Inauguracja kampanii społecznej
28.10.2024
Aż 80 proc. nastolatków w wieku 15-16 lat przyznaje się, że piło już alkohol, a rocznie w Polsce ok. 180 tys. młodych osób do 18. roku życia zaczyna palić papierosy. #NieDajSięWymazać to kampania społeczna Wojewody Mazowieckiego, która jest odpowiedzią na narastający problem uzależnień wśród dzieci i młodzieży. Na konferencji prasowej Wojewoda Mazowiecki Mariusz Frankowski podkreślił, że ta kampania jest apelem do każdego z nas – rodzica, nauczyciela, przyjaciela. Niewielki gest, wyciągnięcie pomocnej dłoni może uratować komuś życie. Kampania została zrealizowana we współpracy z Mazowiecką Kurator Oświaty oraz Fundacją UNAWEZA i projektem MŁODE GŁOWY.
„Nie daj się wymazać” to kampania skierowana do uczniów, do młodzieży, ale też do rodziców, tak naprawdę do nas wszystkich po to, aby zwrócić uwagę i zacząć rozmawiać na temat tego problemu. Stworzyliśmy kampanię społeczną, bo statystyki o uzależnieniach wśród młodzieży są zatrważające. To pokazuje, że musimy zacząć rozmawiać, żeby uwrażliwić wszystkich na to zjawisko. Hasło kampanii „Nie daj się wymazać” to jednocześnie apel do młodych, aby nie dali wymazać swojej przyszłości i nie dali się pozbawić marzeń. W momencie podejmowania decyzji dokonywali dobrego wyboru – powiedział Wojewoda Mazowiecki Mariusz Frankowski.
Ta kampania jest bardzo dobrym przypomnieniem, jak ważna jest profilaktyka uzależnień. Moim zadaniem, jako Kuratora Oświaty, będzie dotarcie z tym przekazem, do szkół. Ta kampania bardzo dobrze wpisuje się w to, co w każdej szkole podstawowej i ponadpodstawowej może być realizowane. Należy uświadamiać, przede wszystkim nam dorosłym, że dzieci, młodzież uczy się przez modelowanie i przez modelowanie poznaje świat. Te postawy, my jako dorośli prezentujemy, a młodzi ludzie te postawy niosą dalej – powiedziała Mazowiecka Kurator Oświaty Wioletta Krzyżanowska.
Myślę, że nie trzeba nas przekonywać, że młodzi ludzie potrzebują naszego wsparcia i pomocy. Część wymaga już leczenia, pomocy terapeutycznej, farmakoterapii, ale jest jeszcze duża część młodych ludzi, którzy są o krok przed, czyli podejmują zachowania ryzykowne mające kompensować trudy radzenia sobie z różnymi emocjami. Jednym z tych zachowań jest sięganie po używki. Widzimy to poprzez znikanie tych młodych ludzi z różnych przestrzeni publicznych. Młodzi ludzie na początku swojej drogi ryzykownych zachowań szczególnie z substancjami psychoaktywnym, wymazują się z działań, w których byli bardzo dobrzy, które ich rozwijały, coraz częściej znikają z tych zajęć – powiedziała Justyna Żukowska-Gołębiewska, psycholożka, Współautorka Programu Profilaktycznego Godzina dla MŁODYCH GŁÓW, Liderka Koalicji na rzecz MŁODYCH GŁÓW przy Fundacji UNAWEZA.
Większość moich obserwujących to nastolatkowie. W wiadomościach prywatnych często dostaję pytania, gdzie znaleźć pomoc nie tylko dotyczącej depresji czy zaburzeń lękowych, ale uzależnień od alkoholu, narkotyków czy coraz częściej elektrycznych papierosów. Tak naprawdę młodzież nie wie, gdzie szukać pomocy. Uważam, że ta kampania jest naprawdę potrzebna i mam nadzieję, że dotrze do jak największej liczby młodych osób i ich rodziców – powiedziała Angelika Szymańska, lekarka i popularyzatorka zdrowia w mediach społecznościowych, która wystąpiła w naszym spocie.
WIĘCEJ INFORMACJI O KAMPANII TUTAJ
PARTNERZY AKCJI: Serwis Strefa Edukacji, Polskie Koleje Państwowe S.A.