W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat dotyczący obowiązku informacyjnego w związku z otrzymaniem dofinansowania w ramach Programu „MALUCH+” 2021 – moduł 1a i 1b

26.07.2021

w związku z wprowadzeniem obowiązku informacyjnego wynikającego z art. 35a-35d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dodanych ustawą z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych) dokonano stosownych zmian w Resortowym programie rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „MALUCH+” 2021 (dalej „Program”). Zgodnie z zapisami Programu (pkt 5.3.1. lit. h, pkt 5 5.3.3 lit. g oraz pkt 9.3 tiret 4) Beneficjenci, w ramach wkładu własnego, zobowiązani są do spełnienia obowiązku informacyjnego, o którym mowa w art. 35a ustawy o finansach publicznych.  Obowiązek informacyjny powinien być realizowany przez Beneficjentów na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 maja 2021 r. w sprawie określenia działań informacyjnych podejmowanych przez podmioty realizujące zadania finansowane lub dofinansowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 953), które weszło w życie 25 czerwca 2021 r., przy czym obowiązek ten dotyczy wszystkich beneficjentów, niezależnie od wysokości otrzymanego dofinansowania.

 

Wypełniając obowiązek informacyjny, konieczne jest zatem spełnienie zarówno obowiązków wynikających z ww. rozporządzenia, jak i wymogów Programu.

 

Zaktualizowane wytyczne dotyczące zamieszczenia informacji na stronie internetowej oraz wzory tablic informacyjnych w formie plików cyfrowych, a także pliki cyfrowe z wizerunkiem barw Rzeczypospolitej Polskiej i wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej, jak również ww. rozporządzenie, są udostępnione na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pod adresem: https://www.gov.pl/web/premier/dzialania-informacyjne.

 

Poniżej opisano najważniejsze kwestie dotyczące realizacji obowiązku umieszczania tablicy informacyjnej oraz zamieszczenia informacji na stronie internetowej, uwzględniając szczegółowe wytyczne opisane w ww. rozporządzeniu, jak również wymogi Programu.

 

  1. Beneficjent jest zobowiązany umieścić w miejscu realizacji zadania, w widocznym miejscu – tablicę informacyjną:

 

  • Wzór tablicy informacyjnej

Tablice należy wykonywać zgodnie ze wzorem określonym w załączniku do rozporządzenia (link wskazany powyżej). Wzorów tablic nie można modyfikować, dodawać własnych znaków i informacji, poza uzupełnianiem treści we wskazanych polach.

  • Treść umieszczana na tablicy informacyjnej

Tablica informacyjna powinna zawierać:

  • barwy Rzeczypospolitej Polskiej i wizerunek godła Rzeczypospolitej Polskiej,
  • informację o dofinansowaniu zadania z budżetu państwa,
  • rodzaj dotacji budżetowej lub nazwę programu,
  • nazwę zadania,

przy czym, zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej dla zachowania jednolitości informacji –– na tablicy informacyjnej należy wpisać:

  • w polu „Nazwa programu lub dotacji” ”: „Program MALUCH+ 2021”,
  • w polu „Nazwa zadania”: „Utworzenie (lub utworzenie i dofinansowanie) miejsc opieki w żłobku/klubie dziecięcym/u dziennego opiekuna”.

 

  • Kiedy należy umieścić tablice informacyjne?

Tablicę informacyjną umieszcza się w miejscu realizacji zadania w momencie rozpoczęcia prac budowlanych. W przypadku gdy rozpoczęcie prac budowlanych nastąpiło przed podpisaniem umowy o dofinansowanie zadania i nie może spełniony być ww. wymóg, tablicę informacyjną umieszcza się niezwłocznie po podpisaniu tej umowy, jednak nie później niż w terminie 60 dni od dnia podpisania umowy o dofinansowanie

  • Gdzie należy ustawić tablice informacyjne?

Tablicę informacyjną umieszcza się w miejscu realizacji zadania:

  1. na obiektach:
  • równolegle do powierzchni, w szczególności do ściany budynku, w taki sposób,
    aby jej elementy nie wystawały poza krawędzie płaszczyzny ściany, oraz zgodnie
    z podziałami architektonicznymi obiektu budowlanego, w sposób wyśrodkowany albo wyjustowany względem osi kompozycyjnych elewacji,
  • w taki sposób, aby nie przesłaniała ona otworów okiennych lub drzwiowych, przeszkleń, filarów, pilastrów, płaskorzeźb oraz detali architektonicznych i ich elementów dekoracyjnych;
  1. na ogrodzeniu  ̶  w taki sposób, aby nie przekraczała ona wysokości, krawędzi
    i podziałów przęseł ogrodzenia.

Tablica informacyjna nie może zakłócać ładu przestrzennego, a jej umieszczenie powinno
być zgodne z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego albo z uchwałą rady gminy oraz z zasadami ochrony przyrody.

  • Okres eksponowania tablic informacyjnych w miejscu realizacji zadania

Tablica informacyjna powinna być wyeksponowana przez 5 lat, licząc od dnia zakończenia zadania rozumianego jako datę zakończenia finansowego i rzeczowego realizacji zadania.

Beneficjent zobowiązany jest do wymiany lub odnowy na własny koszt tablicy uszkodzonej lub nieczytelnej.

