Dzielimy się polskimi doświadczeniami w decentralizacji władzy z Republiką Uzbekistanu
27.08.2024
Prawie 35 lat polskich doświadczeń w decentralizacji władzy i relacje administracji rządowej z samorządami są źródłem cennych inspiracji dla innych państw. Kto rządzi w województwie? Jakie są kompetencje Wojewody i czym różni się od Marszałka? Jak w praktyce wygląda nadzór nad działalnością samorządów? O tym w rozmowie z rządową delegacją z Republiki Uzbekistanu opowiedział Wojewoda Mazowiecki Mariusz Frankowski. W spotkaniu uczestniczyła również dr Małgorzata Bonikowska Prezes Centrum Stosunków Międzynarodowych.
Reforma samorządowa z 1990 roku do dziś uznawana jest za jeden z największych sukcesów wolnej Polski. Nasze doświadczenia są źródłem inspiracji dla Republiki Uzbekistanu, która proces decentralizacji władzy ma dopiero przed sobą. I właśnie dzieleniu się doświadczeniami poświęcone było spotkanie zorganizowane 23 sierpnia w siedzibie Krajowej Szkoły Administracji Publicznej im. Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego w Warszawie.
- Jako przedstawiciel Rządu w regionie Wojewoda nadzoruje działalność samorządów pod względem zgodności z przepisami prawa. Do szerokiego zakresu odpowiedzialności należą m.in.: realizacja programów rządowych, zarządzanie kryzysowe i zwierzchnictwo nad wojewódzkimi służbami takimi jak policja czy straż pożarna – powiedział Mariusz Frankowski Wojewoda Mazowiecki.
Szczególnie interesujące dla delegacji z Uzbekistanu były różnice między kompetencjami administracji rządowej i samorządowej w regionie. Przedstawienie idei samorządności w rozwoju wspólnot lokalnych, a z drugiej strony – procesu nadzoru nad działalnością samorządów – okazało się kluczowe dla zrozumienia polskich uwarunkowań. A wnioski z dotychczasowych doświadczeń, dobre praktyki i obszary wymagające usprawnień, stały się ważną lekcją dla zagranicznych gości.