W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat dotyczący obowiązku informacyjnego w związku z otrzymaniem dofinansowania w ramach Programu „MALUCH+” 2021 - moduł 2

12.08.2021

W związku z wprowadzeniem obowiązku informacyjnego wynikającego z art. 35a-35d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dodanych ustawą z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych) dokonano stosownych zmian w Resortowym programie rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „MALUCH+” 2021 (dalej Program). Zgodnie z zapisami Programu (pkt 5.3.1. lit. h, pkt 5.3.3. lit. g oraz pkt 9.3 tiret 4 i 12) Beneficjenci, w ramach wkładu własnego, zobowiązani są do spełnienia obowiązku informacyjnego, o którym mowa w art. 35a ustawy o finansach publicznych. Obowiązek informacyjny powinien być realizowany przez Beneficjentów na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 maja 2021 r. w sprawie określenia działań informacyjnych podejmowanych przez podmioty realizujące zadania finansowane lub dofinansowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 953), które weszło w życie 25 czerwca 2021 r., przy czym obowiązek ten dotyczy wszystkich beneficjentów, niezależnie od wysokości otrzymanego dofinansowania.

Wypełniając obowiązek informacyjny, konieczne jest zatem spełnienie zarówno obowiązków wynikających z ww. rozporządzenia, jak i wymogów Programu.

Zaktualizowane wytyczne dotyczące zamieszczenia informacji na stronie internetowej oraz wzory plakatów informacyjnych w formie plików cyfrowych, a także pliki cyfrowe z wizerunkiem barw Rzeczypospolitej Polskiej i wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej, jak również ww. rozporządzenie, są udostępnione na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pod adresem:  https://www.gov.pl/web/premier/dzialania-informacyjne.

Poniżej opisano najważniejsze kwestie dotyczące realizacji obowiązku umieszczania plakatu informacyjnego oraz zamieszczenia informacji na stronie internetowej, uwzględniając szczegółowe wytyczne opisane w ww. rozporządzeniu, jak również wymogi Programu.

  1. Beneficjent jest zobowiązany umieścić w miejscu realizacji zadania, w widocznym miejscu – plakat informacyjny:
     
  • Wzór plakatu informacyjnego

Plakat należy wykonać zgodnie ze wzorem określonym w załączniku do rozporządzenia (link wskazany powyżej). Wzorów plakatów nie można modyfikować, dodawać własnych znaków
i informacji, poza uzupełnianiem treści we wskazanych polach.

  • Treść umieszczana na plakacie informacyjnym

Plakat informacyjny powinien zawierać:

  • barwy Rzeczypospolitej Polskiej i wizerunek godła Rzeczypospolitej Polskiej,
  • informację o dofinansowaniu zadania z budżetu państwa,
  • rodzaj dotacji lub nazwę Programu,
  • nazwę zadania,
  • wartość dofinansowania i całkowitą wartość zadania, przy czym, zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej dla zachowania jednolitości informacji  ̶  na plakacie informacyjnym należy wpisać:
  • w polu „NAZWA PROGRAMU LUB DOTACJI”: „Program MALUCH+ 2021”,
  • w polu „Nazwa zadania”: „Dofinansowanie miejsc opieki w żłobku/klubie dziecięcym/u dziennego opiekuna”, przy czym należy wybrać odpowiednią formę instytucji opieki.
     

Jako „wartość dofinansowania” należy rozumieć całkowitą kwotę dofinansowania
do funkcjonowania miejsc opieki przyznaną gminie/ miastu na daną instytucję w ramach edycji 2021 (na wszystkie dofinansowane miejsca w instytucji. Jako „całkowitą wartość zadania” należy rozumieć roczny (lub dotyczący tylu miesięcy, podczas których gmina/ miasto otrzymuje dofinansowanie) koszt funkcjonowania wszystkich miejsc w danej instytucji opieki, na które przyznano dofinansowanie, z wyłączeniem kosztów wyżywienia, z uwzględnieniem środków z innych źródeł dofinansowania (np. dofinansowania ze środków unijnych).

  • Gdzie należy umieścić plakat informacyjny?

Plakat informacyjny umieszcza się w miejscu realizacji zadania:

  1. na obiektach:
  • równolegle do powierzchni, w szczególności do ściany budynku, w taki sposób, aby jego elementy nie wystawały poza krawędzie płaszczyzny ściany, oraz zgodnie z podziałami architektonicznymi obiektu budowlanego, w sposób wyśrodkowany albo wyjustowany względem osi kompozycyjnych elewacji,
  • w taki sposób, aby nie przesłaniał on otworów okiennych lub drzwiowych, przeszkleń, filarów, pilastrów, płaskorzeźb oraz detali architektonicznych i ich elementów dekoracyjnych;
  1. na ogrodzeniu  ̶  w taki sposób, aby nie przekraczał on wysokości, krawędzi i podziałów przęseł ogrodzenia.

