Nabór wniosków w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na rok 2023
13.10.2022
Wojewoda Mazowiecki ogłosił nabór wniosków o objęcie dopłatą w 2023 r. ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Nabór wniosków prowadzony będzie od 17 października do 4 listopada br. Dla województwa mazowieckiego na 2023 rok została przyznana kwota w wysokości ponad 67,5 mln zł.
Dopłacie ze środków Funduszu podlegają linie komunikacyjne niefunkcjonujące co najmniej
3 miesiące przed dniem wejścia w życie ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej oraz linie, na które umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po 18 lipca 2019 r. W ramach naboru wniosków, dopłata będzie udzielana wyłącznie do przewozów wykonywanych od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r.
Dopłatę do 1 wozokilometra na rok 2023 ustala się w kwocie nie wyższej niż 3,00 zł.
Warunkiem uzyskania dopłaty jest:
a) sfinansowanie ze środków własnych organizatora części ceny usługi w wysokości nie mniejszej niż 10 proc.;
b) zawarcie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, po uzyskaniu zgody organu stanowiącego właściwego organizatora.
Przewozy autobusowe realizowane w ramach komunikacji miejskiej nie podlegają dopłacie ze
środków Funduszu.
Nabór wniosków prowadzony będzie do 4 listopada 2022 r.
Wnioski można składać osobiście w Kancelarii Głównej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie, pl. Bankowy 3/5, 00 – 950 Warszawa, (wejście „F”, od al. Solidarności), codziennie, w godzinach 08:00 – 16:00, przesyłać na ww. adres organu za pośrednictwem operatora pocztowego lub elektronicznie na adres skrytki ePUAP: /t6j4ljd68r/skrytka. Wniosek złożony za pośrednictwem platformy ePUAP powinien zostać opatrzony bezpiecznymi kwalifikowanymi podpisami elektronicznymi.
Niezależnie od formy złożenia wniosku, należy przekazać wniosek w wersji edytowalnej na adres e-mail: autobusy@mazowieckie.pl
4 listopada br. jest terminem ostatecznego wpływu wniosków do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie. Termin zostanie uznany za dotrzymany, jeżeli wniosek wpłynie do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie najpóźniej w dniu 4 listopada br.
Informujemy, że w Biuletynie Informacji Publicznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie (bip.mazowieckie.pl) w zakładce: Programy → Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, na bieżąco zamieszczane są informacje dotyczące pozyskania środków z Funduszu oraz aktualne wzory dokumentów.
W 2022 roku ramach wszystkich naborów wniosków o objęcie dopłatą w bieżącym roku realizacji zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda Mazowiecki zawarł łącznie 137 umów na kwotę ponad 91,6 mln zł. Środki te stworzyły możliwość uruchomienia w sumie 808 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 25 428,93 km.
W ramach dwóch naborów wniosków o objęcie dopłatą w 2021 roku realizacji zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda Mazowiecki zawarł łącznie 95 umów na kwotę ponad 62,2 mln zł. Środki te stworzyły możliwość uruchomienia w sumie 571 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 17 510,11 km.
W ramach naborów wniosków o objęcie dopłatą w latach 2019 -2020 realizacji zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda Mazowiecki w ramach zawartych umów przekazał kwotę ponad 23,4 mln zł. Środki te pozwoliły na uruchomienie: w 2019 roku 225 linii komunikacyjnych oraz w 2020 roku 440 linii.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie wniosków o objęcie w danym roku budżetowym dopłatą z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda zobowiązany jest dokonać „rankingu wniosków”, poprzez nadanie im odpowiedniej punktacji.
Zgodnie z niektórymi przyjętymi kryteriami oceny wniosków, najwyżej ocenianymi są w rankingu wnioski organizatora m.in. z najmniejszą gęstością zaludnienia, z najniższym wskaźnikiem dochodów na jednego mieszkańca, największą długością linii komunikacyjnych, czy z największym udziałem dostosowanych przystanków do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej zdolności ruchowej.
Dodatkowo zgodnie z art. 25 ust. 2 Ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, pierwszeństwo w objęciu dopłatą przyznaje się organizatorom w następującej kolejności: gminom, związkom międzygminnym, związkom powiatowo-gminnym, powiatom, związkom powiatów, województwom.
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest państwowym funduszem celowym. Pozwala na dofinansowanie przywrócenia lokalnych połączeń autobusowych. Dzięki temu mieszkańcy, przede wszystkim z mniejszych miejscowości, będą mogli dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stworzy także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy.
Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej z 16 maja 2019 r. przewiduje udzielenie dopłaty do jednego wozokilometra na reaktywowanych i nowo uruchomionych liniach komunikacyjnych.