Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych: ponad 6,5 mln zł dopłaty na uruchomienie połączeń lokalnych w województwie mazowieckim
27.01.2022
Wicewojewoda Mazowiecki Sylwester Dąbrowski wziął udział w uroczystości towarzyszącej podpisaniu kolejnych 16 umów z przedstawicielami 15 samorządów z województwa mazowieckiego na objęcie w 2022 r. dopłatą zadań organizatora transportu publicznego ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Na ich mocy samorządy te otrzymają dopłatę o łącznej wysokości ponad 6,5 mln zł na uruchomienie 66 połączeń lokalnych, o łącznej długości 1 664,2 km. W województwie mazowieckim dofinansowanie, w ramach I naboru wniosków z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych otrzyma 71 gmin, 6 powiatów i 1 związek powiatowo-gminny na łączną kwotę ponad 60 mln zł.
Na mocy zawartych umów do przedstawicieli 13 samorządów z regionu warszawskiego trafi dopłata o łącznej wysokości 6 306 953,34 zł (środki te stworzą możliwość uruchomienia w sumie 59 lokalnych połączeń, o łącznej długości 1 413,2 km), z czego:
- do powiatu legionowskiego trafi dopłata w wysokości 1 200 040,80 zł na uruchomienie 3 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 147,8 km,
- do gminy Osieck trafi dopłata w wysokości 282 578,40 zł na uruchomienie 3 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 23,2 km,
- do gminy Stanisławów trafi dopłata w wysokości 139 194,00 zł na uruchomienie 2 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 48 km,
- do gminy Celestynów trafi dopłata w wysokości 210 396,00 zł na uruchomienie 5 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 41 km,
- do gminy Iłów trafi dopłata w wysokości 746 583,00 zł na uruchomienie 8 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 281,7 km,
- do gminy Ożarów Mazowiecki, w ramach dwóch umów, trafi dopłata o łącznej wysokości 948 119,40 zł na uruchomienie łącznie 3 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 56,8 km,
- do gminy Długosiodło trafi dopłata w wysokości 428 427,00 zł na uruchomienie 6 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 131,50 km,
- do gminy Wiskitki trafi dopłata w wysokości 404 053,20 zł na uruchomienie 9 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 246,8 km,
- do gminy Jakubów trafi dopłata w wysokości 64 366,44 zł na uruchomienie 1 linii komunikacyjnej, o łącznej długości 16 km,
- do gminy Siennica trafi dopłata w wysokości 148 890,60 zł na uruchomienie 3 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 54,3 km,
- do gminy Rybno trafi dopłata w wysokości 348 065,10 zł na uruchomienie 4 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 77,1 km,
- do gminy Młodzieszyn trafi dopłata w wysokości 615 308,40 zł na uruchomienie 3 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 72 km,
- do gminy Pomiechówek trafi dopłata w wysokości 770 931,00 zł na uruchomienie 9 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 217 km.
Dodatkowo umowy na objęcie w 2022 r. dopłatą zadań organizatora transportu publicznego ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych podpisali przedstawiciele samorządów z regionu ciechanowskiego oraz siedleckiego. Na mocy tych umów:
- do gminy Nowe Miasto trafi dopłata w wysokości 70 447,20 na uruchomienie 3 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 157,6 km,
- do gminy Pilawa trafi dopłata w wysokości 198 752,40 zł na uruchomienie 4 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 93,4 km.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie wniosków o objęcie w danym roku budżetowym dopłatą z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda zobowiązany jest dokonać „rankingu wniosków”, poprzez nadanie im odpowiedniej punktacji.
Zgodnie z niektórymi przyjętymi kryteriami oceny wniosków, najwyżej ocenianymi są w rankingu wnioski organizatora m.in. z najmniejszą gęstością zaludnienia, z najniższym wskaźnikiem dochodów na jednego mieszkańca, największą długością linii komunikacyjnych, czy z największym udziałem dostosowanych przystanków do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej zdolności ruchowej.
Dodatkowo zgodnie z art. 25 ust. 2 Ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, pierwszeństwo w objęciu dopłatą przyznaje się organizatorom w następującej kolejności: gminom, związkom międzygminnym, związkom powiatowo-gminnym, powiatom, związkom powiatów, województwom.
W ramach dwóch naborów wniosków o objęcie dopłatą w 2021 roku realizacji zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda Mazowiecki zawarł łącznie 95 umów na kwotę 62 219 877,30 zł. Środki te stworzyły możliwość uruchomienia w sumie 571 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 17 510,11 km.
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest państwowym funduszem celowym. Pozwala na dofinansowanie przywrócenia lokalnych połączeń autobusowych. Dzięki temu mieszkańcy, przede wszystkim z mniejszych miejscowości, będą mogli dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stworzy także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy.
Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej z 16 maja 2019 r. przewiduje udzielenie dopłaty do jednego wozokilometra na reaktywowanych i nowo uruchomionych liniach komunikacyjnych.