W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

KOMUNIKAT dla jst dotyczący zawarcia umowy w sprawie przekazania dofinansowania na zadanie polegające na tworzeniu nowych miejsc opieki

26.05.2023

NextGenerationEU

Szanowni Państwo,

w związku z przyznaniem dofinansowania w ramach Programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „MALUCH+” 2022-2029 (dalej Program) na realizację zadania polegającego na tworzeniu nowych miejsc opieki ze środków:

  • KPO i środków z budżetu państwa na finansowanie podatku VAT  ̶  w żłobkach i klubach dziecięcych,
  • FERS i środków z budżetu państwa w formie współfinansowania krajowego środków europejskich  ̶  w żłobkach, klubach dziecięcych i u dziennego opiekuna.

Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie (dalej: MUW) informuje, że kolejnym etapem będzie podpisywanie umów ws. przekazania dofinansowania.

Umowa (umowy) w sprawie przekazania dofinansowania na tworzenie nowych miejsc opieki (dalej: umowa) będzie mogła zostać podpisana wyłącznie dla ilości miejsc dla których: wnioskodawca złożył formalnie poprawne oświadczenie o przyjęciu dofinansowania. Zgodnie z pkt. 8.1.2 Programu, jedna umowa ws. przekazania dofinansowania na zadanie polegające na tworzeniu nowych miejsc opieki dotyczy jednej instytucji opieki zatem wymagane informacje i dokumenty powinny być przygotowane osobno dla poszczególnej instytucji opieki.

Na stronie MUW zamieszczony został wzór umowy, dotyczący realizacji zadań zakwalifikowanych do dofinansowania w ramach programu. Zgodnie z pkt 8.1.2 programu, Wojewoda ma prawo do dokonywania zmian we wzorze umowy i każdorazowo po dokonaniu zmian w ww. wzorach publikuje je na stronie internetowej urzędu wojewódzkiego.

Zawarcie umów planuje się w terminie nie dłuższym niż do 3 miesięcy od opublikowania przez Ministra Rodziny i Polityki Społecznej informacji o przyznanym dofinansowaniu, z zastrzeżeniem, że wnioskodawca przedłożył komplet spójnych i poprawnych dokumentów niezbędnych do jej zawarcia.

W związku z powyższym konieczne będzie przedstawienie nw. informacji i dokumentów niezbędnych do podpisania umowy:

  1. dane osób, które będą podpisywały umowę, tj. kierownika jednostki oraz skarbnika. Jeżeli umowę będą podpisywać inne osoby, konieczne jest przedłożenie upoważnienia do dokonania takiej czynności, które będzie stanowiło załącznik do umowy. Upoważnienie udzielone przez skarbnika powinno obejmować dokonywanie czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, tj. do udzielania kontrasygnaty;
  2. dane dotyczące rachunku bankowego wg Załącznika nr 1 zamieszczonego pod niniejszym komunikatem  ̶  odniesieniu do jednej instytucji opieki.

Zgodnie z pkt. 8.2.12. Programu  ̶  rachunek bankowy powinien być prowadzony oddzielnie dla zadania polegającego na tworzeniu miejsc opieki ze środków:

  • KPO, w tym środków budżetu państwa przeznaczonych na sfinansowanie zapłaty podatku VAT należnego w związku z realizacją zadania tworzenia miejsc opieki ze środków KPO,
  • FERS.

Informuję ponadto, że zgodnie z pkt. 5.3.6.l) Programu  ̶ wydatki poniesione na prowadzenie rachunku bankowego i przelewów są wydatkami niekwalifikowalnymi zatem dane
dot. rachunku bankowego należy przedłożyć w toku uzgodnień dokumentów do umowy.

Ponadto dla umów dotyczących dofinansowania na funkcjonowanie miejsc opieki utworzonych w ramach Programu będą Państwo zobowiązani do utworzenia oddzielnego rachunku bankowego na późniejszym etapie.

  1. Oświadczenie o częstotliwości otrzymywania środków dofinansowania  ̶ wg Załącznika
    nr 2 zamieszczonego pod niniejszym komunikatem  ̶  w odniesieniu do jednej instytucji opieki. Oświadczenie to będzie stanowiło załącznik do umowy.

