KOMUNIKAT w sprawie dochowania okresu trwałości w ramach modułu 1 i 3 Programu „MALUCH+” edycje: 2017, 2018, 2019 i 2020 oraz w sprawie wytycznych dotyczących sposobu wypełnienia przez beneficjentów sprawozdań z trwałości za rok 2020
19.01.2021
W związku z trwającą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej epidemią koronawirusa oraz wprowadzonymi ograniczeniami wynikającymi z działań związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, informuję, że na podstawie decyzji Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej dokonano zmian w Resortowym programie rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „MALUCH+” edycja 2017, 2018, 2019 i 2020 w zakresie sposobu weryfikacji stopnia spełnienia warunku dotyczącego dochowania okresu trwałości w stosunku do miejsc utworzonych ze środków edycji 2017, 2018, 2019 i 2020 przez okres od 1 stycznia 2020 r. do 6 miesięcy po odwołaniu stanu epidemii. Jednostki samorządu terytorialnego oraz pozostałe podmioty, które utworzyły nowe miejsca opieki w żłobkach, klubach dziecięcych i u dziennych opiekunów przy współudziale środków z Programu „MALUCH+” 2017, 2018, 2019 i 2020 pozostaną dalej zobowiązane do dochowania minimalnego okresu funkcjonowania tych miejsc przez 5 lat, tj. dla edycji 2017 do 2022 r., dla edycji 2018 do 2023 r., dla edycji 2019 do 2024 r. i dla edycji 2020 do 2025 r., na poziomie 75% dla edycji 2017 i 2018 oraz 60% dla edycji 2019 i 2020 miejsc. Jednakże zmianie ulega warunek dochowania minimalnego okresu funkcjonowania miejsc w taki sposób, że miejsca te nie będą musiały być wykorzystane, tj. fizycznie obsadzone, lecz podmioty prowadzące instytucje opieki będą zobowiązane do pozostawania w gotowości do przyjęcia dzieci na te miejsca, w liczbie zgodnej z liczbą miejsc utworzoną w ramach umowy o dofinansowanie i mającą potwierdzenie w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych lub wykazie dziennych opiekunów.
Przypominamy również, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 10 kwietnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania form opieki na dziećmi w wieku do lat 3 w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 652, ze zm.) ̶ w okresie od 11 kwietnia do 5 maja 2020 r. na obszarze kraju ograniczono funkcjonowanie żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów polegające na zawieszeniu sprawowania opieki oraz prowadzenia zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych. Przy czym podmioty prowadzące instytucje opieki od 6 maja 2020 r. miały możliwość, a nie obowiązek wznowienia prowadzonej działalności.
Wytyczne dla beneficjentów dotyczące sposobu wypełnienia i przedłożenia sprawozdania z trwałości zadania za rok 2020
Beneficjenci Programu „MALUCH+” edycji 2017, 2018 i 2019 zobowiązani są do złożenia sprawozdania z trwałości zadania za rok 2020 w terminie do 31 stycznia 2021 r., na wzorze stanowiącym załącznik do zawartej umowy o przekazanie dofinansowania. Sprawozdanie należy dostarczyć do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie (Biuro Rozwoju i Inwestycji) na adres: Pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa lub za pośrednictwem platformy ePUAP. Za datę złożenia sprawozdania rozumie się datę jego wpływu do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie.
Wypełniając sprawozdanie z trwałości zadania, Beneficjent wykazuje w poszczególnych miesiącach 2020 roku rzeczywiste wykorzystanie miejsc opieki, przez które należy rozumieć wiążące umowy z rodzicami, przy jednoczesnym zachowaniu w odniesieniu do okresu, o którym mowa w ww. rozporządzeniu w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania form opieki na dziećmi w wieku do lat 3 w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 , tj. od 11 kwietnia do 5 maja 2020 r., poniższych zasad.
Przykład:
- W przypadku gdy instytucja opieki nie funkcjonowała w okresie od 11 kwietnia do 5 maja 2020 r., natomiast w tym okresie istniały wiążące umowy z rodzicami, to pomimo nieuczęszczania dzieci do instytucji opieki, w sprawozdaniu z trwałości za ten czas beneficjent nie wykazuje „0” bądź też nie wskazuje, że „instytucja nie funkcjonuje”. Wówczas poprawnym będzie wskazanie w sprawozdaniu odnośnie do tego okresu (miesiąc: kwiecień i maj) liczby wykorzystanych (obsadzonych) miejsc opieki wg rzeczywistej liczby wiążących umów z rodzicami.
- Jeśli natomiast w związku z wejściem w życie ww. rozporządzenia instytucja opieki zaprzestała funkcjonowania w tym okresie tj. zawiesiła sprawowanie opieki oraz prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych, w wyniku czego doszło do wypowiedzenia wszystkich umów z rodzicami, a następnie nie wznowiła działalności i beneficjent nie zawarł nowych umów z rodzicami z uwagi na istnienie stanu epidemii COVID-19 , to wówczas za okres niefunkcjonowania instytucji opieki, w sprawozdaniu beneficjent wykazuje „0”, przy czym instytucja opieki musi być wpisana do właściwego rejestru lub wykazu.
W przypadku nieobsadzenia (niewykorzystania) miejsc opieki na minimalnym poziomie, tj. 75% miejsc utworzonych w ramach Programu „MALUCH+” dla edycji 2017 i 2018 oraz 60% miejsc dla edycji 2019 ̶ beneficjent zobowiązany jest do złożenia, wraz ze sprawozdaniem z trwałości, oświadczenia dotyczącego pozostawania w gotowości do przyjęcia dzieci na miejsca opieki utworzone z udziałem środków finansowych z Programu „MALUCH+”, przy użyciu formularza określonego przez Wojewodę Mazowieckiego (o ile miejsca te rzeczywiście były dostępne i pozostawały w gotowości do przyjęcia dzieci na te miejsca) – formularz oświadczenia zamieszony został pod komunikatem.
W związku z powyższym, wraz ze sprawozdaniem z trwałości zadania, beneficjent powinien poinformować Wojewodę Mazowieckiego o rzeczywistej dacie wznowienia funkcjonowania instytucji opieki.
Jeżeli beneficjent zakończył prowadzenie działalności, co skutkowało wykreśleniem instytucji opieki z właściwego rejestru lub wykazu, jest zobowiązany o tym fakcie poinformować Wojewodę Mazowieckiego.
Osoby do kontaktu:
- ws. podmiotów prywatnych:
Eliza Lenarcik - tel. (22) 695 64 67, e-mail: elenarcik@mazowieckie.pl
Joanna Szrajner - tel. (22) 695 66 43, e-mail: jszrajner@mazowieckie.pl
Tomasz Plasota - tel. (22) 695 65 21, e-mail: tplasota@mazowieckie.pl
- ws. jednostek samorządu terytorialnego:
Katarzyna Szymańska - tel. (22) 695 69 46, e-mail: kszymanska@mazowieckie.pl
Marta Sadowska - tel. (22) 695 63 40, e-mail: msadowska@mazowieckie.pl
Materiały
Formularz oświadczenia dot. pozostawania w gotowości do przyjęcia dzieci na miejsca opieki utworzone z udziałem środków finansowych z Programu „MALUCH+”Formularz_oświadczenia_dot_pozostawania_w_gotowości_do_przyjęcia_dzieci_na_miejsca_opieki_utworzone_z_udziałem_środków_finansowych_z_Programu_„MALUCH+”.docx 0.02MB