W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Legitymacja osoby niepełnosprawnej

Legitymacja potwierdza status osoby niepełnosprawnej oraz prawo do korzystania z ulg i uprawnień przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych, m. in. do ulgowych lub bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji publicznej (pociągi, autobusy), bez konieczności okazywania orzeczenia.

Organem właściwym do wydania legitymacji jest powiatowy/miejski zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności. Po uzyskaniu prawomocnego i ostatecznego orzeczenia osoba niepełnosprawna lub jej przedstawiciel ustawowy składa wniosek o wydanie legitymacji dokumentującej stopień niepełnosprawności lub niepełnosprawność. Do wniosku należy dołączyć zdjęcie oraz  oryginał prawomocnego orzeczenia do wglądu.

Legitymacje wystawia się na okres ważności orzeczenia o niepełnosprawności, o stopniu niepełnosprawności lub o wskazaniach do ulg i uprawnień, z zastrzeżeniem, że okres ten nie może być dłuższy niż 5 lat – w przypadku legitymacji dokumentujących niepełnosprawność oraz 10 lat – w przypadku legitymacji dokumentujących stopień niepełnosprawności osób, które nie ukończyły 60 roku życia.

Jeśli osoba niepełnosprawna posiada więcej niż jedno prawomocne orzeczenie o niepełnosprawności, o stopniu niepełnosprawności lub o wskazaniach do ulg i uprawnień, legitymację wystawia się na podstawie ostatniego orzeczenia.

W dniu 30 lipca 2025 r. wchodzą w życie zapisy art. 32 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. z 2023 r. poz. 1234) wprowadzające zmiany do ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Zgodnie z wprowadzonymi zmianami:

  1. Wydanie legitymacji osoby niepełnosprawnej będzie możliwe w postaci dokumentu mobilnego jako „mLegitymacja ON”.
  2. mLegitymacja ON będzie udostępniana przedstawicielowi ustawowemu osoby niepełnosprawnej po uprawomocnieniu się orzeczenia, jeżeli wniosek o ustalenie niepełnosprawności albo o ustalenie stopnia niepełnosprawności osoby, która go złożyła, zawiera dane tego przedstawiciela ustawowego. Przedstawiciel ustawowy osoby niepełnosprawnej, którego dane nie są zawarte we wniosku o ustalenie niepełnosprawności albo o ustalenie stopnia niepełnosprawności, oraz którego dane nie są zawarte w SI EKSMOoN składa do powiatowego zespołu wniosek o wydanie mLegitymacji ON (wzór w załączeniu).
  3. Osoba, której wydano legitymację tradycyjną, może wystąpić o wydanie duplikatu legitymacji tradycyjnej w przypadku:
    • utraty legitymacji tradycyjnej;
    • zniszczenia legitymacji tradycyjnej, w tym jej uszkodzenia lub złego stanu.
  4. Za wydanie duplikatu legitymacji tradycyjnej pobiera się opłatę w wysokości 15 zł. Opłata stanowi dochód budżetu państwa.
  5. Osoba niepełnosprawna, której wydano legitymację tradycyjną, lub jej przedstawiciel ustawowy może wystąpić o wydanie nowej legitymacji tradycyjnej w przypadku:
    • zmiany numeru PESEL;
    • zmiany nazwiska;
    • zmiany wizerunku;
    • wystąpienia o dopisanie do legitymacji tradycyjnej stopnia niepełnosprawności;
    • wystąpienia o dopisanie do legitymacji tradycyjnej symbolu przyczyny niepełnosprawności.

Za wydanie nowej legitymacji tradycyjnej w ww. przypadkach, nie pobiera się opłaty.

  1. W przypadku, zniszczenia legitymacji tradycyjnej, w tym jej uszkodzenia lub złego stanu oraz w przypadkach, o których mowa w pkt 4 osoba niepełnosprawna lub jej przedstawiciel ustawowy są obowiązani, przed wydaniem duplikatu legitymacji tradycyjnej albo nowej legitymacji tradycyjnej, do zwrotu posiadanej legitymacji tradycyjnej.
  2. Zwracana legitymacja tradycyjna jest anulowana przez jej uszkodzenie.
  3. Anulowaną legitymację tradycyjną zwraca się osobie niepełnosprawnej.