Zgodnie z pkt. 8.1.13. Programu  ̶  częstotliwość przekazywania dofinansowania reguluje umowa ws. przekazania dofinansowania, przy czym środki będą przekazywane nie rzadziej niż raz na kwartał. Wnioskodawca, który chciałby otrzymywać środki dofinansowania w dłuższych odstępach czasowych, tj. rzadziej niż raz na kwartał, powinien złożyć stosowne oświadczenie przed zawarciem umowy ws. przekazania dofinansowania, w którym wskaże, że rezygnuje z korzystania z zasady opisanej w pkt. 8.1.13. Programu, a także wskaże odpowiednią częstotliwość przekazywania środków.

  1. dokument potwierdzającego własność gruntu/ budynku/ lokalu:
  • akt notarialny potwierdzający własność gruntu/ wypis z rejestru gruntów/ odpis zwykły z księgi wieczystej w przypadku planowanej budowy budynku lub w przypadku dostosowania otoczenia instytucji opieki niezbędnego do jej prowadzenia lub
  • umowę przedwstępną kupna gruntu/ budynku/ lokalu lub
  • dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu, w którym prowadzony będzie żłobek, klub dziecięcy lub będzie sprawowana opieka przez dziennego opiekuna (akt notarialny potwierdzający własność lokalu, umowa najmu ze wskazanymi warunkami i okresem najmu, umowa dzierżawy).

Dokument potwierdzający własność wnioskodawca przedstawia o ile posiada go w terminie do dnia podpisania umowy ws. przekazania dofinansowania. Po zakupie gruntu/ budynku/ lokalu wnioskodawca jest zobowiązany niezwłocznie przedstawić Wojewodzie dokument potwierdzający jego własność;

  1. Opis realizacji zadania wg Załącznika nr 3 zamieszczonego pod niniejszym komunikatem  ̶  w odniesieniu do jednej instytucji opieki;
  2. Kalkulację wydatków wg Załącznika nr 4 zamieszczonego pod niniejszym komunikatem  ̶  odniesieniu do jednej instytucji opieki.  
    Co do zasady kalkulację wydatków należy przygotować dla danej instytucji opieki
    przy założeniu, że będzie ona utworzona z jednego ze źródeł dofinansowania, tj. tylko
    z KPO albo tylko z FERS – wówczas w pliku należy wybrać odpowiednią zakładkę dotyczącą danego źródła dofinansowania. Natomiast w przypadku finansowania miejsc opieki tworzonych w ramach jednej instytucji opieki łącznie z dwóch źródeł dofinansowania (z KPO i z FERS)  ̶  wówczas należy z pliku wybrać zakładkę dotyczącą obu źródeł łącznie;
  3. Harmonogram zapotrzebowania na środki dofinansowania wg Załącznika nr 5 zamieszczonego pod niniejszym komunikatem  ̶  odniesieniu do jednej instytucji opieki.
    W przypadku finansowania miejsc opieki tworzonych w ramach jednej instytucji opieki łącznie z dwóch źródeł dofinansowania (z KPO i z FERS) - należy wypełnić dwa  harmonogramy osobno: dla miejsc tworzonych z KPO i dla miejsc tworzonych z FERS;
  4. Oświadczenie, że wnioskodawca nie jest wykluczony z możliwości otrzymania dofinansowania na podstawie art. 207 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych o następującej treści: Oświadczam, że ……….. (nazwa wnioskodawcy)
    nie podlega wykluczeniu z możliwości otrzymania dofinansowania, w tym wykluczeniu, o którym mowa w art. 207 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 412, ze zm.).
  5. w przypadku dofinansowania ze środków FERS  ̶ informację o liczbie obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (wg stanu przed rozpoczęciem realizacji zadania)
    Informacja ta jest niezbędna do monitorowania wskaźnika, który odnosi się do liczby obiektów w ramach realizowanego projektu, zaopatrzonych w specjalne podjazdy, windy, urządzenia głośnomówiące bądź inne udogodnienia (tj. usunięcie barier w dostępie, w szczególności barier architektonicznych) ułatwiające dostęp do tych obiektów i poruszanie się po nich osobom z niepełnosprawnościami, w szczególności ruchowymi czy sensorycznymi (opis dostępny w Liście Wskaźników Kluczowych EFS+).

