Domy Pomocy Społecznej
Zadania Wojewody Mazowieckiego:
- Sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań samorządu gminnego, powiatowego i województwa, w tym nad jakością usług świadczonych przez domy pomocy społecznej, dla których zostały określone standardy, a także nad zgodnością zatrudnienia pracowników tych jednostek z wymaganymi kwalifikacjami;
- Kontrola jakości usług, dla których zostały określone standardy, wykonywanych przez podmioty niepubliczne na podstawie umowy z organami administracji samorządowej;
- Kontrola jakości usług, dla których określone zostały standardy, wykonywanych przez domy pomocy społecznej prowadzone nie na zlecenie organu jednostki samorządu terytorialnego przez podmioty niepubliczne;
- Wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie domów pomocy społecznej;
- Prowadzenie rejestru domów pomocy społecznej.
Zgodnie z art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 901) dom pomocy społecznej można prowadzić po uzyskaniu zezwolenia wojewody.
Standard usług świadczonych w domu pomocy społecznej określony jest w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 734, 278).
Wojewoda wydaje zezwolenie
jeżeli podmiot o nie występujący spełnia warunki określone w ustawie o pomocy społecznej i rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej i przedstawi wniosek o zezwolenie, do którego dołączy:
- dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości, na której jest usytuowany dom;
- dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań określonych odrębnymi przepisami, tj. dokumenty wskazujące, że budynek, w którym ma być prowadzony dom spełnia wymagania określone przepisami przeciwpożarowymi, sanitarnymi i budowlanymi;
- Regulamin organizacyjny domu pomocy społecznej lub jego projekt;
- w przypadku Kościoła Katolickiego, innych kościołów, związków wyznaniowych oraz organizacji społecznych, fundacji i stowarzyszeń, innych osób prawnych i osób fizycznych:
- dokumenty potwierdzające status prawny podmiotu, w przypadku gdy nie podlega wpisowi do rejestru przedsiębiorców lub zgłoszeniu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
- informację o sposobie finansowania domu;
- zaświadczenie, że osoba która będzie kierowała domem jest zdolna ze względu na stan zdrowia do kierowania domem;
- zaświadczenie albo oświadczenie o nie zaleganiu z płatnościami wobec urzędu skarbowego i składkami do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (zaświadczenia ważne 3 miesiące od daty wystawienia);
- zaświadczenie albo oświadczenie o niekaralności za przestępstwo umyślne osoby, która będzie kierowała domem;
- oświadczenia, o których mowa powyżej składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli o następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
Ponadto do wniosku należy dołączyć, w przypadku, gdy pomieszczenia placówki usytuowane są na piętrze budynku - decyzję wydaną przez właściwy organ dozoru technicznego zezwalającą na eksploatację windy oraz w zależności od przyjętej formy żywienia decyzję Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w sprawie zatwierdzenia lub warunkowego zatwierdzenia placówki jako zakładu żywienia.
Dokumenty powinny być dołączone do wniosku w oryginale lub w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem. Poświadczenia zgodności dokumentu z oryginałem dokonuje upoważniony pracownik Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego, któremu został okazany oryginał dokumentu lub notariusz albo występujący w sprawie pełnomocnik strony będący adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym.
W przypadku niedołączenia do wniosku wszystkich dokumentów wojewoda wzywa podmiot występujący o zezwolenie do przedstawienia tych dokumentów w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, pouczając, że ich niedołączenie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
Wniosek o zezwolenie wraz z kompletem dokumentów można złożyć osobiście lub za pośrednictwem poczty polskiej na adres:
- Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie
Punkt Obsługi Klienta
pl. Bankowy 3/5, wejście F, parter
00-950 Warszawa
Godziny przyjęć: poniedziałek - piątek: 08:00 - 16:00
lub
- Wydział Rodziny i Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie
Aleje Jerozolimskie 28, pokój 1
00-024 Warszawa
tel. 22 695 71 37, 22 695 71 39
Godziny przyjęć: poniedziałek – piątek: 08:00 – 16:00
oraz w Delegaturach Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Ciechanowie, Ostrołęce, Płocku, Radomiu, Siedlcach
Wniosek można również złożyć za pomocą Elektronicznej Skrzynki Podawczej ePUAP: /t6j4ljd68r/skrytka
W ciągu 30 dni od złożenia kompletu dokumentów dokonuje się wizytacji obiektu, decyzję wydaje się w terminie 14 dni od zakończenia wizytacji obiektu. W przypadku niedołączenia do wniosku wszystkich dokumentów wojewoda wzywa podmiot występujący o zezwolenie do przedstawienia tych dokumentów w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, pouczając, że ich niedołączenie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.
Po wydaniu zezwolenia na prowadzenie domu pomocy społecznej wojewoda wpisuje placówkę do rejestru domów pomocy społecznej województwa mazowieckiego.
Rejestr dostępny jest na stronie Rejestr Domów Pomocy Społecznej - Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie - Portal Gov.pl (www.gov.pl)
Materiały
Wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie domu pomocy społecznejWniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie domu pomocy społecznej.RTF 0.05MB Wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie domu pomocy społecznej
Wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie domu pomocy społecznej.pdf 0.02MB Klauzula informacyjna dla klientów MUW
Klauzula informacyjna dla klientów MUW.docx 0.01MB Rozporządzenie w sprawie domów pomocy społecznej
Rozporządzenie w sprawie domów pomocy społecznej.pdf 0.35MB