Plakat informacyjny nie może zakłócać ładu przestrzennego, a jego umieszczenie powinno
być zgodne z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego albo z uchwałą rady gminy oraz z zasadami ochrony przyrody.

  • Kiedy należy umieścić plakat informacyjny?

Plakat informacyjny umieszcza się w miejscu realizacji zadania w dniu podjęcia pierwszych czynności zmierzających bezpośrednio do jego realizacji, przypadającym po podpisaniu umowy o dofinansowanie tego zadania, jednak nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia podpisania tej umowy.

  • Okres eksponowania plakatu informacyjnego

Plakat informacyjny powinien być wyeksponowany do dnia rozliczenia zadania, tj. zatwierdzenia przez Wojewodę Mazowieckiego dokumentów sprawozdawczych.

Beneficjent zobowiązany jest do wymiany lub odnowy na własny koszt plakatu uszkodzonego lub nieczytelnego, również w przypadku dezaktualizacji danych na nim zamieszczonych.

  • Inne wytyczne dotyczące wykonania plakatu informacyjnego:
  • powinien mieć rozmiar arkusza A3 (arkusz o wymiarach 297 × 420 mm),
  • nie może zawierać innych dodatkowych informacji i elementów graficznych, takich jak logo beneficjenta, partnera lub wykonawcy prac,
  • informację o wartościach dofinansowaniach zadania zamieszcza się w polu „dofinansowanie”.

 

Dopuszcza się, w przypadku realizacji przez beneficjenta więcej niż jednego zadania dofinansowanego z budżetu państwa, umieszczenie jednego plakatu zbiorczego.

  1. Beneficjent zobowiązany jest również do zamieszczenia informacji na swojej stronie internetowej:
  • Zakres informacji zamieszczanych na stronie internetowej

Informacja na stronie internetowej powinna zawierać:

  • barwy Rzeczypospolitej Polskiej i wizerunek godła Rzeczypospolitej Polskiej,
  • informację o dofinansowaniu zadania z budżetu państwa,
  • nazwę Programu: „Program MALUCH+ 2021”,
  • nazwę zadania: „Dofinansowanie miejsc opieki w żłobku/klubie dziecięcym/u dziennego opiekuna”,
  • wartość dofinansowania i całkowitą wartość zadania,
  • krótki opis zadania.

 

  • Ekspozycja informacji na stronie internetowej

Informację na stronie internetowej zamieszcza się w zakładce lub podstronie przeznaczonej specjalnie dla zadań realizowanych z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych; dostęp do zakładki lub podstrony powinien być możliwy ze strony główne.

  • Kiedy należy zamieścić informację na stronie internetowej?

Informację na stronie internetowej należy zamieścić w dniu podjęcia pierwszych czynności zmierzających bezpośrednio do realizacji zadania, przypadającym po podpisaniu umowy o dofinansowanie zadania. W przypadku gdy ww. czynności zostały podjęte przed podpisaniem umowy o dofinansowanie zadania i powyższy wymóg nie może zostać spełniony, informację na stronie internetowej należy zamieścić bezpośrednio po podpisaniu umowy o dofinansowanie jednak nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia podpisania tej umowy.

  • Okres zamieszczenia informacji na stronie internetowej

Informacja dotycząca realizowanego zadania pozostaje na stronie internetowej 90 dni, licząc od dnia rozliczenia zadania, rozumianego jako zatwierdzenia przez Wojewodę Mazowieckiego dokumentów sprawozdawczych.

  • Aktualizacja informacji zamieszczonych na stronie internetowej

Beneficjent zobowiązany jest do aktualizacji informacji zawartych na stronie internetowej w zakresie realizacji zadania.

 

  1. Zmiana Programu nakłada również na Beneficjentów następujące obowiązki:
  • obowiązek umieszczania informacji o otrzymanym dofinansowaniu w ramach Programu we wszystkich materiałach, publikacjach, informacjach itp., a także na stronie internetowej beneficjenta/instytucji opieki lub na jej profilu w mediach społecznościowych (w przypadku posiadania strony internetowej), z możliwością wykorzystania logo Programu, zgodnie z załącznikiem nr 30 do Programu oraz logo Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, zgodnie z załącznikiem nr 31 (pkt 9.3 tiret 12 Programu);
  • Beneficjent zobowiązany jest do przekazania Wojewodzie oświadczenia o wypełnieniu obowiązku informacyjnego (pkt 9.3 tiret 4 Programu). Oświadczenie jest integralną częścią sprawozdania stanowiącego załącznik nr 4 do umowy, zamieszczonego pod adresem: https://www.gov.pl/web/uw-mazowiecki/maluch2021-realizacja-maluch-2021-modul-2-wzor-umowy.
{"register":{"columns":[]}}