Komunikat dotyczący obowiązku informacyjnego w związku z otrzymaniem dofinansowania w ramach Programu „MALUCH+” 2021 – moduł 1a i 1b
26.07.2021
w związku z wprowadzeniem obowiązku informacyjnego wynikającego z art. 35a-35d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dodanych ustawą z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych) dokonano stosownych zmian w Resortowym programie rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „MALUCH+” 2021 (dalej „Program”). Zgodnie z zapisami Programu (pkt 5.3.1. lit. h, pkt 5 5.3.3 lit. g oraz pkt 9.3 tiret 4) Beneficjenci, w ramach wkładu własnego, zobowiązani są do spełnienia obowiązku informacyjnego, o którym mowa w art. 35a ustawy o finansach publicznych. Obowiązek informacyjny powinien być realizowany przez Beneficjentów na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 maja 2021 r. w sprawie określenia działań informacyjnych podejmowanych przez podmioty realizujące zadania finansowane lub dofinansowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 953), które weszło w życie 25 czerwca 2021 r., przy czym obowiązek ten dotyczy wszystkich beneficjentów, niezależnie od wysokości otrzymanego dofinansowania.
Wypełniając obowiązek informacyjny, konieczne jest zatem spełnienie zarówno obowiązków wynikających z ww. rozporządzenia, jak i wymogów Programu.
Zaktualizowane wytyczne dotyczące zamieszczenia informacji na stronie internetowej oraz wzory tablic informacyjnych w formie plików cyfrowych, a także pliki cyfrowe z wizerunkiem barw Rzeczypospolitej Polskiej i wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej, jak również ww. rozporządzenie, są udostępnione na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pod adresem: https://www.gov.pl/web/premier/dzialania-informacyjne.
Poniżej opisano najważniejsze kwestie dotyczące realizacji obowiązku umieszczania tablicy informacyjnej oraz zamieszczenia informacji na stronie internetowej, uwzględniając szczegółowe wytyczne opisane w ww. rozporządzeniu, jak również wymogi Programu.
- Beneficjent jest zobowiązany umieścić w miejscu realizacji zadania, w widocznym miejscu – tablicę informacyjną:
- Wzór tablicy informacyjnej
Tablice należy wykonywać zgodnie ze wzorem określonym w załączniku do rozporządzenia (link wskazany powyżej). Wzorów tablic nie można modyfikować, dodawać własnych znaków i informacji, poza uzupełnianiem treści we wskazanych polach.
- Treść umieszczana na tablicy informacyjnej
Tablica informacyjna powinna zawierać:
- barwy Rzeczypospolitej Polskiej i wizerunek godła Rzeczypospolitej Polskiej,
- informację o dofinansowaniu zadania z budżetu państwa,
- rodzaj dotacji budżetowej lub nazwę programu,
- nazwę zadania,
przy czym, zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej dla zachowania jednolitości informacji –– na tablicy informacyjnej należy wpisać:
- w polu „Nazwa programu lub dotacji” ”: „Program MALUCH+ 2021”,
- w polu „Nazwa zadania”: „Utworzenie (lub utworzenie i dofinansowanie) miejsc opieki w żłobku/klubie dziecięcym/u dziennego opiekuna”.
- Kiedy należy umieścić tablice informacyjne?
Tablicę informacyjną umieszcza się w miejscu realizacji zadania w momencie rozpoczęcia prac budowlanych. W przypadku gdy rozpoczęcie prac budowlanych nastąpiło przed podpisaniem umowy o dofinansowanie zadania i nie może spełniony być ww. wymóg, tablicę informacyjną umieszcza się niezwłocznie po podpisaniu tej umowy, jednak nie później niż w terminie 60 dni od dnia podpisania umowy o dofinansowanie.
- Gdzie należy ustawić tablice informacyjne?
Tablicę informacyjną umieszcza się w miejscu realizacji zadania:
- na obiektach:
- równolegle do powierzchni, w szczególności do ściany budynku, w taki sposób,
aby jej elementy nie wystawały poza krawędzie płaszczyzny ściany, oraz zgodnie
z podziałami architektonicznymi obiektu budowlanego, w sposób wyśrodkowany albo wyjustowany względem osi kompozycyjnych elewacji, - w taki sposób, aby nie przesłaniała ona otworów okiennych lub drzwiowych, przeszkleń, filarów, pilastrów, płaskorzeźb oraz detali architektonicznych i ich elementów dekoracyjnych;
- na ogrodzeniu ̶ w taki sposób, aby nie przekraczała ona wysokości, krawędzi
i podziałów przęseł ogrodzenia.
Tablica informacyjna nie może zakłócać ładu przestrzennego, a jej umieszczenie powinno
być zgodne z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego albo z uchwałą rady gminy oraz z zasadami ochrony przyrody.
- Okres eksponowania tablic informacyjnych w miejscu realizacji zadania
Tablica informacyjna powinna być wyeksponowana przez 5 lat, licząc od dnia zakończenia zadania rozumianego jako datę zakończenia finansowego i rzeczowego realizacji zadania.
Beneficjent zobowiązany jest do wymiany lub odnowy na własny koszt tablicy uszkodzonej lub nieczytelnej.
