KOMUNIKAT z dnia 13.01.2022 r. w sprawie dochowania okresu trwałości w ramach modułu 1 i 3 Programu „MALUCH+” edycje: 2017, 2018, 2019 i 2020 oraz wytycznych dotyczących sposobu wypełnienia przez beneficjentów sprawozdań z trwałości zadań za okres od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.
13.01.2022
W związku z trwającą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej epidemią koronawirusa oraz wprowadzonymi ograniczeniami wynikającymi z działań związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, na podstawie decyzji Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej dokonano zmian w Resortowym programie rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „MALUCH+” edycja 2017, 2018, 2019 i 2020 w zakresie sposobu weryfikacji stopnia spełnienia warunku dotyczącego dochowania okresu trwałości w stosunku do miejsc utworzonych ze środków edycji 2017, 2018, 2019 i 2020 przez okres od 1 stycznia 2020 r. do 6 miesięcy po odwołaniu stanu epidemii. Jednostki samorządu terytorialnego oraz pozostałe podmioty, które utworzyły nowe miejsca opieki w żłobkach, klubach dziecięcych i u dziennych opiekunów przy współudziale środków z Programu „MALUCH+” 2017, 2018, 2019 i 2020 pozostaną dalej zobowiązane do dochowania minimalnego okresu funkcjonowania tych miejsc przez 5 lat, tj. dla edycji 2017 do 2022 r., dla edycji 2018 do 2023 r., dla edycji 2019 do 2024 r. i dla edycji 2020 do 2025 r., na poziomie 75% dla edycji 2017 i 2018 oraz 60% dla edycji 2019 i 2020 miejsc. Jednakże zmianie ulega warunek dochowania minimalnego okresu funkcjonowania miejsc w taki sposób, że miejsca te nie będą musiały być wykorzystane, tj. fizycznie obsadzone, lecz podmioty prowadzące instytucje opieki będą zobowiązane do pozostawania w gotowości do przyjęcia dzieci na te miejsca, w liczbie zgodnej z liczbą miejsc utworzoną w ramach umowy o dofinansowanie i mającą potwierdzenie w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych lub wykazie dziennych opiekunów.
Przypominamy również, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 26 marca 2021 r. r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania form opieki na dziećmi w wieku do lat 3 w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2021 r. poz. 560) ̶ w okresie od 27 marca 2021 r. do dnia 11 kwietnia 2021 r. na obszarze kraju ograniczono funkcjonowanie żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów polegające na zawieszeniu sprawowania opieki oraz prowadzenia zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych. Przy czym instytucje opieki na wniosek rodziców dzieci, o których mowa w § 1 ust. 3 ww. rozporządzenia, miały obowiązek zapewnić opiekę oraz zajęcia opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne odpowiednio w żłobku, klubie dziecięcym lub przez dziennego opiekuna, do których uczęszczają te dzieci.
Wytyczne dla beneficjentów dotyczące sposobu wypełnienia i przedłożenia sprawozdania z trwałości zadania za rok 2021
Aktualność zachowują wytyczne dotyczące sposobu wypełniania i przedkładania sprawozdań z trwałości zadań za rok 2020, przy czym zaktualizowany został formularz pn. Oświadczenie dotyczące pozostawania w gotowości do przyjęcia dzieci na miejsca opieki utworzone z udziałem środków finansowych z Programu „MALUCH+”.
Analogicznie jak w ubiegłym roku, Beneficjenci Programu „MALUCH+” edycji 2017, 2018 i 2019 zobowiązani są do złożenia sprawozdania z trwałości zadania za rok 2021 w terminie do 31 stycznia 2022 r., na wzorze stanowiącym załącznik do zawartej umowy o przekazanie dofinansowania. Sprawozdanie należy dostarczyć do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie (Biuro Rozwoju i Inwestycji) na adres: Pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa lub za pośrednictwem platformy ePUAP. Za datę złożenia sprawozdania rozumie się datę jego wpływu do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie.
Wypełniając sprawozdanie z trwałości zadania, Beneficjent wykazuje w poszczególnych miesiącach 2021 roku wykorzystanie miejsc opieki, przez które należy rozumieć wiążące umowy z rodzicami.
W przypadku nieobsadzenia (niewykorzystania) miejsc opieki na minimalnym poziomie, tj. 75% miejsc utworzonych w ramach Programu „MALUCH+” dla edycji 2017 i 2018 oraz 60% miejsc dla edycji 2019 i 2020 ̶ beneficjent zobowiązany jest do złożenia, wraz ze sprawozdaniem z trwałości, Oświadczenia dotyczącego pozostawania w gotowości do przyjęcia dzieci na miejsca opieki utworzone z udziałem środków finansowych z Programu „MALUCH+”, przy użyciu formularza określonego przez Wojewodę Mazowieckiego (o ile miejsca te rzeczywiście były dostępne i pozostawały w gotowości do przyjęcia dzieci na te miejsca) – formularz ww. oświadczenia zamieszony został pod komunikatem.
Jeżeli beneficjent zakończył prowadzenie działalności, co skutkowało wykreśleniem instytucji opieki z właściwego rejestru lub wykazu, jest zobowiązany o tym fakcie poinformować Wojewodę Mazowieckiego.
Materiały
Oświadczenie dot. pozostawania w gotowości do przyjęcia dzieci na miejsca opiekiOświadczenie_dot_pozostawania_w_gotowości_do_przyjęcia_dzieci_na_miejsca_opieki.docx 0.02MB