W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112

12.02.2024

11 lutego obchodzony jest Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. W ubiegłym roku Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR) w Warszawie i Radomiu odebrały ponad 3,4 mln zgłoszeń. Wojewoda Mazowiecki Mariusz Frankowski spotkał się z pracownikami CPR i wręczył list gratulacyjny oraz podziękował za codzienną ciężką pracę. Wydarzenie odbyło się w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Warszawie. Udział wziął również m. in. Prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski oraz Michał Domaradzki, Dyrektor Stołecznego Centrum Bezpieczeństwa.

Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112

- Szczególnym obszarem działania każdego Wojewody jest zarządzanie kryzysowe, w tym kwestie związane z systemem powiadamiania ratunkowego. Na Mazowszu funkcjonują dwa Centra Powiadamiania Ratunkowego zlokalizowane w Warszawie i Radomiu, których operatorzy przez całą dobę udzielają pomocy potrzebującym. Pamiętajmy, że numeru alarmowego 112 nie wolno wybierać bez powodu. Zajmując linię wydłużamy czas na reakcję służb w sytuacjach, gdy pomoc potrzebna jest natychmiast – powiedział Wojewoda Mazowiecki Mariusz Frankowski.

- Bezpieczeństwo jest dla nas wszystkich najważniejsze. Chcemy bardzo podziękować operatorom za ich ciężką, ratującą życie pracę. Wczoraj obchodziliśmy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. To na ten numer dzwoni ośmiolatek mówiąc, że nie może dobudzić swojej mamy albo seniorka, która została oszukana metodą „na wnuczka” albo ktoś, kto zgubił się w lesie – mówił podczas dzisiejszego spotkania Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Wojewoda Mazowiecki, w skierowanym do operatorów numeru alarmowego 112 liście, przekazał:

Proszę przyjąć słowa uznania za ogromne zaangażowanie w wykonywanie obowiązków operatora numeru alarmowego 112. Realizowane przez Państwa zadania są pierwszym i najważniejszym ogniwem łańcucha pomocy, który uruchamia się w momencie odebrania zgłoszenia telefonicznego. Praca ta ma podstawowe znaczenie dla efektywności interwencji służb ratunkowych. Ze względu na wyjątkową wagę działań podejmowanych pod presją czasu w sytuacjach zagrożenia ludzkiego życia, zdrowia, bezpieczeństwa i mienia, należy ona do najtrudniejszych profesji. Na podkreślenie zasługuje fakt, że warunkiem powodzenia w tej misji jest umiejętność połączenia kwalifikacji merytorycznych i szczególnych predyspozycji osobistych, obejmujących zdolność do empatii, kompetencje interpersonalne oraz odporność na stres.

W ubiegłym roku do warszawskiego CPR wpłynęło łącznie 1 368 764 zgłoszeń telefonicznych, a do radomskiego 2 064 833, czyli łącznie 3 433 597 zgłoszeń. Wśród nich niezasadne zgłoszenia wynosiły 1 398 630 wszystkich połączeń głosowych, co stanowi ok. 40,7 proc. wszystkich połączeń. Najwięcej zgłoszeń operatorzy przekazali do policji – 247 988 w Warszawie oraz 313 637 w Radomiu.

Korzystając z numeru 112 nie można zapominać, że jest on elementem systemu powiadamiania ratunkowego. Dlatego też nie należy używać go jako infolinii. Niestety wciąż zdarzają się zgłoszenia bezzasadne. Pod numer 112 dzwonią osoby podając fikcyjne, niepotwierdzone zagrożenia, chcące ustalić numery telefonu do firm lub osób prywatnych, z pytaniami dotyczącymi utrudnień w ruchu drogowym, a nawet tacy, którzy chcą zamówić pizzę czy taksówkę.

CPR Warszawa

W warszawskim Centrum Powiadamiania Ratunkowego znajduje się 16 stanowisk operatorski, a zatrudnionych jest 66 osób. W ciągu doby CPR w Warszawie przyjmuje ok. 130 zgłoszeń. Średni czas oczekiwania na przyjęcie wynosi 9,8 sek., a średni czas obsługi zgłoszenia w ubiegłym roku wyniósł 124,94 sek.

CPR Radom

W radomskim Centrum Powiadamiania Ratunkowego znajduje się 40 stanowisk operatorskich, a zatrudnionych jest 141 osób. W ciągu doby CPR w Radomiu przyjmuje ok. 200 zgłoszeń. Średni czas oczekiwania na przyjęcie wynosi 9,3 sek., a średni czas obsługi zgłoszenia w ubiegłym roku wyniósł 153 sek.

Numer alarmowy 112

Skorzystanie z numeru 112 jest najszybszą i najpopularniejszą formą kontaktu z odpowiednimi służbami w razie niebezpieczeństwa. Dzwoniąc pod „112” zostaniemy połączeni z operatorami ogólnopolskiego systemu powiadamiania ratunkowego, którzy dzięki systemowi GPS będą mogli momentalnie nas namierzyć i bezzwłocznie wysłać pomoc.

112 to numer alarmowy, bezpłatny i dostępny na terenie całej Unii Europejskiej zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Numer alarmowy 112 można wybrać w telefonie nieposiadającym karty SIM.

Zdjęcia (8)

{"register":{"columns":[]}}