W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych: ponad 2,3 mln zł dodatkowych środków na dopłaty na uruchomienie połączeń lokalnych w województwie mazowieckim

23.02.2023

Wojewoda Mazowiecki Konstanty Radziwiłł, podpisał umowy z przedstawicielami samorządów i związku powiatowo-gminnego z województwa mazowieckiego na objęcie w 2023 r. dopłatą zadań organizatora transportu publicznego ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Na ich mocy samorządy otrzymają dopłatę o łącznej wysokości ponad 2,3 mln zł na uruchomienie połączeń lokalnych. Są to dodatkowe środki przyznane dla województwa mazowieckiego w ramach funduszu na 2023 rok. Środki te stworzą możliwość uruchomienia 24 połączeń lokalnych, o łącznej długości 610,1 km. W uroczystości podpisania umów uczestniczył Piotr Uściński, Wiceminister Rozwoju i Technologii, poseł na Sejm RP.

Podpisanie umów z przedstawicielami samorządów i związku powiatowo-gminnego z województwa mazowieckiego na objęcie w 2023 r. dopłatą zadań organizatora transportu publicznego ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych

- Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych jest niezwykle ważnym państwowym funduszem celowym o charakterze użyteczności publicznej. W ramach pierwszego naboru wniosków, z uwzględnieniem dodatkowych środków, w województwie mazowieckim podpisaliśmy 131 umów, dzięki którym powstanie lub zostanie reaktywowanych 885 linii komunikacyjnych, o łącznej długości ponad 28,6 tys. km. Na ten cel przekażemy łącznie blisko 109 mln zł. Dzięki temu mieszkańcy, przede wszystkim z mniejszych miejscowości, będą mogli dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia, kościoła czy instytucji kultury. To nasze wspólne dzieło, niezwykle ważne i bardzo się z tego cieszę powiedział Wojewoda Mazowiecki Konstanty Radziwiłł.

Na mocy zawartych umów do przedstawicieli 8 samorządów i 1 związku powiatowo-gminnego trafi dopłata o łącznej kwocie 2 354 869,40 zł, z czego:

  • do Gminy Długosiodło trafi dopłata w wysokości 278,5 tys. zł na uruchomienie 2 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 69,5 km,
  • do Gminy Grójec trafi dopłata w wysokości 284,2 tys. zł na uruchomienie 1 linii komunikacyjnej, o łącznej długości 28,2 km,
  • do Gminy Leszno w porozumieniu z Gminą Błonie trafi dopłata w wysokości 488,5 tys. zł na uruchomienie 2 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 47,2 km,
  • do Gminy Radzanowo trafi dopłata w wysokości 67,5 tys. zł na uruchomienie 1 linii komunikacyjnej, o łącznej długości 16,2 km,
  • do Gminy Sobienie-Jeziory trafi dopłata w wysokości 24 tys. zł na uruchomienie 1 linii komunikacyjnej, o łącznej długości 19,1 km,
  • do Gminy Tarczyn trafi dopłata w wysokości 95,2 tys. zł na uruchomienie 7 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 128,9 km,
  • do Gminy Warka trafi dopłata w wysokości 106,4 tys. zł na uruchomienie 5 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 167 km,
  • do Powiatu Przysuskiego trafi dopłata w wysokości 184 tys. zł na uruchomienie 1 linii komunikacyjnej, o łącznej długości 38,1 km,
  • do Związku Powiatowo-Gminnego „Otwockie Przewozy Gminno-Powiatowe” trafi dopłata w wysokości 826,3 tys. zł na uruchomienie 4 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 95,9 km,

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie wniosków o objęcie w danym roku budżetowym dopłatą z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda zobowiązany jest dokonać „rankingu wniosków”, poprzez nadanie im odpowiedniej punktacji.

Zgodnie z niektórymi przyjętymi kryteriami oceny wniosków, najwyżej ocenianymi są w rankingu wnioski organizatora m.in. z najmniejszą gęstością zaludnienia, z najniższym wskaźnikiem dochodów na jednego mieszkańca, największą długością linii komunikacyjnych, czy z największym udziałem dostosowanych przystanków do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej zdolności ruchowej.

Dodatkowo zgodnie z art. 25 ust. 2 Ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, pierwszeństwo w objęciu dopłatą przyznaje się organizatorom w następującej kolejności: gminom, związkom międzygminnym, związkom powiatowo-gminnym, powiatom, związkom powiatów, województwom.

W ramach pierwszego naboru wniosków o objęcie dopłatą w 2023 roku realizacji zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda Mazowiecki zawarł łącznie 89 umów z 86 gminami, 2 powiatami i 1 związkiem powiatowo-gminnym na kwotę 66 321 548,85 zł. Środki te stworzyły możliwość uruchomienia w sumie 588 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 16 556,22  km. W ramach pierwszego naboru wniosków na 2023 rok, z uwzględnieniem dodatkowych środków przyznanych na wniosek wojewody podpisanych zostało łącznie 121 umów z 87 gminami, 24 powiatami i 1 związkiem powiatowo-gminnym na kwotę 104 897 204, 86 zł. Środki te stworzyły możliwość uruchomienia w sumie 860 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 27 949,12 km.

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest państwowym funduszem celowym. Pozwala na dofinansowanie przywrócenia lokalnych połączeń autobusowych. Dzięki temu mieszkańcy, przede wszystkim z mniejszych miejscowości, będą mogli dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stworzy także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy.

Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej z 16 maja 2019 r. przewiduje udzielenie dopłaty do jednego wozokilometra na reaktywowanych i nowo uruchomionych liniach komunikacyjnych.

Zdjęcia (21)

{"register":{"columns":[]}}