Moduł 4
WYNIKI KONKURSU „MALUCH+” 2021 MODUŁ 4
Część I. WYNIKI KONKURSU
Uprzejmie informuję, że Minister Rodziny i Polityki Społecznej w dniu 15 stycznia 2021 r. zamieścił na stronie internetowej resortu wyniki modułu 4 konkursu Resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „MALUCH+” 2021.
W ramach modułu 4, Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przyznał dofinansowanie wszystkim ofertom złożonym przez podmioty inne niż jednostki samorządu terytorialnego zakwalifikowanym przez wojewodów. Środki dofinansowania pochodzą z rezerwy celowej (dotacji).
Wysokość dofinansowania w zakresie funkcjonowania miejsc opieki ustalono następująco:
- przeciętna miesięczna wysokość dofinansowania na 1 miejsce opieki wynosi 80 zł,
- przeciętna miesięczna wysokość dofinansowania na 1 miejsce dla dzieci niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki wynosi 500 zł, z czego cała kwota 500 zł przeznaczane jest na obniżenie opłat rodziców.
Podział dofinansowania dla poszczególnych beneficjentów modułu 4 ze wskazaniem przypisanego źródła dofinansowania znajduje się w załączniku pn. „2020.01.15 Wyniki konkursu_ MALUCH+2021_moduł 4”.
Obowiązki beneficjentów ujętych na liście podmiotów zakwalifikowanych do uzyskania dofinansowania w module 4 po ogłoszeniu wyników konkursu:
- Zgodnie z pkt 6.1.1. Programu „MALUCH+” 2021 oferenci zakwalifikowani do otrzymania dofinansowania są zobowiązani w terminie 7 dni roboczych od dnia ogłoszenia wyników konkursu przez Ministerstwo dostarczyć do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie (dalej: MUW) na adres:
Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie
Biuro Rozwoju i Inwestycji,
Pl. Bankowy 3/5,
00-950 Warszawa
lub za pośrednictwem platformy ePUAP, oświadczenie o przyjęciu dotacji (moduł 4) – załącznik nr 21 do Programu „MALUCH+” 2021 dla danej instytucji opieki, wymienionej w rozstrzygnięciu konkursowym.
Oświadczenie o przyjęciu dotacji musi być podpisane przez beneficjenta lub osoby upoważnione i należy złożyć je dla każdej instytucji opieki osobno w nieprzekraczalnym terminie do 26 stycznia 2021 r. Za datę złożenia oświadczenia o przyjęciu dotacji rozumie się datę jego wpływu do MUW w Warszawie. Niezłożenie w ww. terminie oświadczenia o przyjęciu dotacji będzie równoznaczne z brakiem możliwości przekazania dofinansowania i wykluczeniem beneficjenta przez Wojewodę z listy podmiotów zakwalifikowanych do uzyskania dofinansowania.
UWAGA: Jeśli nastąpiły jakiekolwiek zmiany w odniesieniu do instytucji opieki zgłoszonej w ofercie (np. zmiana adresu, właściciela, liczby miejsc opieki) to wraz z oświadczeniem o przyjęciu dotacji proszę złożyć pismo z opisem zaistniałych zmian oraz wskazaniem ich przyczyn.
- Przypominamy, że zgodnie z pkt. 6.1.2 i pkt 6.1.3 Programu „MALUCH+” 2021 beneficjenci będący uczelnią (lub podmiotem współpracującym z uczelnią), pracodawcą (lub podmiotem z nim współpracującym) są zobowiązani w ww. terminie (tj. do 26 stycznia 2021 r.) dostarczyć do MUW w Warszawie – regulamin instytucji opieki nad małymi dziećmi.
- Beneficjentom, którzy przyjmują dofinansowanie z Programu „MALUCH+” 2021, przypominamy o obowiązku niezwłocznego poinformowania rodziców dzieci obecnie uczęszczających do instytucji opieki, zgłoszonej w ramach złożonej oferty, o fakcie zakwalifikowania się do Programu, o miesięcznej kwocie przyznanego dofinansowania na 1 miejsce opieki oraz o okresie dofinansowania. Dopuszczalne jest w tym zakresie umieszczenie informacji na stronie internetowej beneficjenta, jeśli taka jest prowadzona oraz poprzez wywieszenie ww. informacji w ogólnie dostępnym miejscu w instytucji opieki (zapis pkt 6.2.5 Programu).
- Beneficjentów, którzy przyjmują dofinansowanie z Programu „MALUCH+” 2021, prosimy o zadeklarowanie, w jaki sposób planują w 2021 r. dokonywać obniżenia opłat rodziców za pobyt dziecka uczęszczającego do dofinansowanej instytucji opieki.
