Doradca metodyczny we współczesnej szkole
24.04.2024
Jaką rolę powinien pełnić doradca metodyczny? W jaki sposób ma wspierać nauczycieli w cyfrowym świecie? Jakie cechy świadczą o jego profesjonalizmie? Na te pytania próbowali odpowiedzieć uczestnicy konferencji „Doradca metodyczny i jego rola w procesie budowania jakości uczenia się i nauczania”, w której uczestniczył Wicewojewoda Mazowiecki Patryk Fajdek. W wydarzeniu udział wzięli również Mazowiecka Kurator Oświaty Wioletta Krzyżanowska oraz Dyrektor Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Jarosław Zaroń. Organizatorem spotkania była Mazowiecka Kurator Oświaty.
- „Inspirujemy, Wspieramy, Doskonalimy” czyli hasło Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli ma w tych murach szczególne ucieleśnienie. Bardzo się cieszę, że MSCDN jest miejscem wymiany doświadczeń, poglądów oraz doskonalenia nauczycieli. To bardzo cenne, aby osoby odpowiedzialne za rozwój kolejnych pokoleń mogły się spotykać i wymieniać swoimi praktykami. Jestem wdzięczny, że takie wydarzenia są organizowane. To z pewnością sprzyja rozwojowi Państwa uczniów, szczególnie w czasach cyfryzacji – powiedział Wicewojewoda Mazowiecki Patryk Fajdek.
Mazowiecka Kurator Oświaty Wioletta Krzyżanowska podkreśliła, że zależy jej na budowaniu szkoły czułości bez obojętności a doradca metodyczny ma pomagać nauczycielom taką szkołę stworzyć.
Prelegenci w trakcie konferencji podkreślili, że doradca metodyczny jest pedagogiem, który ze względu na swoje doświadczenie i dorobek zawodowy wspiera innych nauczycieli tej samej specjalności, w ich codziennej pracy. Łączy on swoje praktyczne umiejętności w nauczaniu z pracą doradczą. Nauczyciel to zawód profesjonalistów, którzy wciąż chcą się rozwijać, a ta cecha jest niezbędna do zapewnienia nauczycielom i zespołom nauczycieli rzetelnego oraz skutecznego wsparcia w ich rozwoju zawodowym.
Podczas konferencji „Doradca metodyczny i jego rola w procesie budowania jakości uczenia się i nauczania” uczestnicy rozmawiali o kwalifikacjach doradcy metodycznego w cyfrowym świecie, jego gotowości do zmian oraz myśleniu o edukacyjnych innowacjach.
Według najnowszych badań nastolatkowie spędzają coraz więcej czasu online. Obecnie w dni powszednie to średnio 5 godzin i 36 minut dziennie. W weekendy jest jeszcze gorzej. Młodzi ludzie dostrzegają problem mowy nienawiści w sieci, ale i tak mają po kilka kont na platformach społecznościowych. Problemem jest również to, że 40 proc. z nich nie odróżnia wiadomości ze świata realnego od wirtualnego.
W wydarzeniu udział wzięli m.in. Kierownik Katedry Dydaktyki i Pedeutologii Uniwersytetu Warszawskiego prof. dr hab. Joanna Madalińska-Michalak, Kierownik Wydziału Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Ewa Lubczyńska, Specjalistka ds. badań pedagogicznych WSCDN.
Konferencja odbyła się w Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie.