W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Odpowiedzi Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na pytania w zakresie Rządowego Programu "Aktywne Place Zabaw" 2025

Pytanie: Po przeanalizowaniu zapisów Programu resortowego "Aktywne place zabaw" 2025 chciałabym się dopytać, co w sytuacji kiedy do żłobka miejskiego uczęszczają dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności, gdzie opłata miesięczna za uczęszczanie dziecka do żłobka zgodnie z przepisami prawa wynosi 1900,00 zł miesięcznie. Czy takie placówki są wtedy wykluczone z możliwości aplikowania o środki?

Odpowiedź: Zgodnie z treścią rozdziału 4 „Adresaci i grupa docelowa”, podrozdział 4.1. „Podmioty uprawnione”, pkt. 3 Wysokość miesięcznej opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym, którego/których dotyczy wniosek złożony w ramach Programu i którą rodzic byłby zobowiązany ponosić, gdyby nie zostało mu przyznane prawo do świadczenia „aktywnie w żłobku” nie przekracza kwoty 1500 zł. Warunek ten dotyczy opłaty podstawowej. Zatem, jeśli opłata podstawowa za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym nie przekracza kwoty 1500 zł, z wyjątkiem opłaty za pobyt dziecka legitymującego się orzeczeniem o niepełnosprawności, gmina może złożyć wniosek o dofinansowanie w ramach ww. programu. Opłata za pobyt dziecka legitymującego się orzeczeniem o niepełnosprawności, jeśli jest wyższa niż 1500 zł miesięcznie, nie dyskwalifikuje z uczestnictwa w programie.

Zgodnie z treścią rozdziału 4 „Adresaci i grupa docelowa”, podrozdział 4.1. „Podmioty uprawnione”, pkt. 3 wysokość miesięcznej opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym, którego/których dotyczy wniosek złożony w ramach Programu i którą rodzic byłby zobowiązany ponosić, gdyby nie zostało mu przyznane prawo do świadczenia „aktywnie w żłobku” nie przekracza kwoty 1500 zł. Warunek ten dotyczy opłaty za pobyt o charakterze podstawowym. W opłacie tej nie uwzględnia się wyżywienia, a także dodatkowych opłat, np. za każdą rozpoczętą godzinę opieki powyżej 10 godzin dziennie.

Pytanie: Czy dofinansowanie obejmuje również przebudowę, polegająca na przeniesieniu istniejącego placu zabaw przynależnego do żłobka, w inne miejsce działki, na której mieści się żłobek lub na działkę sąsiadującą, do której gmina posiada tytuł prawny?

Odpowiedź: Nie. Dofinansowanie nie obejmuje ww. działań, gdyż polegają one de facto na utworzeniu nowego placu zabaw.

Pytanie: Czy dofinansowanie obejmuje przebudowę ogrodu jordanowskiego (wykorzystywanego jako plac zabaw), z którego korzystają dzieci uczęszczające do żłobka w czasie pobytu w tejże instytucji, położonego na gruncie, do którego gmina posiada tytuł prawny, zlokalizowanego na działce, na której mieści się żłobek?

Odpowiedź: Nie. Przedmiotem dofinansowania są tylko i wyłącznie przynależące do żłobków lub klubów dziecięcych place zabaw.

Pytanie: Czy Gmina, która posiada jeden żłobek miejski w skład, którego wchodzi 7 oddziałów, każdy odział posiada osobny wpis do rejestru żłobków. Czy w związku z tym Gmina może złożyć na każdy z 7 oddziałów osobny wniosek czy tylko na jeden jako żłobek miejski?

Odpowiedź: W opisanej wyżej sytuacji gmina może złożyć wniosek o dofinansowanie do każdego ze żłobków wpisanego do rejestru żłobków i klubów dziecięcych (czyli do 7 instytucji).

Pytanie: Zgodnie z założeniami, w programie „Aktywne Place Zabaw” nie mogą brać udziału gminy, które korzystają z Programu Aktywny Maluch 2022-2029. Co jednak w sytuacji, w której modernizacja placu zabaw nie została ujęta w zakresie przedmiotowym Programu Aktywny Maluch 2022-2029, a tym samym plac zabaw nie został sfinansowany w ramach Programu Aktywny Maluch? Czy taka gmina może zawnioskować o dofinansowanie w ramach Programu Aktywne Palce Zabaw? Czy korzystanie przez instytucję z jakiegokolwiek wsparcia w ramach Programu Aktywny Maluch oznacza wykluczenie tej instytucji z Programu Aktywne Place Zabaw?