W tym celu prosimy o zapoznanie się z treścią Części II komunikatu pt. „ISTOTNE POSTANOWIENIA dotyczące rozliczenia otrzymanego dofinansowania” oraz o przesłanie drogą tradycyjną do MUW w Warszawie na ww. adres lub za pośrednictwem platformy ePUAP wypełnionego załącznika pn.: „Oświadczenie w sprawie sposobu pomniejszania opłat rodziców” w nieprzekraczalnym terminie do 26 stycznia 2021 r.
Nadmieniamy również, że:
- dofinansowanie musi być wykorzystane do 31 grudnia 2021 roku;
- beneficjent jest zobowiązany do prowadzenia wyodrębnionego rachunku bankowego przeznaczonego wyłącznie do obsługi środków dofinansowania na rzecz danego zadania; od dnia zawarcia umowy przepływ środków z dofinansowania odbywa się wyłącznie przy wykorzystaniu tego konta - przez konto to nie powinny przepływać żadne inne środki;
- beneficjent może zostać wykluczony przez wojewodę z listy podmiotów zakwalifikowanych do uzyskania dofinansowania w danym roku kalendarzowym, gdy m.in. nie spełnił przesłanek dotyczących rozliczenia się z dofinansowania z poprzednich edycji oraz dochowania trwałości, a także jeżeli prowadzone jest w stosunku do beneficjenta postępowanie karne w sprawie z art. 270, 286 lub 297 Kodeksu Karnego dotyczące obecnej edycji i poprzednich edycji programu, niezależnie od województwa – również jeśli w programie „MALUCH+” 2021 występuje jako inny podmiot lub członek innego podmiotu;
- Wojewoda oraz beneficjent programu zawierają umowy w sprawie przekazania dofinansowania niezwłocznie i nie później niż w terminie do 3 miesięcy po uzyskaniu przez Wojewodę środków na realizację programu (tj. od daty wydania decyzji wojewody o zwiększeniu budżetu wojewody na realizację Programu lub od daty wpływu środków Funduszu Pracy na wyodrębniony rachunek bankowy wojewody), z zastrzeżeniem że beneficjent przedłożył komplet spójnych i poprawnych dokumentów niezbędnych do jej zawarcia oraz spełnił warunek rozliczenia dofinansowania udzielonego w poprzednich edycjach programu oraz utrzymania trwałości.
W przypadku rezygnacji z udziału w programie, beneficjent jest zobowiązany do niezwłocznego złożenia do MUW w Warszawie rezygnacji w formie pisemnej i do podania przyczyny rezygnacji, na wzorze określonym przez Wojewodę - załącznik pn. „Rezygnacja z otrzymanego dofinansowania_MALUCH+2021 moduł 4” (pkt 6.1.12 Programu MALUCH+2021).
Część II. ISTOTNE POSTANOWIENIA dotyczące rozliczenia otrzymanego dofinansowania
W 2021 r. dofinansowanie do funkcjonowania miejsc opieki przekazane w ramach Modułu 4 Resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „MALUCH+”2021 przeznaczone jest na obniżenie ponoszonych przez rodziców miesięcznych opłat za pobyt dziecka.
Warunkiem prawidłowego wykorzystania środków z rezerwy celowej w ramach Modułu 4 jest dokonanie przez Beneficjenta obniżenia miesięcznych opłat ponoszonych przez rodziców za pobyt dziecka o przyznaną kwotę dofinansowania. Beneficjent, rozliczając dofinansowanie, musi udokumentować faktyczne obniżenie opłat ponoszonych przez rodziców za pobyt dziecka i ma dwie możliwości przeprowadzenia oraz rozliczenia obniżenia opłat rodziców:
- poprzez dokonywanie rodzicom zwrotu części opłaty (wpłacanej przez rodziców za pobyt dziecka) w wysokości przyznanego dofinansowania na wskazane rachunki bankowe rodziców/opiekunów prawnych, albo
- poprzez obniżenie miesięcznych opłat wpłacanych przez rodziców za pobyt dziecka o kwotę przyznanego dofinansowania.
Ad 1 W przypadku dokonywania zwrotu rodzicom części wpłaconej przez nich opłaty w wysokości przyznanego dofinansowania na wskazane rachunki bankowe rodziców, Beneficjent dokumentuje dokonany zwrot, przedkładając do MUW przy rozliczeniu dofinansowania następujące dokumenty:
- zestawienie operacji z wyodrębnionego specjalnego rachunku bankowego, przeznaczonego wyłącznie dla środków dofinansowania otrzymanego w ramach Programu „Maluch+” 2021 (wyciągi z ww. rachunku bankowego lub potwierdzenia przelewów dokonanych przez Beneficjenta z ww. rachunku na rachunki rodziców/opiekunów prawnych), przy czym opisy operacji muszą uwzględniać imię i nazwisko dziecka, którego dotyczy zwrot oraz dane dotyczące kwot zwrotu i miesiąca, którego dotyczą;
- zestawienie tabelaryczne według wzoru, który zostanie określony przez Wojewodę w umowie o dofinansowanie.
