W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Aktualizacja komunikatu dotyczącego obowiązku informacyjnego w związku z otrzymaniem dofinansowania w ramach Programu MALUCH+ 2021- moduł 4, w zakresie pola „całkowita wartość”

18.11.2021

W związku ze zmianą Resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „MALUCH+” 2021 ogłoszoną 26 kwietnia br. beneficjenci Programu Maluch+ są zobowiązani do realizacji w ramach wkładu własnego obowiązku informacyjnego wynikającego z art. 35a–35d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych niezależnie od kwoty przyznanego dofinansowania, w sposób określony w rozporządzeniu Rady Ministrów wydanym na podstawie art. 35d tej ustawy. Dnia 25 maja 2021 r. ogłoszono rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 maja 2021 r. w sprawie określenia działań informacyjnych podejmowanych przez podmioty realizujące zadania finansowane lub dofinansowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych. (Dz. U. z 2021 r. poz. 953), dalej zwane „rozporządzeniem”. Rozporządzenie wskazuje sposób i terminy realizacji działań informacyjnych i wchodzi w życie 25 czerwca br.

 

 

W związku z zapisami rozporządzenia i Programu MALUCH+ 2021 w przypadku modułu 4 beneficjent będzie zobowiązany umieścić:

  1. w miejscu realizacji zadania, określonego w umowie dofinansowania, w sposób wskazany w rozporządzeniu – plakat informacyjny.

   Dla zachowania jednolitości informacji w przypadku plakatu należy:

  • w polu „nazwa Programu” wpisać: „Program MALUCH+ 2021”,
  • w polu „nazwa zadania” wpisać: „Dofinansowanie miejsc opieki w żłobku/klubie dziecięcym/u dziennego opiekuna”, przy czym w nazwie  należy wybrać odpowiednią formę instytucji opieki zgodną z zawartą umową dofinansowania;
  • w województwie mazowiecki w roku 2021 wszyscy beneficjenci modułu 4 otrzymali dofinansowanie z jednego źródła tj. ze środków budżetu państwa. W związku z powyższym należy wybrać plakat  zawierający napis – „Dofinansowano ze środków budżetu państwa”;
  • plakat powinien mieć rozmiar arkusza A3 (arkusz o wymiarach 297 × 420 mm);
  • wzory plakatów informacyjnych – określonych w załączniku do rozporządzenia - są obowiązkowe, nie można ich modyfikować tj. nie można dodawać własnych znaków i informacji poza uzupełnianiem treści we wskazanych polach;
  • plakat informacyjny nie może zawierać innych dodatkowych informacji i elementów graficznych, takich jak logo beneficjenta, partnera, itp.;
  • informację o wartości dofinansowania zadania zamieszcza się w polu „dofinansowanie”;
  • w polu „całkowita wartość” – należy podać roczne (lub dotyczące tylu miesięcy, podczas których beneficjent prowadzący instytucję otrzymuje dofinansowanie, np. beneficjent wnioskował o dofinansowanie przez okres 10 miesięcy) opłaty rodziców za pobyt dzieci w instytucji w 2021 r. z uwzględnieniem ulg (np. z budżetu gminy lub środków unijnych, zniżek przyznawanych przez instytucję opieki), ale bez uwzględnienia dofinansowania z programu „MALUCH+” oraz bez uwzględnienia opłat za wyżywienie tj. należy podać sumaryczne opłaty rodziców za pobyt dzieci na które zostało przyznane dofinansowanie z edycji 2021. W celu wyliczenia całkowitej wartości zadania należy wziąć pod uwagę sumę wszystkich miejsc opieki podaną w harmonogramie wypłat transz stanowiącym załącznik do umowy dofinansowania oraz wysokość opłaty podaną w kol. 7 złożonej oferty konkursowej dla modułu 4 – „miesięczna opłata rodziców za pobyt w 2021 r. za 1 dziecko z uwzględnieniem przysługujących ulg” (ale bez dofinansowania z programu „MALUCH+”) i bez uwzględnienia wyżywienia.

    Przykład 1:    
    Beneficjent w ofercie konkursowej do modułu 4 podał w kolumnie nr 7 kwotę w wysokości 1 200 zł. Natomiast w harmonogramie wypłat transz (stanowiącym arkusz 2 załącznika nr 1 do zawartej umowy dofinansowania), w pełni obsadzonych jest 15 miejsc opieki w żłobku funkcjonującym przez okres 12 miesięcy – tym samym roczna liczba wszystkich obsadzonych miejsc opieki wynosi 180 (12 miesięcy x 15 miejsc opieki). W związku z powyższym roczna całkowita wartość zadania, którą należy wskazać w polu „całkowita wartość” to 216 000 zł (czyli 180 miejsc opieki w skali roku x 1 200 zł = 216 000 zł)  

