Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych: ponad 5,9 mln zł dopłaty na uruchomienie kolejnych połączeń lokalnych
02.03.2021
Wojewoda Mazowiecki podpisał ostatnie umowy na objęcie w 2021 r. dopłatą zadań organizatora ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Ostatnia transza środków o łącznej wysokości ponad 5,9 mln zł zasili budżety 13 mazowieckich samorządów. Umowy pomiędzy Wojewodą a beneficjentami programu zawarto elektronicznie. Dla województwa mazowieckiego na 2021 rok została przyznana kwota ze środków funduszu w wysokości 64 096 067,64 zł.
Na mocy zawartych umów do przedstawicieli 13 samorządów trafi dopłata o łącznej wysokości 5 922 389,37 zł (środki te stworzą możliwość uruchomienia w sumie 71 lokalnych połączeń, o łącznej długości 1 567,1 km), z czego:
- do powiatu lipskiego (w porozumieniu z powiatem ostrowieckim i powiatem opatowskim) trafi dopłata w wysokości 1 304 544,00 zł na uruchomienie 1 linii komunikacyjnej, o długości 53,9 km,
- do powiatu lipskiego (w porozumieniu z powiatem ostrowieckim) trafi dopłata w wysokości 510 138,60 zł na uruchomienie 5 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 231,6 km,
- do powiatu lipskiego (w porozumieniu z powiatem opatowskim) trafi dopłata w wysokości 35 210,70 zł na uruchomienie 1 linii komunikacyjnej, o długości 31,9 km,
- do powiatu żyrardowskiego trafi dopłata w wysokości 648 192,00 zł na uruchomienie 4 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 48,8 km,
- do powiatu żyrardowskiego (w porozumieniu z powiatem grodziskim) trafi dopłata w wysokości 329 469,00 zł na uruchomienie 1 linii komunikacyjnej, o długości 20,3 km,
- do gminy Celestynów trafi dopłata w wysokości 162 306,00 zł na uruchomienie 2 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 21,3 km,
- do gminy Jakubów trafi dopłata w wysokości 48 384,00 zł na uruchomienie 1 linii komunikacyjnej, o długości 16 km,
- do gminy Kołbiel (w porozumieniu z gminą Celestynów i gminą Siennica) trafi dopłata w wysokości 822 526,20 zł na uruchomienie 12 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 142 km,
- do gminy Kozienice trafi dopłata w wysokości 200 645,38 zł na uruchomienie 5 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 89 km,
- do gminy Nowy Duninów trafi dopłata w wysokości 305 940,30 zł na uruchomienie 4 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 72,1 km,
- do gminy Radziejowice trafi dopłata w wysokości 448 977,30 zł na uruchomienie 4 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 71,2 km,
- do gminy Słubice trafi dopłata w wysokości 149 787,00 zł na uruchomienie 2 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 51 km,
- do gminy Stanisławów trafi dopłata w wysokości 147 420,00 zł na uruchomienie 2 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 48 km,
- do gminy Troszyn trafi dopłata w wysokości 259 608,29 zł na uruchomienie 18 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 398,6 km,
- do gminy Wąsewo trafi dopłata w wysokości 168 510,00 zł na uruchomienie 3 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 148 km,
- do gminy Wiskitki trafi dopłata w wysokości 380 730,60 zł na uruchomienie 6 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 123,4 km.
Ponadto, oprócz wspomnianych wyżej umów, Wojewoda Mazowiecki zawarł 65 umów o objęcie dopłatą w 2021 r zadań w ramach funduszu z przedstawicielami mazowieckich samorządów, z powiatów: białobrzeskiego, garwolińskiego, gostynińskiego, grodziskiego, grójeckiego, legionowskiego, lipskiego, łosickiego, makowskiego, ostrołęckiego, otwockiego, piaseczyńskiego, płockiego, przasnyskiego, przysuskiego, pułtuskiego, sokołowskiego, szydłowieckiego, węgrowskiego, wołomińskiego, wyszkowskiego, zwoleńskiego oraz z gmin: Brochów, Brudzeń Duży, Chotcza, Czarnia, Długosiodło, Gozdowo, Grójec, Iłów, Jastrzębia, Korczew, Latowicz, Leoncin, Leszno, Lipsko, Łąck, Miastków Kościelny, Młodzieszyn, Nadarzyn, Nasielsk, Osieck, Pilawa, Pniewy, Pomiechówek, Poświętne, Raszyn, Rybno, Serock, Siennica, Słupno, Staroźreby, Szczawin Kościelny, Tarczyn, Teresin, Wyśmierzyce, Zakroczym, Żabia Wola i Żelechów. Umowy opiewały na łączną kwotę 55 637 685,65 zł.
Wojewoda Mazowiecki zawarł łącznie 81 umów na kwotę 61 560 075,02 zł. Środki te stworzą możliwość uruchomienia w sumie 539 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 16 335,91 km.
Pierwsze umowy z przedstawicielami mazowieckich samorządów – beneficjentami Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, których wnioski o objęcie dopłatą w 2021 r zadań w ramach programu zostały rozpatrzone pozytywnie, Wojewoda Mazowiecki podpisał 8 stycznia 2021 r.
Dla województwa mazowieckiego na 2021 rok została przyznana kwota ze środków funduszu w wysokości 64 096 067,64 zł. W naborze wniosków o objęcie dopłatą w 2021 roku realizacji zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, do Wojewody Mazowieckiego wpłynęły 84 wnioski na łączną kwotę 62 090 292,32 zł. Nabór uruchomiony został 4 listopada 2020 r.
W 2020 roku, w ramach trzech przeprowadzonych naborów wniosków o objęcie dopłatą zadań w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, Wojewoda przekazał organizatorom publicznego transportu zbiorowego dopłatę o łącznej wysokości 24 249 373,46 zł na uruchomienie połączeń lokalnych. W 2020 roku dofinansowanych zostało 440 linii komunikacyjnych.
W ramach dwóch, przeprowadzonych w 2019 roku naborów wniosków o objęcie dopłatą zadań w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych samorządy złożyły do Wojewody Mazowieckiego 53 wnioski, z czego 49 wniosków zostało rozpatrzonych pozytywnie (21 powiatów, 27 gmin i 1 powiat na mocy porozumienia). Wnioski obejmowały łącznie 269 lokalnych połączeń o łącznej długości 11 323,4 km. Organizatorom publicznego transportu zbiorowego udzielono dopłaty w łącznej wysokości 1 623 025,45 zł. W 2019 roku dofinansowanych zostało 225 linii komunikacyjnych.
Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej z 16 maja 2019 r. przewiduje udzielenie dopłaty do jednego wozokilometra na reaktywowanych i nowo uruchomionych liniach komunikacyjnych.
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest państwowym funduszem celowym. Pozwala na dofinansowanie przywrócenia lokalnych połączeń autobusowych. Dzięki temu mieszkańcy, przede wszystkim z mniejszych miejscowości, będą mogli dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stworzy także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy.