020 r.
i uzupełnionego 15 stycznia 2021 r.
10 czerwca 2022 r. zakończył się udział społeczeństwa w postępowaniu dotyczącym budowy stacji C02 (ul. Rayskiego / ul. Szeligowska). Nie wpłynęły żadne uwagi. Mazowiecki Urząd Wojewódzki obecnie oczekuje na wydanie postanowienia w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie.
Do 24 czerwca 2022 r. trwa udział społeczeństwa w ramach przeprowadzonej ponownej oceny oddziaływania na środowisko przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę stacji C03 (ul. Lazurowa/ul. Górczewska - rejon Urzędu Dzielnicy Bemowo).
[1] na podstawie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
[2] Organ przeprowadzający postępowanie w przedmiocie oceny oddziaływania na środowisko (RDOŚ) z uwagi na braki oraz nieprawidłowości w przedłożonym raporcie wielokrotnie wzywał Inwestora do ich uzupełnienie. Po uzupełnieniu wszystkich braków wskazanych w wezwaniu RDOŚ, organ ten wystąpił do poszczególnych organów m.in.: Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego m.st. Warszawy oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Warszawie o wydanie opinii dla realizacji przedmiotowej inwestycji. Organy opiniujące wskazały szereg braków i tym samym wezwały do ich uzupełnienia. Po złożeniu uzupełnień przez inwestora zostało ono niezwłocznie przekazane do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie.