W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nie bądź obojętny… konferencja online o wypaleniu zawodowym nauczycieli

08.10.2024

Wypalenie zawodowe może występować nawet u nawet 74 proc. nauczycieli. Nie jest chorobą, ale reakcją na przewlekłą frustrację związaną z pracą i wynikającym z tego stresem, co w konsekwencji prowadzi do zaburzeń psychicznych. O tym problemie, podczas spotkania zorganizowanego przez Mazowiecką Kurator Oświaty, rozmawiali m.in. Wicewojewoda Mazowiecki Patryk Fajdek, eksperci oraz nauczyciele.

Na zdjęciu widać kobiety i mężczyzn

Konferencję rozpoczęła Mazowiecka Kurator Oświaty Wioletta Krzyżanowska, która podkreśliła, że zdrowie psychiczne nauczycieli ma ogromne znaczenie, ponieważ pośrednio wpływa na uczniów, których uczą. Ma również wpływ na wyniki edukacyjne uczniów, a także na ich rozwój społeczny i emocjonalny oraz na stan zdrowia psychicznego.

Wojewódzka Konsultant w dziedzinie Psychiatrii dzieci i młodzieży dr n. med. Lidia Popek podkreśliła, że w populacji nauczycieli występuje wysoki wskaźnik zaburzeń psychicznych. Uczucie stresu lub niezadowolenia z pracy wiąże się z gorszym samopoczuciem i zwiększa ryzyko depresji. Stres związany z zawodem nauczyciela może być połączony z trzema głównymi nakładającymi się na siebie problemami: wypaleniem zawodowym, lękiem i depresją. Te czynniki mają bezpośredni wpływ na zdrowie, samopoczucie i produktywność nauczycieli.

Głównymi objawami są m.in. zmiana stosunku do pracy, przewlekłe zmęczenie, osłabienie, objawy somatyczne, zaburzenia snu oraz obniżenie motywacji. Objawy te nie ustępują po wypoczynku.

Wojewódzka Konsultant w dziedzinie Psychiatrii dzieci i młodzieży dr n. med. Lidia Popek powiedziała, że głównym symptomem wypalenia zawodowego w grupie nauczycieli i nauczycielek jest wyczerpanie. Dotyczy ono ponad 72 procent badanych.

Zastępca Dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych dr Tomasz Gajderowicz podkreślił, że najwięcej problemów sprawiają nauczycielom m.in. przeładowanie programu nauczania, brak czasu na pracę z poszczególnymi uczniami i obciążenia wynikające z prowadzenia dokumentacji.

Na zakończenie konferencji odbył się panel dyskusyjny, podczas którego rozmawiano o skutecznych sposobach radzenia sobie z wypaleniem zawodowym m.in. skupianiu się na sobie, ustaleniu granic, robienia sobie przerwy oraz stworzenia systemu wsparcia.

Uczestnicy debaty podkreślali, że zmiana w oświacie powinna być tworzona nie dla, ale przez nauczycieli.

W wydarzeniu udział wzięli m.in. Nauczyciel Roku 2023 Radosław Potrac, eksperci oraz nauczyciele.

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}