W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Które placówki pomocy społecznej są legalne? Te w rejestrach Wojewody!

09.05.2024

Sprawdź placówkę zanim powierzysz jej opiekę nad bliską osobą. Wojewoda Mazowiecki przypomina o możliwości weryfikacji w rejestrze Wojewody domów pomocy społecznej oraz placówek zapewniających całodobową opiekę. W łatwy sposób można ustalić, czy placówka ma zezwolenie Wojewody na prowadzenie działalności i funkcjonuje.

Seniorzy pomoc

Na terenie województwa mazowieckiego jest 107 domów pomocy społecznej, w których jest 9986 miejsc dla osób przewlekle chorych, niepełnosprawnych i w podeszłym wieku. Do tego są jeszcze 153 prywatne placówki, które zapewniają całodobową opiekę. Wszystkie te miejsca przeszły wymagane kontrole i działają legalnie.

Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej (art. 67 ust. 1) działalność gospodarcza w zakresie prowadzenia placówki, zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, może być prowadzona po uzyskaniu zezwolenia Wojewody. Służby Wojewody na bieżąco kontrolują placówki, doraźnie i zgodnie z rocznym planem kontroli m. in. w zakresie standardów usług socjalno-bytowych czy przestrzegania praw ich mieszkańców, wydają i cofają zezwolenia oraz prowadzą rejestr tego typu miejsc w województwie.

- Te wszystkie działania służb Wojewody są prowadzone w dobrze pojętym interesie osób przebywających w takich domach, które zwykle nie mogą samodzielnie i w pełni świadomie funkcjonować. A także ważne z punktu widzenia ich bliskich, by z kolei oni mieli pewność, że usługi, za które są pobierane opłaty, świadczone są zgodnie z określonymi standardami – mówi Joanna Bachanek, rzecznik prasowy Wojewody Mazowieckiego.

Jeśli w placówce zostaną zauważone nieprawidłowości to w pierwszej kolejności należy zwrócić się o wyjaśnienie zaistniałej sytuacji do właściciela placówki lub dyrektora domu pomocy społecznej. Ponadto w zależności od zakresu nieprawidłowości, można również zwrócić się do właściwych miejscowo instytucji np. Sanepid, Straż Pożarna, Policja.
Natomiast w zakresie standardu usług, które wynikają z ustawy o pomocy społecznej można zgłosić zastrzeżenia do Wydziału Rodziny i Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie (
wrps@mazowieckie.pl , tel. 22 695 71 00). Inspektorzy Wydziału udzielają, również informacji dotyczących wydania zezwolenia na prowadzenie placówki.

Rejestry – domów pomocy społecznej i placówek działających legalnie na Mazowszu dostępne są na stronie:

Rejestr Domów Pomocy Społecznej - Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie - Portal Gov.pl (www.gov.pl)

https://www.gov.pl/web/uw-mazowiecki/rejestr-placowek-zapewniajacych-calodobowa-opieke-osobom-niepelnosprawnym-przewlekle-chorym-lub-osobom-w-podeszlym-wieku-w-tym-prowadzonych-na-podstawie-przepisow-o-dzialalnosci-gospodarczej   

{"register":{"columns":[]}}