W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Moduł 3

WYNIKI KONKURSU „MALUCH+” 2021 MODUŁ 3

Uprzejmie informujemy, że Minister Rodziny i Polityki Społecznej w dniu 15 stycznia 2021 r. zamieścił na stronie internetowej resortu wyniki konkursu dla modułu 3 Resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „Maluch+” 2021 (zwanego dalej „Programem”).

W ramach modułu 3, Minister Rodziny i Polityki Społecznej przyznał dofinansowanie wszystkim ofertom złożonym przez podmioty inne niż jednostki samorządu terytorialnego zakwalifikowanym przez wojewodów.  

Wysokość dofinansowania w zakresie tworzenia miejsc opieki odpowiada wysokości wnioskowanego zapotrzebowania na ten cel. Natomiast przeciętna miesięczna wysokość dofinansowania na funkcjonowanie 1 miejsca opieki wynosi 80 zł, a w przypadku miejsc dla dzieci niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki – 500 zł, przy czym kwota przyznanego dofinansowania na funkcjonowanie nie może być wyższa od opłat jakie ponoszą rodzice za pobyt dziecka w instytucji, z uwzględnieniem przysługujących ulg.

Środki dofinansowania pochodzą z Funduszu Pracy i rezerwy celowej. Podział dofinansowania beneficjentów modułu 3 ze wskazaniem przypisanego źródła dofinansowania znajduje się w załączniku nr 1 moduł 3 wyniki źródło dofinansowania. 
 
Obowiązki beneficjentów ujętych na liście podmiotów zakwalifikowanych do uzyskania dofinansowania w module 3 po ogłoszeniu wyników konkursu:

Zgodnie z pkt 6.1.1. Programu oferenci zakwalifikowani do otrzymania dofinansowania są zobowiązani do dostarczenia do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie w terminie 7 dni roboczych od dnia ogłoszenia wyników konkursu przez Ministerstwo na adres:


Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie
Biuro Rozwoju i Inwestycji
Pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa

lub za pośrednictwem platformy ePUAP:

  • Oświadczenia o przyjęciu dotacji – załącznik nr 19 do Programu bądź 
  • Oświadczenia o przyjęciu środków z Funduszu Pracy – załącznik nr 20 do  Programu,

stosownie do źródła dofinansowania dla danej instytucji opieki, przypisanego przez rozstrzygnięcie konkursowe (wzory oświadczeń zamieszczono pod komunikatem). 

Oświadczenie o przyjęciu dotacji bądź środków z Funduszu Pracy musi być podpisane przez beneficjenta lub osoby upoważnione; należy złożyć je dla każdej instytucji opieki osobno w nieprzekraczalnym terminie do 26 stycznia 2021 roku. Za datę złożenia oświadczenia o przyjęciu dotacji rozumie się datę jego wpływu do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie. Niezłożenie w ww. terminie oświadczenia o przyjęciu dotacji lub oświadczenia o przyjęciu środków z Funduszu Pracy będzie równoznaczne z brakiem możliwości przekazania dofinansowania i wykluczeniem beneficjenta przez Wojewodę z listy podmiotów zakwalifikowanych do uzyskania dofinansowania.

Przypominamy, że koszty tworzenia miejsc opieki winny być planowane na podstawie rzetelnego rozeznania zakresu i rodzaju prac niezbędnych do utworzenia nowych miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 w konkretnej lokalizacji. Prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi na dokonanie w składanym oświadczeniu o przyjęciu dotacji prawidłowego, zgodnego z wiedzą księgową, podziału na wydatki bieżące i inwestycyjne (majątkowe), ponieważ błędne przypisanie kosztów do poszczególnych kategorii może wiązać się z koniecznością zwrotu w toku realizacji zadania środków wydatkowanych niezgodnie z przeznaczeniem. 

Ewentualne prośby Beneficjentów o zmiany w tym zakresie, wystosowane po złożeniu oświadczeń, ale przed zawarciem umowy lub w trakcie jej realizacji mogą być już niemożliwe do zrealizowania lub wiązać się z koniecznością znacznie przedłużonego oczekiwania na zawarcie/aneksowanie umowy lub spowodować nawet konieczność zwrotu środków. 

W przypadku wystąpienia zmian w stosunku do treści zakwalifikowanej oferty, prosimy o poinformowanie o powyższym oraz o przyczynie tych zmian, a także dokonanie stosownych aktualizacji dokumentów złożonych wraz z ofertą (w szczególności kalkulacji kosztów czy też opisu planowanego zadania).
 
Wraz z oświadczeniem o przyjęciu dotacji lub oświadczeniem o przyjęciu środków z Funduszu Pracy beneficjenci modułu 3 zobowiązani są także do przedłożenia:

  • Programu inwestycji w zakresie określonym w § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa, według wzoru będącego załącznikiem nr 10 do programu – w przypadku, gdy ich oferta konkursowa dotyczy inwestycji budowalnej, tj. w przypadku wykonywania robót budowalnych, o których mowa w art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, z wyjątkiem remontu (obowiązek przedłożenia programu inwestycji nie dotyczy ofert, dla których przypisanym przez rozstrzygnięcie Ministerstwa źródłem finansowania jest wyłącznie Fundusz Pracy);
  • w przypadku uczelni, pracodawców (lub podmiotu współpracującego) - regulaminu instytucji opieki nad małymi dziećmi albo zobowiązanie o dostarczeniu regulaminu w terminie 14 dni roboczych od dnia uzyskania wpisu do właściwego rejestru lub wykazu (w przypadku instytucji niewpisanych jeszcze do rejestru lub wykazu), 

 
Wskazujemy również, że:

  • prowadzenie żłobka, klubu dziecięcego, instytucji dziennego opiekuna wymaga prowadzenia działalności gospodarczej; w przypadku osób fizycznych kosztami kwalifikowalnymi zadania będą wyłącznie koszty poniesione (łącznie z dokonaniem płatności) w okresie prowadzenia przez te osoby działalności gospodarczej, tj. od daty uzyskania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i w okresie, kiedy owa działalność jest prowadzona (nie jest zawieszona);
  • beneficjent jest zobowiązany do prowadzenia wyodrębnionego rachunku bankowego przeznaczonego wyłącznie do obsługi środków dofinansowania na rzecz danego zadania; od dnia zawarcia umowy przepływ środków z dofinansowania odbywa się wyłącznie przy wykorzystaniu tego konta - przez konto to nie powinny przepływać żadne inne środki;
  • koszty budowy nowego obiektu budowlanego nie są kwalifikowalne w module 3 programu;
  • dofinansowanie może zostać przeznaczone na refundację poniesionych wydatków lub w formie zaliczki, z uwzględnieniem tego, że za koszty kwalifikowane uznaje się wyłącznie koszty poniesione (łącznie z dokonaniem płatności) na działania realizowane w okresie od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. i spełniające inne wymogi kwalifikowalności;
  • harmonogram płatności będzie uwzględniał racjonalny podział transz środków wypłacanych Beneficjentowi na kwoty cząstkowe;
  • ewentualne niezakończenie realizacji zadania w 2021 roku pod względem rzeczowym i finansowym (z zastrzeżeniem, że wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub wykazu dziennych opiekunów może nastąpić do 31 stycznia 2022 roku, o ile tak stanowi treść zawartej umowy) może oznaczać niemożność rozliczenia zadania przez Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie, a co za tym idzie – zwrot przez beneficjenta całości przyznanych mu środków;
  • beneficjent może zostać wykluczony przez wojewodę z listy podmiotów zakwalifikowanych do uzyskania dofinansowania w danym roku kalendarzowym, gdy m.in. nie spełnił przesłanek dotyczących rozliczenia się z dofinansowania z poprzednich edycji oraz dochowania trwałości, a także jeżeli prowadzone jest w stosunku do beneficjenta postępowanie karne w sprawie z art. 270, 286 lub 297 Kodeksu Karnego dotyczące obecnej edycji i poprzednich edycji programu, niezależnie od województwa – również jeśli w programie „Maluch+” 2021 występuje jako inny podmiot lub członek innego podmiotu;
  • Wojewoda oraz beneficjent zawierają  umowy w sprawie przekazania dofinansowania niezwłocznie i nie później niż w terminie do 3 miesięcy po uzyskaniu przez Wojewodę środków na realizację programu (tj. od daty wydania decyzji wojewody o zwiększeniu budżetu wojewody na realizację Programu lub od daty wpływu środków Funduszu Pracy na wyodrębniony rachunek bankowy wojewody), z zastrzeżeniem że beneficjent przedłożył komplet spójnych i poprawnych dokumentów niezbędnych do jej zawarcia oraz spełnił warunek rozliczenia dofinansowania udzielonego w poprzednich edycjach programu oraz utrzymania trwałości;
  • w przypadku dokonywania przez beneficjentów w ramach zadania płatności gotówkowych nie mogą one przekroczyć limitu określonego w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, tj. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, nie może przekraczać 15 000 zł;
  • beneficjent zobowiązany jest do wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy jako zabezpieczenia roszczenia budżetu państwa i Funduszu Pracy z tytułu niewykonania (lub niepełnego wykonania) zadania, w tym w zakresie minimalnego okresu funkcjonowania instytucji opieki i miejsc opieki dofinansowanych z Programu. Zwrot dokumentu stanowiącego zabezpieczenie umowy dokonywany jest po rozliczeniu dofinansowania o zwrocie ewentualnych należności wraz z odsetkami po 5-letnim okresie trwałości;
  • beneficjent jest zobowiązany do zapewnienia po 2021 r. funkcjonowania miejsc opieki powstałych z udziałem środków z Programu przez okres 5 lat, tj. do dnia 31 grudnia 2026 r.; zapewnienie funkcjonowania miejsc opieki oznacza, że przynajmniej 60% miejsc faktycznie utworzonych w ramach Programu, jest wykorzystywanych („obsadzonych”) przez ww. okres;
  • w przypadku tworzenia nowych miejsc opieki w instytucji już funkcjonującej musi nastąpić zwiększenie liczby miejsc opieki w stosunku do liczby tych miejsc w danej instytucji wpisanych do rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub do wykazu dziennych opiekunów w dniu ogłoszenia Programu;
  • w zakresie funkcjonowania utworzonych miejsc opieki dofinansowanie przeznaczone jest nie dla beneficjenta, ale dla rodziców na obniżenie ponoszonych przez nich miesięcznych opłat za pobyt dziecka (bez wyżywienia) i dotyczy okresu rozpoczynającego się nie wcześniej niż od dnia wpisania instytucji opieki do właściwego rejestru; miesięczna kwota dofinansowania nie może być wyższa od ponoszonej miesięcznej opłaty za pobyt przy uwzględnieniu ulg; 
  • w przypadku otrzymania dofinansowania do funkcjonowania miejsc opieki  beneficjenci mają obowiązek poinformowania rodziców o fakcie zakwalifikowania się do Programu, o miesięcznej kwocie przyznanego dofinansowania na 1 miejsce oraz o okresie dofinansowania (na zasadach wskazanych w pkt 6.2.5 Programu), zaś przy rozliczaniu dofinansowania do udokumentowania faktycznego obniżenia opłat rodziców w sposób uzgodniony z wojewodą, a w przypadku dofinansowania dla dzieci niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki przestawienia także odpowiednich dokumentów, które rodzice składają beneficjentowi wraz ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych w celu uzyskania dofinansowania w ramach programu (zgodnie z pkt 6.2.25 Programu). Po zakończeniu zadania, weryfikowany będzie udział dofinansowania w ogólnej miesięcznej opłacie rodzica za pobyt dziecka w instytucji (do 80% opłaty wskazanej w regulaminie instytucji bądź innych dokumentach wskazujących wysokość opłat za pobyt w danej instytucji);
  • w zakresie zapewnienia funkcjonowania utworzonych miejsc opieki beneficjent ma dwie możliwości przeprowadzenia oraz rozliczenia obniżenia opłat rodziców:
    1. poprzez zwrócenie rodzicom części opłaty (wpłacanej za pobyt dziecka), w wysokości przyznanego dofinansowania, na wskazane rachunki bankowe rodziców – wówczas beneficjent dokumentuje dokonany zwrot przedkładając przy rozliczeniu dofinansowania następujące dokumenty:
      • zestawienie operacji z wyodrębnionego specjalnego rachunku bankowego, przeznaczonego wyłącznie dla środków dofinansowania otrzymanego w ramach Programu, przy czym opisy operacji muszą uwzględniać imię i nazwisko dziecka, którego dotyczy zwrot oraz dane dotyczące kwot zwrotu i miesiąca, którego dotyczą;
      • zestawienie tabelaryczne według wzoru, który zostanie określony przez Wojewodę w umowie o dofinansowanie. 
    2. poprzez obniżenie miesięcznych opłat wpłacanych przez rodziców za pobyt dziecka (bez wyżywienia i dodatkowych opłat) o kwotę przyznanego dofinansowania - beneficjent dokumentuje dokonane pomniejszenia opłat, przedkładając przy rozliczeniu dofinansowania następujące dokumenty:
    • wszystkie wyciągi z rachunku bankowego, dokumentujące otrzymane od rodziców przelewy opłat za pobyt dziecka (bez wyżywienia i dodatkowych opłat).  Powyższe przelewy opłat od rodziców muszą być opatrzone przez rodziców jednoznacznym opisem, dokumentującym kwoty, które na konto beneficjenta zostały wpłacone przez rodzica. W tytule przelewu powinien się znaleźć opis, czego dotyczy wpłacana przez rodzica kwota, dane dziecka, okres, za jaki jest przelewana kwota i powinny być możliwe do jednoznacznego i niepodważalnego powiązania z wysokością opłat za sam pobyt dziecka (bez wyżywienia i dodatkowych opłat) określonych w pozostałych dokumentach, o których mowa w niniejszym punkcie. 
    • regulamin instytucji opieki z jasno i czytelnie określonymi kwotami opłat ponoszonych przez rodziców za pobyt dziecka;
    • kopie umów zawartych z rodzicami (a także aneksów do tych umów), uwzgledniającymi postanowienia, które jednoznacznie umożliwią ustalenie wysokości opłat ponoszonych za sam pobyt dziecka (bez wyżywienia i dodatkowych opłat) przed obniżeniem opłat oraz wysokości obniżenia opłat, wynikającego z realizacji programu „MALUCH+”;
    • oświadczenie beneficjenta, że były to jedyne i wyłączne opłaty ponoszone przez rodziców za pobyt dzieci;
    • zestawienie tabelaryczne według wzoru, który zostanie określony przez Wojewodę w umowie o dofinansowanie;
    • wykaz wszelkiego rodzaju ulg w płatnościach (w podziale na poszczególne miesiące), jakie były stosowane wobec każdego dziecka uczęszczającego do instytucji opieki.

