W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podpisanie ZRID na obwodnicę Lipska w ramach Programu Budowy 100 Obwodnic

03.07.2023

Wojewoda Mazowiecki Tobiasz Bocheński zatwierdził projekt budowlany i wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej pod nazwą „Budowa obwodnicy Lipska w ciągu drogi krajowej nr 79 Zadanie II”. Jest to pierwsza obwodnica, która powstaje w ramach rządowego programu Budowa 100 obwodnic w województwie mazowieckim. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności. Konferencja prasowa towarzysząca podpisaniu ZRID odbyła się 3 lipca w Starostwie Powiatowym w Lipsku.

Wojewoda Mazowiecki Tobiasz Bocheński w obecności parlamentarzystów podpisał ZRID na budowę obwodnicy Lipska

- Szanowni Państwo, dzisiaj z ogromną przyjemnością stawiam swoje pierwsze kroki w Lipsku i powiecie Lipskim, ale przywożąc rządowe dofinansowanie na infrastrukturę drogową, która jest bardzo potrzebna we wszystkich powiatach i gminach. Bardzo mnie cieszy fakt, że przywozimy cały pakiet inwestycyjny i to nie tylko obietnic, ale już podpisanych umów i decyzji. Pierwsza i najistotniejsza to obwodnica Lipska. To inwestycja warta 110 mln, to 6,3 km drogi. Ta inwestycja jest bardzo kluczowa – wyprowadza ruch kołowy z centrum miasta, podnosi bezpieczeństwo, sprawia, że hałas spowodowany ruchem kołowym zostanie wyprowadzony poza miasto. To pierwsza z dziewięciu obwodnic w województwie mazowieckim, według pierwotnego planu, z rządowego programu 100 obwodnic; najbardziej zaawansowana i z szansą, że powstanie jako pierwsza. Inwestycja ta wpisuje się w założenia rządzenia w postaci zrównoważonego rozwoju.

Są i były takie rządy, dla których inwestycja w miastach takich jak Radom były nie po myśli, bo to były miasta za małe i zbyt peryferyjne; w których wszystkie inwestycje miały charakter ekskluzywny i dotyczyły tylko alokacji środków w wielkich ośrodkach miejskich. Nie może być tak, że mieszkańcy Lipska, Zwolenia, Szydłowca, Radomia są pozostawieni sami sobie i nie mają dostępu do środków rządowych w postaci dróg, żłobków, szpitali. Stąd też od 8 lat staramy się nadrobić zaległości, które od 1989 roku, a tak naprawdę od 1945 roku powstały i staramy się alokować jak najwięcej środków, jak najbliżej mieszkańców. Dlatego, że każdy mieszkaniec powiatów, które wymieniłem, każdej miejscowości, każdej gminy ma prawo do tego, aby korzystać z usług publicznych na takim samym poziomie, jak mieszkaniec Warszawy, Gdańska, Łodzi czy Poznania. Nie może być tak, że mieszkaniec, aby żyć godnie musiał myśleć o wyprowadzce ze swojego rodzinnego miasta do innego większego ośrodka – powiedział Wojewoda Mazowiecki Tobiasz Bocheński.

Obwodnica Lipska to trasa o długość 6,4 km poprowadzona w układzie północ-południe, po zachodniej stronie miejscowości Lipsko. Początek obwodnicy planowany jest około 350 m na północ od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 754 a koniec około 500 m od nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 747. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju. Trasa projektowanej obwodnicy Lipska w ciągu drogi krajowej przebiega w większości przez tereny rolnicze i leśne.

Zakresem opracowania projektu budowlanego objęto m.in.: budowę jednej jezdni obwodnicy Lipska, budowę skrzyżowania typu rondo, w ciągu budowanej obwodnicy Lipska, na przecięciu z rozbudowywaną drogą wojewódzką nr 754, budowę infrastruktury pieszo-rowerowej, budowę dodatkowych jezdni dróg wojewódzkich,  most drogowy zintegrowany z przejściem dla zwierząt w ciągu drogi krajowej nr 79, budowę sieci kanalizacyjnej deszczowej wraz z przepompownią wód, budowę zbiorników wód deszczowych i ekranów akustycznych.

Korzysta z niej wielu kierowców jadących z województwa mazowieckiego do małopolskiego: Warszawa – Sandomierz – Kraków. Fragmentarycznie na terenie Lipska pokrywa się z drogą wojewódzką nr 747. Obsługuje ruch lokalny, regionalny i krajowy. Tym samym jest powiązaniem sieci dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych na obszarze województw: mazowieckiego, świętokrzyskiego, małopolskiego i śląskiego.

Cały projekt inwestycyjny obejmuje:

- budowę obwodnicy Lipska w ciągu drogi krajowej nr 79 Zadanie I – budowę zbiornika retencyjnego – infiltracyjnego (etap zakończony);

- budowę obwodnicy Lipska w ciągu drogi krajowej nr 79 Zadanie II;

- budowę obwodnicy Lipska w ciągu drogi krajowej nr 79 Zadanie III (bez skrzyżowania DK79 z DW747);

- budowę obwodnicy Lipska w ciągu drogi krajowej nr 79 Zadanie IV – skrzyżowanie drogi krajowej nr 79 z drogą wojewódzką nr 747.

W uroczystości udział wzięli również Posłowie na Sejm RP: Andrzej Kosztowniak, Anna Kwiecień, Marek Suski, Dariusz Bąk, Senator RP, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz, Starosta Lipski Sławomir Śmieciuch oraz Starosta Radomski Waldemar Trelka.

Program Budowa 100 obwodnic to rządowy program, opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury, który zakłada budowę dróg wokół mniejszych miast leżących przy uczęszczanych trasach. Realizowany jest przez GDDKiA  i zakłada budowę w całym kraju około 830 kilometrów nowych dróg. Głównymi założeniami programu są poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}