- Inne wytyczne dotyczące wykonania tablicy informacyjnej:
- należy ją wykonać z płyty kompozytowej, tworzywa sztucznego pleksi lub PCV
o grubości minimum 3 mm albo umieszcza na podkładzie metalowym z podwójcie zwiniętą krawędzią; - nie może ona zawierać innych dodatkowych informacji i elementów graficznych, takich jak logo beneficjenta, partnera lub wykonawcy prac;
- wymiary tablicy należy dostosować do charakteru zadania; w przypadku zadań w zakresie prac budowlanych tablica informacyjna powinna mieć wymiar 120x80
- wzorów tablic nie można modyfikować, dodawać własnych znaków i informacji, poza uzupełnianiem treści we wskazanych polach,
- na tablicach informacyjnych nie jest konieczne umieszczanie kwoty dofinansowania czy kwoty całkowitej wartości zadania,
- proporcje wymiarów tablic, wytyczne dot. sposobów stosowania kolorów i fontów określone zostały załączniku do rozporządzenia.
Dopuszcza się, w przypadku realizacji przez beneficjenta więcej niż jednego zadania dofinansowanego z budżetu państwa, umieszczenie jednej tablicy zbiorczej.
W przypadku uzyskania dofinansowania również do funkcjonowania nowych miejsc opieki, nie jest konieczne umieszczanie plakatu informacyjnego.
- Beneficjent zobowiązany jest również do zamieszczenia informacji na swojej stronie internetowej (o ile ją posiada).
- Zakres informacji zamieszczanych na stronie internetowej
Informacja na stronie internetowej powinna zawierać:
- barwy Rzeczypospolitej Polskiej i wizerunek godła Rzeczypospolitej Polskiej,
- informację o dofinansowaniu zadania z budżetu państwa,
- nazwę Programu: „Program MALUCH+ 2021”,
- nazwę zadania: „Utworzenie (lub utworzenie i dofinansowanie) miejsc opieki
w żłobku/klubie dziecięcym/u dziennego opiekuna”, - wartość dofinansowania i całkowitą wartość zadania,
- krótki opis zadania.
- Ekspozycja informacji na stronie internetowej
Informację na stronie internetowej zamieszcza się w zakładce lub podstronie przeznaczonej specjalnie dla zadań realizowanych z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych; dostęp do zakładki lub podstrony powinien być możliwy ze strony główne.
- Kiedy należy zamieścić informację na stronie internetowej?
Informację na stronie internetowej należy umieścić w momencie rozpoczęcia prac. W przypadku gdy rozpoczęcie prac budowlanych nastąpiło przed podpisaniem umowy o dofinansowanie zadania i powyższy wymóg nie może być spełniony, informację na stronie internetowej należy zamieścić bezpośrednio po podpisaniu umowy o dofinansowanie jednak nie później niż w terminie 45 dni od dnia podpisania tej umowy.
- Okres zamieszczenia informacji na stronie internetowej
Informacja dotycząca realizowanego zadania pozostaje na stronie internetowej 5 lat licząc od dnia zakończenia zadania, rozumianego jako datę zakończenia finansowego i rzeczowego realizacji zadania.
- Aktualizacja informacji zamieszczonych na stronie internetowej
Beneficjent zobowiązany jest do aktualizacji informacji zawartych na stronie internetowej w zakresie realizacji zadania.
III. Zmiana Programu nakłada również na beneficjentów następujące obowiązki:
- obowiązek umieszczania informacji o otrzymanym dofinansowaniu w ramach Programu we wszystkich materiałach, publikacjach, informacjach itp., a także na stronie internetowej beneficjenta/instytucji opieki lub na jej profilu w mediach społecznościowych (w przypadku posiadania strony internetowej), z możliwością wykorzystania logo Programu, zgodnie
z załącznikiem nr 30 do Programu oraz logo Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, zgodnie z załącznikiem nr 31 (pkt 9.3 tiret 12 Programu). - Zgodnie z pkt 9.3 tiret 11 Programu Beneficjent zobowiązany jest do przekazania Wojewodzie drogą elektroniczną w ciągu trzech dni roboczych od uzyskania wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub do wykazu dziennych opiekunów:
- co najmniej pięciu zdjęć lokalu, na którego urządzenie Beneficjent otrzymał dofinansowanie w ramach Programu, a w którym będzie prowadzony żłobek lub klub dziecięcy albo opiekę będzie sprawował dzienny opiekun;
- jeżeli dofinansowanie w ramach Programu obejmowało roboty budowlane związane z budową nowego budynku, odbudową, rozbudową, nadbudową lub przebudową budynku albo jeżeli dofinansowanie w ramach Programu obejmowało prace na zewnątrz budynku (odświeżenie elewacji budynku, urządzenie placu zabaw itp.) – także co najmniej pięciu zdjęć przedstawiających budynek raz jego otoczenie (plac zabaw, ogród);
- w miarę możliwości zdjęć przed rozpoczęciem realizacji inwestycji lub w jej trakcie (np. zestawienie zdjęć lokalu/budynku przed rozpoczęciem realizacji inwestycji i po jej zakończeniu);
- informacji o dacie rozpoczęcia naboru do instytucji opieki oraz o jego ewentualnym aktualnym trwaniu albo zakończeniu i o terminie, w którym do instytucji opieki zaczną uczęszczać dzieci.
- Beneficjent zobowiązany jest do przekazania Wojewodzie oświadczenia o wypełnieniu obowiązku informacyjnego (pkt 9.3 tiret 4 Programu). Oświadczenie jest integralną częścią sprawozdania stanowiącego załącznik nr 4 do umowy, zamieszczonego w zakładce: Co robimy > Polityka społeczna > Maluch+ > MALUCH+ 2021 > Realizacja MALUCH+ 2021 > Moduł 1 > Wzór umowy wraz z załącznikami.