Przez obiekty należy rozumieć konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych. Należy podać liczbę obiektów, a nie sprzętów, urządzeń itp. Jeśli instytucja, zakład itp. składa się z kilku obiektów, należy zliczyć wszystkie.

UWAGA:
W ww. wzorach przygotowanych w Excelu należy wypełnić wyłącznie pola do tego przeznaczone, tj. pola białe i puste. Pola z cyfrą „0,00” zawierają formuły  ̶  nie należy ich usuwać lub modyfikować. Pola te wypełnią się automatycznie po wpisaniu danych w polach bez zer.

 

Dodatkowo informuję, że Wojewoda ma prawo żądania, aby wnioskodawca w wyznaczonym terminie przedstawił dodatkowe informacje, wyjaśnienia oraz dokumenty.

Jeżeli nastąpiły zmiany w zakresie wskazanym we wniosku lub oświadczeniu o przyjęciu dofinansowania proszę o ich wskazanie. Zgodnie z pkt. 10.1. Programu  ̶  na każdym etapie Programu po złożeniu wniosku oraz w trakcie realizacji zadania możliwe są zmiany pod warunkiem zachowania spójności i odrębności dofinansowanej instytucji opieki  ̶  pod warunkiem uzyskania zgody Wojewody.

Ponadto proszę o wskazanie osoby upoważnionej do kontaktu w trybie roboczym ws. dofinansowanego zadania oraz wymaganych informacji i dokumentów (imię i nazwisko, stanowisko, numer telefonu, adres e-mail). Osobą wskazaną do kontaktu powinien być pracownik urzędu.

Wymagane informacje i dokumenty należy złożyć w terminie do dnia 12 czerwca 2023 r. (poniedziałek) w Wydziale Rozwoju Regionalnego MUW:

  • w formie pisemnej, podpisanej przez osoby upoważnione do reprezentowania wnioskodawcy (kierownika jednostki samorządu terytorialnego i skarbnika)

lub

  • za pośrednictwem platformy ePUAP z podpisami osób upoważnionych do reprezentowania wnioskodawcy (kierownika jednostki samorządu terytorialnego i skarbnika), opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym kierownika jednostki samorządu terytorialnego.

Dodatkowo dokumenty wymienione w pkt 5-7 proszę przesłać w formie elektronicznej (edytowalnej) na adres e-mail opiekuna sprawy.

W przypadku rezygnacji (częściowej rezygnacji) z udziału w Programie, wnioskodawca jest zobowiązany do złożenia niezwłocznie rezygnacji do MUW w ww. formie, wg Załącznika nr 6 zamieszczonego pod niniejszym komunikatem.

Materiały

Załącznik nr 1 - Oświadczenie dot. numeru rachunku bankowego - jst
Załącznik​_nr​_1​_-​_Oświadczenie​_dot​_numeru​_rachunku​_bankowego​_-​_jst.docx 0.09MB
Załącznik nr 2 - Oświadczenie o częstotliwości otrzymywania dofinansowania - jst
Załącznik​_nr​_2​_-​_Oświadczenie​_o​_częstotliwości​_otrzymywania​_dofinansowania​_-​_jst.docx 0.07MB
Załącznik nr 3 - Opis realizacji zadania - jst
Załącznik​_nr​_3​_-​_Opis​_realizacji​_zadania​_-​_jst​_3.xlsx 0.09MB
Załącznik nr 4 - Kalkulacja wydatków - jst
Załącznik​_nr​_4​_-​_Kalkulacja​_wydatków​_-​_jst​_2.xlsx 0.19MB
Załącznik nr 5 - Harmonogram zapotrzebowania na środki dofinansowania - jst
Załącznik​_nr​_5​_-​_Harmonogram​_zapotrzebowania​_na​_środki​_dofinansowania​_-​_jst​_2.xlsx 0.12MB
Załącznik nr 6 - Rezygnacja z otrzymanego dofinansowania - jst
Załącznik​_nr​_6​_-​_Rezygnacja​_z​_otrzymanego​_dofinansowania​_-​_jst​_2.docx 0.05MB
{"register":{"columns":[]}}