W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dodatkowe wyjaśnienia Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w zakresie rządowego programu "Aktywne Place Zabaw" 2025

1.    Ustawa - Prawo budowlane (Dz.U. z 2024 r. poz. 725) ani rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 1225, z późn. zm.) nie zawierają definicji placu zabaw, a co za tym idzie program „Aktywne Place Zabaw” 2025 takowej nie przywołuje. Jednak w związku ze zgłoszoną potrzebą określenia jakie minimalne warunki musi spełniać miejsce przeznaczone do zabawy i rekreacji żeby można było uznać spełnienie wymogu „istnienia placu zabaw”, proponuję przyjęcie (wyłącznie na potrzeby realizacji ww. programu), że plac zabaw to wydzielony obszar na którym posadowione są obiekty małej architektury (przynajmniej jeden), takie jak piaskownice, zjeżdżalnie, huśtawki, itp. oraz urządzenia budowlane (ogrodzenie, nawierzchnia, itp.) służące rekreacji codziennej dzieci. Przy czym, należy zwrócić uwagę na katalog wydatków kwalifikowalnych i niekwalifikowanych. Zakup i montaż nawierzchni jest wydatkiem kwalifikowalnym, natomiast zakup i montaż nawierzchni niestanowiącej nawierzchni placu zabaw - nie. Zakup i montaż ogrodzenia żłobka lub klubu dziecięcego oraz placu zabaw (ogrodzenia wydzielającego plac zabaw z terenu przynależącego do żłobka lub klubu dziecięcego) również jest wydatkiem niekwalifikowalnym.
Odnosząc się do kwestii rozbudowy istniejącego placu zabaw (poszerzenia jego granic), informuję, że zgodnie z pkt. 1 rozdziału 5 programu „Aktywne Place Zabaw” 2025, środki finansowe w ramach Programu są przeznaczone na dofinansowane przebudowy lub doposażenia istniejących, przynależących do żłobków lub klubów dziecięcych placów zabaw. Nie są przeznaczone na rozbudowę placów zabaw. Zatem wydatki przeznaczone na rozbudowę placu zabaw są wydatkami niekwalifikowalnymi.

2.    Zgodnie z pkt. 2, podrozdział 6.4. „Czas realizacji zadania”, rozdział 6 „Finansowanie”, zakończenie zadania należy rozumieć jako datę wystawienia dokumentu (np. certyfikatu, świadectwa) z kontroli (tzw. kontroli pomontażowej placu zabaw po dokonaniu modyfikacji w wyposażeniu lub nawierzchni) potwierdzającej zgodność placu zabaw lub nawierzchni 
z Normami PN-EN 1176 lub 1177. Dokument ten powinien zatem zostać przedłożony wojewodzie celem rozliczenia dofinansowania.
Natomiast program „Aktywne Place Zabaw” 2025 nie nakłada na wojewodę obowiązku weryfikowania czy przedmiot dofinansowania, w tym przypadku - plac zabaw, spełnia wymogi prawa powszechnie obowiązującego. Program nie nakłada obowiązku weryfikowania czy plac zabaw spełniania wymogi wynikające np. z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 1225, z późn. zm.). Należy jednak mieć na uwadze, że zadanie powinno być realizowane zgodnie z przepisami prawa krajowego.
 

{"register":{"columns":[]}}