W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat dotyczący obowiązku informacyjnego w związku z otrzymaniem dofinansowania w ramach programu „MALUCH+” 2021 – moduł 3

W związku z wprowadzeniem obowiązku informacyjnego wynikającego z art. 35a––35d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dodanych ustawą z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych) oraz potrzebą kompleksowego uregulowania tej tematyki, dokonano stosownych zmian w Resortowym programie rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „MALUCH+” 2021 (dalej: „Program”). Zgodnie z zapisami Programu (pkt 5.3.1. lit. h, pkt 5.3.3 lit. g oraz pkt 9.3 tiret 4, 11 i 12) Beneficjenci, w ramach wkładu własnego, zobowiązani są do spełnienia obowiązku informacyjnego, o którym mowa w art. 35a ustawy o finansach publicznych. Obowiązek informacyjny powinien być realizowany przez Beneficjentów na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 maja 2021 r. w sprawie określenia działań informacyjnych podejmowanych przez podmioty realizujące zadania finansowane lub dofinansowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 953), które weszło w życie 25 czerwca 2021 r., przy czym obowiązek ten na podstawie pkt. 9.3 Programu w obowiązującym brzmieniu dotyczy wszystkich beneficjentów, niezależnie od wysokości otrzymanego dofinansowania.

 

Wypełniając obowiązek informacyjny, należy zatem spełnić zarówno obowiązki wynikające
z ww. rozporządzenia, jak i z wymogów Programu.

 

Zaktualizowane wytyczne dotyczące zamieszczenia informacji na stronie internetowej oraz wzory tablic informacyjnych w formie plików cyfrowych, a także pliki cyfrowe z wizerunkiem barw Rzeczypospolitej Polskiej i wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej, jak również ww. rozporządzenie, są udostępnione na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pod adresem: https://www.gov.pl/web/premier/dzialania-informacyjne.

 

Poniżej opisano najważniejsze kwestie dotyczące realizacji przez Beneficjentów obowiązku informacyjnego poprzez umieszczanie tablicy informacyjnej oraz zamieszczenie informacji na stronie internetowej, uwzględniając szczegółowe wytyczne opisane w ww. rozporządzeniu, jak również realizację obowiązków informacyjnych określonych Programem.

 

  1. Beneficjent jest zobowiązany umieścić w miejscu realizacji zadania, w widocznym miejscu – tablicę informacyjną:

 

  • Wzór tablicy informacyjnej

Tablice należy wykonywać zgodnie ze wzorem określonym w załączniku do rozporządzenia (link wskazany powyżej). Wzorów tablic nie można modyfikować, dodawać własnych znaków i informacji, poza uzupełnianiem treści we wskazanych polach.

  • Treść umieszczana na tablicy informacyjnej

Tablica informacyjna powinna zawierać:

  • barwy Rzeczypospolitej Polskiej i wizerunek godła Rzeczypospolitej Polskiej,
  • informację o dofinansowaniu zadania z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych,
  • rodzaj dotacji budżetowej lub nazwę programu lub funduszu,
  • nazwę zadania

przy czym, zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, dla zachowania jednolitości informacji –– na tablicy informacyjnej należy wpisać:

  • w polu „Nazwa programu lub dotacji”: „Program MALUCH+ 2021”,
  • w polu „Nazwa zadania”: „Utworzenie [albo „Utworzenie i dofinansowanie”] miejsc opieki w żłobku [albo „klubie dziecięcym”, „u dziennego opiekuna”]”.

Na tablicach informacyjnych nie jest konieczne umieszczanie kwoty dofinansowania. Jednak
w przypadku zamieszczenia na tablicy informacyjnej wartości finansowania lub dofinansowania zadania i całkowitej wartości zadania, za każdym razem, gdy wartości te ulegną zmianie, tablicę informacyjną należy niezwłocznie wymienić, tak aby wartości na niej przedstawione zachowywały aktualność.

 

  • Kiedy należy umieścić tablice informacyjne?

Tablicę informacyjną umieszcza się w miejscu realizacji zadania w momencie rozpoczęcia prac budowlanych. W przypadku gdy rozpoczęcie prac nastąpiło przed podpisaniem umowy o dofinansowanie zadania i nie może spełniony być ww. wymóg, tablicę informacyjną umieszcza się niezwłocznie po podpisaniu tej umowy, jednak nie później niż w terminie 60 dni od dnia podpisania umowy o dofinansowanie.

  • Gdzie należy ustawić tablice informacyjne?

Tablicę informacyjną umieszcza się w miejscu realizacji zadania (na terenie dofinansowywanej instytucji w miejscu widocznym dla osób z niej korzystających):

  1. na obiektach:
  • równolegle do powierzchni, w szczególności do ściany budynku, w taki sposób,
    aby jej elementy nie wystawały poza krawędzie płaszczyzny ściany, oraz zgodnie
    z podziałami architektonicznymi obiektu budowlanego, w sposób wyśrodkowany albo wyjustowany względem osi kompozycyjnych elewacji,
  • w taki sposób, aby nie przesłaniała ona otworów okiennych lub drzwiowych, przeszkleń, filarów, pilastrów, płaskorzeźb oraz detali architektonicznych i ich elementów dekoracyjnych;
  1. na ogrodzeniu  ̶ w taki sposób, aby nie przekraczała ona wysokości, krawędzi
    i podziałów przęseł ogrodzenia.

Tablica informacyjna nie może zakłócać ładu przestrzennego, a jej umieszczenie powinno
być zgodne z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego albo z uchwałą rady gminy w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane, a także z zasadami ochrony przyrody.

Jeżeli istnieją – usytuowane zgodnie z przepisami prawa – elementy infrastruktury lub nośniki, na których mogą zostać umieszczone tablice informacyjne zgodnie z wymogami rozporządzenia,
w pierwszej kolejności tablice informacyjne umieszcza się na tych elementach lub nośnikach,
w szczególności unikając wprowadzania tablic informacyjnych do krajobrazu otwartego.

  • Okres eksponowania tablic informacyjnych w miejscu realizacji zadania

Tablica informacyjna powinna być wyeksponowana do końca okresu trwałości lub do upływu 5 lat od dnia zakończenia finansowego i rzeczowego realizacji zadania, w zależności od tego, który z tych okresów zakończy się później.

Beneficjent zobowiązany jest do wymiany lub odnowy na własny koszt tablicy uszkodzonej lub nieczytelnej.

  • Inne wytyczne dotyczące wykonania tablicy informacyjnej:
  • należy ją wykonać z płyty kompozytowej, tworzywa sztucznego pleksi lub PCV
    o grubości minimum 3 mm albo umieścić na podkładzie metalowym z podwójnie zwiniętą krawędzią;
  • nie może ona zawierać innych dodatkowych informacji i elementów graficznych, takich jak logo beneficjenta, partnera lub wykonawcy prac;
  • wymiary tablicy należy dostosować do charakteru zadania; w przypadku zadań w zakresie prac budowlanych tablica informacyjna powinna mieć wymiar 120 x 80
  • proporcje wymiarów tablic, wytyczne dot. stosowania kolorów i fontów określone zostały załączniku do rozporządzenia.

 

Dopuszcza się, w przypadku realizacji przez beneficjenta więcej niż jednego zadania dofinansowanego z budżetu państwa, umieszczenie jednej tablicy zbiorczej.

W przypadku uzyskania dofinansowania również do funkcjonowania nowych miejsc opieki nie jest konieczne umieszczanie plakatu informacyjnego.

 

  1. Beneficjent zobowiązany jest również do zamieszczenia informacji na swojej stronie internetowej (o ile ją posiada).

 

  • Zakres informacji zamieszczanych na stronie internetowej

Informacja na stronie internetowej powinna zawierać:

  • barwy Rzeczypospolitej Polskiej i wizerunek godła Rzeczypospolitej Polskiej,
  • informację o dofinansowaniu zadania z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych,
  • nazwę Programu: „Program MALUCH+ 2021”,
  • nazwę zadania: „Utworzenie [albo „Utworzenie i dofinansowanie”] miejsc opieki w żłobku [albo „klubie dziecięcym”, „u dziennego opiekuna”]”,
  • wartość dofinansowania i całkowitą wartość zadania; jako „wartość dofinansowania” należy wpisać całkowitą kwotę dofinansowania przyznaną podmiotowi prowadzącemu instytucję (obejmującej kwotę dofinansowania do tworzenia miejsc opieki i do funkcjonowania miejsc opieki) w ramach edycji 2021 na wszystkie dofinansowane miejsca; jako „całkowitą wartość zadania” – sumę kosztów realizacji zadania tworzenia miejsc opieki (kosztów realizacji zadania ogółem) i opłat rodziców za pobyt dzieci w instytucji
    w 2021 r. dotyczących tylu miesięcy, podczas których podmiot otrzymuje dofinansowanie do funkcjonowania miejsc z uwzględnieniem ulg (np. z budżetu gminy lub środków unijnych, zniżek przyznawanych przez instytucję opieki), ale bez uwzględnienia dofinansowania z programu „MALUCH+” oraz bez uwzględnienia opłat za wyżywienie,
  • krótki opis zadania.

 

  • Ekspozycja informacji na stronie internetowej

Informację na stronie internetowej zamieszcza się w zakładce lub podstronie przeznaczonej specjalnie dla zadań realizowanych z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych; dostęp do zakładki lub podstrony powinien być możliwy ze strony głównej.

 

  • Kiedy należy zamieścić informację na stronie internetowej?

Informację na stronie internetowej należy umieścić w momencie rozpoczęcia prac budowalnych. W przypadku gdy rozpoczęcie prac nastąpiło przed podpisaniem umowy o dofinansowanie zadania i powyższy wymóg nie może być spełniony, informację na stronie internetowej należy zamieścić bezpośrednio po podpisaniu umowy o dofinansowanie, jednak nie później niż w terminie 45 dni od dnia podpisania tej umowy.

  • Okres zamieszczenia informacji na stronie internetowej

Informacja dotycząca realizowanego zadania pozostaje na stronie internetowej do końca okresu trwałości lub do upływu 5 lat od dnia zakończenia finansowego i rzeczowego realizacji zadania, w zależności od tego, który z tych okresów zakończy się później.

  • Aktualizacja informacji zamieszczonych na stronie internetowej

Beneficjent zobowiązany jest do aktualizacji informacji zawartych na stronie internetowej w zakresie realizacji zadania.

 

III.       Program nakłada na Beneficjentów następujące obowiązki:

  • obowiązek umieszczania informacji o utworzeniu miejsc opieki w ramach Programu lub o otrzymaniu dofinansowania w ramach Programu we wszystkich materiałach, publikacjach, informacjach itp., a także w przypadku posiadania strony internetowej) na stronie internetowej beneficjenta/instytucji opieki lub na jej profilu w mediach społecznościowych (z możliwością wykorzystania logo Programu, zgodnie z załącznikiem nr 30 do Programu oraz logo Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, zgodnie z załącznikiem nr 31 (pkt 9.3 tiret 12 Programu);
  • zgodnie z pkt 9.3 tiret 11 Programu Beneficjent zobowiązany jest do przekazania Wojewodzie drogą elektroniczną w ciągu trzech dni roboczych od uzyskania wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub do wykazu dziennych opiekunów:
    1. co najmniej pięciu zdjęć lokalu, na którego urządzenie Beneficjent otrzymał dofinansowanie w ramach Programu, a w którym będzie prowadzony żłobek lub klub dziecięcy albo opiekę będzie sprawował dzienny opiekun;
    2. jeżeli dofinansowanie w ramach Programu obejmowało roboty budowlane związane z budową nowego budynku, odbudową, rozbudową, nadbudową lub przebudową budynku albo jeżeli dofinansowanie w ramach Programu obejmowało prace na zewnątrz budynku (odświeżenie elewacji budynku, urządzenie placu zabaw itp.) – także co najmniej pięciu zdjęć przedstawiających budynek raz jego otoczenie (plac zabaw, ogród);
    3. w miarę możliwości zdjęć przed rozpoczęciem realizacji inwestycji lub w jej trakcie (np. zestawienie zdjęć lokalu/budynku przed rozpoczęciem realizacji inwestycji i po jej zakończeniu);
    4. informacji o dacie rozpoczęcia naboru do instytucji opieki oraz o jego ewentualnym aktualnym trwaniu albo zakończeniu i o terminie, w którym do instytucji opieki zaczną uczęszczać dzieci.

 

 

{"register":{"columns":[]}}