KOMUNIKAT z 20.04.2021 r. dotyczący czasowego ograniczenia lub czasowego zawieszenia funkcjonowania żłobka/klubu dziecięcego lub dziennego opiekuna w celu przeciwdziałania COVID-19
20.04.2021
W dniu 31 marca 2020 r. Sejm RP uchwalił ustawę o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z wprowadzonym tą nowelizacją art. 15e ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, w przypadku czasowego ograniczenia lub czasowego zawieszenia funkcjonowania żłobka, klubu dziecięcego lub dziennego opiekuna w celu przeciwdziałania COVID-19, otrzymane na zapewnienie funkcjonowania tego żłobka, klubu dziecięcego lub dziennego opiekuna dotacje celowe z budżetu państwa oraz środki z Funduszu Pracy przyznane na realizację programów, o których mowa w art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 nie podlegają zwrotowi.
Oznacza to, że podmioty, które zostały zakwalifikowane do dofinansowania w ramach modułu 2 i 4 Resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „MALUCH+” 2021 (oraz modułu 1 i 3 w zakresie funkcjonowania miejsc), otrzymają środki finansowe również za okres, w którym nie była sprawowana opieka nad dziećmi w związku z działaniami na rzecz zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19.
- W ramach modułu 1 (w zakresie funkcjonowania miejsc) i modułu 2 dofinansowanie przyznawane jest na miejsce opieki, co oznacza, że nie musi być ono obsadzone.
- W odniesieniu do modułu 4, a także modułu 3 w zakresie funkcjonowania miejsc opieki, postanowienia programu również nie wymagają fizycznego przebywania dziecka w instytucji opieki, ale wymagają – w ramach dofinansowania z programu – obniżenia opłat ponoszonych przez rodziców. Opłata przez rodzica musi zatem zostać poniesiona – choć może ona, jeśli strony tak uzgodnią, mieć wysokość zmniejszoną ze względu na konieczność czasowego ograniczenia lub zawieszenia funkcjonowania instytucji opieki w związku z sytuacją epidemiologiczną – by następnie mogła ona zostać obniżona w ramach dofinansowania z programu. Należy jednak pamiętać, że nadal obowiązuje zasada, iż przyznana kwota dofinansowania z programu nie może przekraczać 80 % miesięcznych opłat ponoszonych przez rodziców za pobyt dziecka (bez uwzględnienia kosztów wyżywienia).
Nadmieniamy, że, co do zasady, ponoszenie przez rodziców ww. opłat ma charakter cywilnoprawny i powinno być uregulowane w umowie zawartej pomiędzy instytucją opieki a rodzicami dziecka, a także – zgodnie z art. 11 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2021 r. poz. 75) – w statucie żłobka. W przypadku wątpliwości lub kwestii spornych zaleca się wzmożoną współpracę żłobka/klubu dziecięcego z radą rodziców.
Nastąpiła także zmiana dotycząca warunku dochowania minimalnego okresu funkcjonowania miejsc opieki utworzonych ze środków edycji 2017, 2018, 2019 i 2020, obowiązująca tylko za okres od 1 stycznia 2020 r. do 6 miesięcy po odwołaniu stanu epidemii.
Informacje w zakresie sposobu weryfikacji stopnia spełnienia warunku dotyczącego dochowania okresu trwałości w stosunku do miejsc utworzonych ze środków edycji 2017, 2018, 2019 i 2020 przez okres od 1 stycznia 2020 r. do 6 miesięcy po odwołaniu stanu epidemii oraz dotyczące sposobu rozliczenia trwałości za ten okres określone zostały w komunikacie z dnia 19 stycznia 2021 r.: https://www.gov.pl/web/uw-mazowiecki/maluch-komunikat-z-dnia-19-01-2021
Podkreślenia wymaga fakt, iż z upływem 6 miesięcy po odwołaniu stanu epidemii obowiązek dochowania okresu trwałości będzie weryfikowany na dotychczasowych zasadach, zgodnie z zapisami zawartych umów w sprawie przekazania dofinansowania.