  • Inne wytyczne dotyczące wykonania tablicy informacyjnej:
  • należy ją wykonać z płyty kompozytowej, tworzywa sztucznego pleksi lub PCV
    o grubości minimum 3 mm albo umieszcza na podkładzie metalowym z podwójcie zwiniętą krawędzią;
  • nie może ona zawierać innych dodatkowych informacji i elementów graficznych, takich jak logo beneficjenta, partnera lub wykonawcy prac;
  • wymiary tablicy należy dostosować do charakteru zadania; w przypadku zadań w zakresie prac budowlanych tablica informacyjna powinna mieć wymiar 120x80
  • wzorów tablic nie można modyfikować, dodawać własnych znaków i informacji, poza uzupełnianiem treści we wskazanych polach,
  • na tablicach informacyjnych nie jest konieczne umieszczanie kwoty dofinansowania czy kwoty całkowitej wartości zadania,
  • proporcje wymiarów tablic, wytyczne dot. sposobów stosowania kolorów i fontów określone zostały załączniku do rozporządzenia.

 

Dopuszcza się, w przypadku realizacji przez beneficjenta więcej niż jednego zadania dofinansowanego z budżetu państwa, umieszczenie jednej tablicy zbiorczej.

W przypadku uzyskania dofinansowania również do funkcjonowania nowych miejsc opieki, nie jest konieczne umieszczanie plakatu informacyjnego.

 

 

  1. Beneficjent zobowiązany jest również do zamieszczenia informacji na swojej stronie internetowej (o ile ją posiada).

 

  • Zakres informacji zamieszczanych na stronie internetowej

Informacja na stronie internetowej powinna zawierać:

  • barwy Rzeczypospolitej Polskiej i wizerunek godła Rzeczypospolitej Polskiej,
  • informację o dofinansowaniu zadania z budżetu państwa,
  • nazwę Programu: „Program MALUCH+ 2021”,
  • nazwę zadania: „Utworzenie (lub utworzenie i dofinansowanie) miejsc opieki
    w żłobku/klubie dziecięcym/u dziennego opiekuna”
    ,
  • wartość  dofinansowania i całkowitą wartość zadania,
  • krótki opis zadania.

 

  • Ekspozycja informacji na stronie internetowej

Informację na stronie internetowej zamieszcza się w zakładce lub podstronie przeznaczonej specjalnie dla zadań realizowanych z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych; dostęp do zakładki lub podstrony powinien być możliwy ze strony główne.

 

  • Kiedy należy zamieścić informację na stronie internetowej?

Informację na stronie internetowej należy umieścić w momencie rozpoczęcia prac. W przypadku gdy rozpoczęcie prac budowlanych nastąpiło przed podpisaniem umowy o dofinansowanie zadania i powyższy wymóg nie może być spełniony, informację na stronie internetowej należy zamieścić bezpośrednio po podpisaniu umowy o dofinansowanie jednak nie później niż w terminie 45 dni od dnia podpisania tej umowy.

  • Okres zamieszczenia informacji na stronie internetowej

Informacja dotycząca realizowanego zadania pozostaje na stronie internetowej 5 lat licząc od dnia zakończenia zadania, rozumianego jako datę zakończenia finansowego i rzeczowego realizacji zadania.

  • Aktualizacja informacji zamieszczonych na stronie internetowej

Beneficjent zobowiązany jest do aktualizacji informacji zawartych na stronie internetowej w zakresie realizacji zadania.

 

III.       Zmiana Programu nakłada również na beneficjentów następujące obowiązki:

  • obowiązek umieszczania informacji o otrzymanym dofinansowaniu w ramach Programu we wszystkich materiałach, publikacjach, informacjach itp., a także na stronie internetowej beneficjenta/instytucji opieki lub na jej profilu w mediach społecznościowych (w przypadku posiadania strony internetowej), z możliwością wykorzystania logo Programu, zgodnie
    z załącznikiem nr 30 do Programu oraz logo Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, zgodnie z załącznikiem nr 31 (pkt 9.3 tiret 12 Programu).
  • Zgodnie z pkt 9.3 tiret 11 Programu Beneficjent zobowiązany jest do przekazania Wojewodzie drogą elektroniczną w ciągu trzech dni roboczych od uzyskania wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub do wykazu dziennych opiekunów:
    1. co najmniej pięciu zdjęć lokalu, na którego urządzenie Beneficjent otrzymał dofinansowanie w ramach Programu, a w którym będzie prowadzony żłobek lub klub dziecięcy albo opiekę będzie sprawował dzienny opiekun;
    2. jeżeli dofinansowanie w ramach Programu obejmowało roboty budowlane związane z budową nowego budynku, odbudową, rozbudową, nadbudową lub przebudową budynku albo jeżeli dofinansowanie w ramach Programu obejmowało prace na zewnątrz budynku (odświeżenie elewacji budynku, urządzenie placu zabaw itp.) – także co najmniej pięciu zdjęć przedstawiających budynek raz jego otoczenie (plac zabaw, ogród);
    3. w miarę możliwości zdjęć przed rozpoczęciem realizacji inwestycji lub w jej trakcie (np. zestawienie zdjęć lokalu/budynku przed rozpoczęciem realizacji inwestycji i po jej zakończeniu);
    4. informacji o dacie rozpoczęcia naboru do instytucji opieki oraz o jego ewentualnym aktualnym trwaniu albo zakończeniu i o terminie, w którym do instytucji opieki zaczną uczęszczać dzieci.

 

 

{"register":{"columns":[]}}