Odpowiedź: Zgodnie z treścią rozdziału 5 „Przedmiot dofinansowania”, pkt. 5 przedmiotem dofinansowania nie może być:

a)    istniejący plac zabaw utworzony, przebudowany lub doposażony w ramach Programu Aktywny Maluch 2022–2029,

b)    plac zabaw planowany do utworzenia, przebudowy lub doposażenia w ramach Programu Aktywny Maluch 2022–2029.

Zatem, sam fakt udziału w programie „Aktywny Maluch” 2022-2029 nie stanowi przesłanki wykluczającej z możliwości wnioskowania o dofinansowanie z Resortowego programu „Aktywne Place Zabaw” 2025. Przesłanką wykluczającą jest realizacja ze środków programu „Aktywny Maluch” 2022-2029 zadań wymienionych w pkt. a) lub b).

Pytanie: Co z gminami, które brały udział w programie „Maluch +” funkcjonującym od 2011 roku? Czy udział tych gmin w programie i utworzenie w ramach tego programu placu zabaw, w latach poprzednich, wyklucza ich udział w Programie Aktywne Place Zabaw? Czy przewidziany jest czas, który musi upłynąć od zakończenia zadania w ramach Programu „Maluch +”, żeby była możliwość wzięcia udziału w Programie Aktywne Place Zabaw? Co z gminami, które brały udział w programie „Maluch +” TYLKO W ZAKRESIE DOFINANSOWANIA ICH FUNKCJONOWANIA w latach poprzednich? Czy udział tych gmin w programie i dofinansowanie ich funkcjonowania w ramach programu, w latach poprzednich, wyklucza ich udział w Programie Aktywne Place Zabaw? Czy przewidziany jest czas, który musiupłynąć od zakończenia zadania w ramach Programu „Maluch +”, żeby była możliwość wzięcia udziału w Programie Aktywne Place Zabaw? Czy w przypadku wprowadzenia przez Ministerstwo okresu jaki musi upłynąć od zakończenia zadań – liczyć będzie się czas realizacji zadania i jego zakończenie czy też może upływ terminu koniecznego zachowania trwałości? Co z gminami, które tworzyły place zabaw w ramach innych programów unijnych, rządowych, samorządowych? Czy udział tych gmin w innych programach, w latach poprzednich, wyklucza ich udział w Programie Aktywne Place Zabaw? Czy przewidziany jest czas, który musi upłynąć od zakończenia zadania, żeby była możliwość wzięcia udziału w Programie Aktywne Place Zabaw? Czy do programu mogą przystępować jedynie gminy, które w latach poprzednich utworzyły place zabaw tylko ze środków własnych gminy?

Odpowiedź: Zgodnie z treścią rozdziału 6 „Finansowanie”, podrozdział 6.5. „Wydatki kwalifikowalne i niekwalifikowalne”, pkt. 11 niedozwolone jest podwójne finansowanie wydatków, w szczególności:
a)    całkowite lub częściowe, więcej niż jednokrotne poświadczenie, zrefundowanie lub rozliczenie tego samego wydatku w ramach różnych projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) lub z krajowych środków publicznych, w tym ze środków Programu Aktywny Maluch 2022–2029,
b)    otrzymanie na wydatki kwalifikowalne danego projektu lub części projektu bezzwrotnej pomocy finansowej z kilku źródeł (krajowych, unijnych lub innych) w wysokości łącznie wyższej niż 100% wydatków kwalifikowalnych projektu lub części projektu, w tym ze środków Programu Aktywny Maluch 2022–2029.
Zgodnie z treścią rozdziału 6, podrozdział 6.5., pkt. 1e) wydatkami kwalifikowalnymi są m.in. wydatki zapłacone od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r.
Niedozwolona jest zatem m.in. sytuacja, w której ostateczny odbiorca wsparcia programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 przedstawia ten sam dokument memoriałowy dotyczący określonego wydatku w celu rozliczenia dofinansowania pochodzącego z różnych źródeł na pokrycie tego wydatku.
Niedozwolona jest również sytuacja otrzymania dofinansowania na wydatki kwalifikowalne projektu realizowanego w ramach programu „Aktywne Place zabaw” 2025 z kilku źródeł i w wysokości łącznie wyższej niż 100% wydatków kwalifikowalnych projektu.
Zatem, wnioskować o dofinansowanie z programu „Aktywne Place Zabaw” 2025 mogą:

  • gminy będące beneficjentami programu „MALUCH+”, którego ostatnia edycja dotyczyła 2021 r. (niezależnie od tego czy przedmiotem dofinansowania było utworzenie placu zabaw czy nie),
  • gminy będące beneficjentami innych niż „MALUCH+” programów i które utworzyły place zabaw ze środków tych programów przed 1 stycznia 2025 r.,
  • gminy będące beneficjentami innych niż „MALUCH+” programów i które utworzyły place zabaw ze środków tych programów po 1 stycznia 2025 r., pod warunkiem zapewnienia braku podwójnego finansowania.