    Przykład 2:    
    Beneficjent w ofercie konkursowej do modułu 4 podał w kolumnie nr 7 kwotę 950 zł, zaś zgodnie z harmonogramem wypłat transz (stanowiącym arkusz 2 załącznika nr 1 do zawartej umowy dofinansowania), jest 10 miejsc opieki w pełni obsadzonych w klubie dziecięcym funkcjonującym przez 8 miesięcy. W związku z powyższym całkowita liczba wszystkich obsadzonych miejsc wynosi 80 (tj. 8 miesięcy x 10 miejsc opieki), a to z kolei daje całkowitą wartość zadania, którą należy wykazać w polu „całkowita wartość” w wysokości 76 000 zł (tj. 80 miejsc opieki w skali całego okresu funkcjonowania klubu x 950 zł = 76 000 zł)
    ;
  • plakat umieszcza się w miejscu realizacji zadania, w dniu podjęcia pierwszych czynności zmierzających bezpośrednio do jego realizacji, przypadającym po podpisaniu umowy dofinansowania, jednak nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia podpisania tej umowy;
  • plakat informacyjny jest wyeksponowany do dnia rozliczenia zadania, przez które należy rozumieć datę zatwierdzenia rozliczenia zadania przez Wojewodę.

 

W przypadku zawarcia jednej umowy dofinansowania na realizację zadania polegającego na dofinansowaniu miejsc opieki w kilku instytucjach opieki mieszczących się w tej samej lokalizacji (tj. pod tym samych adresem) np. u 2, 3 dziennych opiekunów, należy przygotować jeden plakat informacyjny.

 

  1. informację o otrzymanym dofinansowaniu w ramach Programu „MALUCH+” 2021 we wszystkich materiałach, publikacjach, informacjach itp., a także na stronie internetowej beneficjenta/instytucji opieki lub na jej profilu w mediach społecznościowych (w przypadku posiadania strony internetowej), z możliwością wykorzystania logo Programu, zgodnie z załącznikiem nr 30 do Programu oraz logo Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, zgodnie z załącznikiem nr 31 (pkt 9.3 tiret 12 Programu).       
    Informacja na stronie internetowej powinna zawierać:
  1. barwy Rzeczypospolitej Polskiej i wizerunek godła Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. informację o dofinansowaniu zadania z budżetu państwa,
  3. nazwę programu,
  4. nazwę zadania,
  5. wartość dofinansowania i całkowitą wartość zadania,
  6. krótki opis zadania.         

 

Dla zachowania jednolitości informacji w przypadku strony internetowej należy:

  • w polu „nazwa Programu” wpisać: „Program MALUCH+ 2021”,
  • w polu „nazwa zadania” wpisać: „Dofinansowanie miejsc opieki w żłobku/klubie dziecięcym/u dziennego opiekuna”, przy czym  w nazwie  należy wybrać odpowiednią formę instytucji opieki zgodną z zawartą umową dofinansowania;
  • w województwie mazowiecki w roku 2021 wszyscy Beneficjenci modułu 4 otrzymali dofinansowanie z jednego źródła tj. ze środków budżetu państwa. W związku z powyższym należy zamieścić informację o „Dofinansowaniu zadania ze środków budżetu państwa”,
  • informację na stronie internetowej zamieszcza się w dniu podjęcia pierwszych czynności zmierzających bezpośrednio do realizacji zadania, przypadającym po podpisaniu umowy dofinansowania,
  • informację na stronie internetowej zamieszcza się w zakładce lub podstronie przeznaczonej specjalnie dla zadań realizowanych z budżetu państwa. Dostęp do zakładki lub podstrony powinien być możliwy ze strony głównej.
  • zamieszczona informacja na stronie internetowej pozostaje na niej przez 90 dni, licząc od dnia rozliczenia zadania.

 

Beneficjent, który realizując zadanie przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, wypełnił już obowiązek informacyjny przez umieszczenie plakatu, na podstawie umowy dofinansowania zadania, podejmuje wyłącznie działania informacyjne polegające na zamieszczeniu informacji na swojej stronie internetowej, o ile ją posiada w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

Zgodnie z pkt. 9.3 tiret 4 Programu MALUCH+ 2021 Beneficjent zobowiązany jest do przekazania wojewodzie oświadczenia o wypełnieniu obowiązku informacyjnego. Oświadczenie to jest integralną częścią sprawozdania stanowiącego zał. nr 1 do umowy, zamieszczonego na stronie internetowej urzędu wojewódzkiego.

Rozporządzenie oraz wzory plakatów informacyjnych w formie edytowalnych plików cyfrowych, a także pliki cyfrowe z wizerunkiem barw Rzeczypospolitej Polskiej i wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej, są udostępnione na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pod adresem:  https://www.gov.pl/web/premier/dzialania-informacyjne

{"register":{"columns":[]}}