Ad 2) W przypadku obniżenia o przyznaną kwotę dofinansowania miesięcznych opłat wpłacanych przez rodziców za pobyt dziecka (bez wyżywienia i dodatkowych opłat), Beneficjent dokumentuje dokonane pomniejszenia opłat, przedkładając do MUW przy rozliczeniu dofinansowania następujące dokumenty:
- wszystkie wyciągi z rachunku bankowego, dokumentujące otrzymane od rodziców przelewy opłat za pobyt dziecka (bez wyżywienia i dodatkowych opłat). Powyższe przelewy opłat od rodziców muszą być opatrzone przez rodziców jednoznacznym opisem, dokumentującym kwoty, które na konto beneficjenta zostały wpłacone przez rodzica. W tytule przelewu powinien się znaleźć opis, czego dotyczy wpłacana przez rodzica kwota, dane dziecka, okres, za jaki jest przelewana kwota i powinny być możliwe do jednoznacznego i niepodważalnego powiązania z wysokością opłat za sam pobyt dziecka (bez wyżywienia i dodatkowych opłat) określonych w pozostałych dokumentach, o których mowa w niniejszym punkcie.
- regulamin instytucji opieki z jasno i czytelnie określonymi kwotami opłat ponoszonych przez rodziców za pobyt dziecka;
- kopie umów zawartych z rodzicami (a także aneksów do tych umów), uwzgledniającymi postanowienia, które jednoznacznie umożliwią ustalenie wysokości opłat ponoszonych za sam pobyt dziecka (bez wyżywienia i dodatkowych opłat) przed obniżeniem opłat oraz wysokości obniżenia opłat, wynikającego z realizacji programu „MALUCH+”;oświadczenie beneficjenta, że były to jedyne i wyłączne opłaty ponoszone przez rodziców za pobyt dzieci;
- zestawienie tabelaryczne według wzoru, który zostanie określony przez Wojewodę w umowie o dofinansowanie;
- wykaz wszelkiego rodzaju ulg w płatnościach (w podziale na poszczególne miesiące), jakie były stosowane wobec każdego dziecka uczęszczającego do instytucji opieki.
Podsumowując, począwszy od stycznia 2021 r. beneficjent zobowiązany jest do dokonywania obniżenia opłat ponoszonych przez rodziców w sposób wskazany w niniejszym komunikacie, a tym samym udokumentowanie faktycznego obniżenia opłat ponoszonych przez rodziców za pobyt dziecka w inny sposób może skutkować niemożnością rozliczenia danego zwrotu przy rozliczaniu dofinansowania.
Przedstawione przy rozliczeniu przez beneficjenta ww. dokumenty muszą być kompletne i uwzględniać wszystkie elementy, o których mowa w niniejszym komunikacie (w tym właściwe opisy zestawień operacji z rachunku bankowego czy tytuły przelewów) oraz muszą w sposób jednoznaczny wskazywać fakt dokonania obniżenia opłat ponoszonych przez rodziców i pozwalać na niepodważalne ich powiązanie z wysokością opłat za pobyt dziecka (bez wyżywienia i dodatkowych opłat) określonych w pozostałych dokumentach, pod rygorem niemożności rozliczenia danego zwrotu przed Wojewodą. Sytuacje wątpliwe nie będą rozpatrywane na korzyść beneficjenta.
Materiały
2021.01.15 Wyniki konkursu MALUCH+ 2021 moduł 420210115_Wyniki_konkursu_MALUCH+2021_moduł_4.xlsx 0.06MB Oświadczenie w sprawie sposobu pomniejszania opłat rodziców
Oświadczenie_w_sprawie__sposobu_pomniejszania_opłat_rodziców.docx 0.34MB Rezygnacja z otrzymanego dofinansowania_MALUCH+2021 moduł 4
Rezygnacja_z_otrzymanego_dofinansowania_MALUCH+2021_moduł_4.docx 0.34MB Zał. 21-oświadczenie o przyjęciu dotacji-REZERWA CELOWA _moduł 4
Zał_21-oświadczenie_o_przyjęciu_dotacji-REZERWA_CELOWA__moduł_4.doc 0.03MB