O dofinansowanie nie mogą wnioskować gminy, które utworzyły lub planują utworzyć plac zabaw ze środków programu „Aktywny Maluch” 2022-2029.

Pytanie: W zakresie wydatków związanych z realizacją zadania tzw. kosztów „części wspólnych” – czy jako inną instytucję publiczną niesprawującą opieki nad dziećmi do lat 3, rozumieć należy jedynie przedszkola, czy w zakres wchodzi również np. szkoła? Co z placami żłobków lub klubów dziecięcych, które są ogólnodostępne i mogą z nich korzystać wszystkie dzieci – czy takie place również mogą być choć w części dofinansowane w ramach programu Aktywne Place Zabaw?

Odpowiedź: Zgodnie z treścią rozdziału 6 „Finansowanie”, podrozdział 6.5. „Wydatki kwalifikowalne i niekwalifikowalne”, pkt. 2m) przez wydatki związane z realizacją zadania należy rozumieć w szczególności wydatki związane z tzw. kosztem „części wspólnych” w przypadku przebudowy lub doposażenia placu zabaw przynależącego do żłobka lub klubu dziecięcego, z którego korzystają również dzieci uczęszczające do innych instytucji publicznych niesprawujących opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 (np. przedszkola). Pojęcie instytucji publicznej niesprawującej opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 należy rozumieć szeroko. Taką instytucją może być zarówno przedszkole, jak i szkoła. Jeżeli plac zabaw, który spełnia warunki wskazane w rozdziale 5 „Przedmiot dofinansowania”, jest ogólnodostępny to może być on przedmiotem dofinansowania.

Pytanie: Czy przewidziana jest lista podmiotów uprawnionych przez Ministerstwo do wystawienia dokumentu (certyfikatu, świadectwa) z kontroli (tzw. kontroli pomontażowej placu zabaw po dokonaniu modyfikacji w wyposażeniu lub nawierzchni) potwierdzającej zgodność placu zabaw lub nawierzchni z Normami PN-EN 1176 lub 1177?

Odpowiedź: Nie, nie przewiduje się stworzenia takiej listy.

Pytanie: W rozdziale 5 resortowego programu „Aktywne place zabaw” 2025 określony został przedmiot dofinansowania zadania, w którym wyłączono z możliwości wnioskowania o środki finansowe w stosunku do placów zabaw utworzonych, przebudowanych lub doposażonych w ramach Programu Aktywny Maluch 2022–2029. Czy pod pojęciem Programu Aktywny Maluch 2022–2029 należy rozumieć zarówno program pod nazwą: „Maluch+” 2022 – 2029i „Aktywny Maluch” 2022–2029?

Odpowiedź: Tak, pod pojęciem Programu Aktywny Maluch 2022–2029 należy rozumieć zarówno program pod nazwą: „Maluch+” 2022 – 2029 i „Aktywny Maluch” 2022–2029.

Pytanie: W rozdziale 4 podrozdziale 4.1 określono właściwość podmiotową resortowego programu „Aktywne place zabaw” 2025, gdzie w pkt 1 stwierdzono, że Program adresowany jest do gmin prowadzących instytucje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 w formie żłobka lub klubu dziecięcego. Następnie w pkt 2 doprecyzowane zostało, iż prowadzenie ww. instytucji opieki oznacza, że są one wpisane do rejestru żłobków i klubów dziecięcych i wpis ten został dokonany do dnia ogłoszenia Programu. Czy w ogłoszonym konkursie Aktywne Place Zabaw beneficjentem może być gmina, która wykonuje zadania własne zgodnie z art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi do lat 3 tj. poprzez powierzenie prowadzenia żłobka podmiotowi zewnętrznemu w trybie realizacji zadania publicznego, a gmina jest właścicielem terenu i budynku w którym prowadzony jest żłobek?

Odpowiedź: Tak. Wniosek o dofinansowanie może złożyć gmina, która w trybie art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 zleciła organizację opieki podmiotom, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy. W przypadku zlecenia organizacji opieki gmina nadal jest podmiotem prowadzącym instytucję opieki, co powinno mieć swoje odzwierciedlenie w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych.

{"register":{"columns":[]}}