Beneficjent zobowiązany jest zatem do dokonywania obniżenia opłat ponoszonych przez rodziców w powyższy sposób, a tym samym udokumentowanie faktycznego obniżenia opłat ponoszonych przez rodziców za pobyt dziecka w inny sposób może skutkować niemożnością rozliczenia danego zwrotu przy rozliczaniu dofinansowania.

W przypadku rezygnacji z udziału w programie, podmiot jest zobowiązany do niezwłocznego złożenia do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie rezygnacji w formie pisemnej i do podania przyczyny rezygnacji, na wzorze określonym przez Wojewodę (załącznik pn. Wzór_rezygnacja z udziału w Programie Maluch+ 2021_moduł 3). 

Materiały

załącznik nr 1 moduł 3 wyniki źródło dofinansowania
załącznik​_nr​_1​_moduł​_3​_wyniki​_źródło​_dofinansowania.xlsx 0.22MB
załącznik nr 10 - Program inwestycji
Załącznik​_nr​_10​_-​_Program​_inwestycji.docx 0.02MB
załącznik nr 19 - oświadczenie o przyjęciu dotacji
Załącznik​_nr​_19​_-​_oświadczenie​_o​_przyjęciu​_dotacji.doc 0.03MB
załącznik nr 20 - oświadczenie o przyjęciu Funduszu Pracy.
Załącznik​_nr​_20​_-​_oświadczenie​_o​_przyjęciu​_Funduszu​_Pracy.doc 0.03MB
wzór rezygnacja z udziału w Programie MALUCH 2021 moduł 3.
wzór​_Rezygnacja​_z​_udziału​_w​_Programie​_MALUCH​_2021​_moduł​_3.docx 0.02MB
{"register":{"columns":[]}}