W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pokolenie Z, czyli kto?

24.03.2025

Już teraz co piąta osoba zatrudniona w Polsce to przedstawiciel pokolenia Z. Według prognoz do 2030 roku Zetki będą stanowić ponad 30 proc. globalnej siły roboczej. O tym jakie są ich oczekiwania, postawy i wartości na rynku pracy rozmawiali eksperci podczas konferencji w Szkole Głównej Handlowej z udziałem Szefowej Służby Cywilnej Anity Noskowskiej-Piątkowskiej oraz wojewody mazowieckiego Mariusza Frankowskiego.

Na zdjęciu widać kobiety i mężczyzn

Generacja Z to osoby urodzone w i po 1995 roku. Obecnie to aż 27 proc. populacji świata. W Polsce jest ich około 20 proc. i ta nowa generacja zaczyna wchodzić na rynek pracy.

Jak wynika z najnowszego raportu „Work War Z” pokolenie Z ceni sobie stabilność zatrudnienia. Aż 74 proc. Zetek preferuje umowę o pracę, natomiast 16 proc. chciałoby prowadzić własną działalność gospodarczą. Tylko 10 proc. badanych wskazało jako istotne inne formy zatrudnienia m.in. umowy cząstkowe, czy zlecenia.

– Praca w Służbie Cywilnej daje stabilność zatrudnienia – podkreśliła Szefowa Służby Cywilnej Anita Noskowska-Piątkowska. – Członkowie Korpusu mają wpływ na otaczającą ich rzeczywistość. A to dla Zetek jest tak istotne – zaznaczyła.

W administracji publicznej stabilność zatrudnienia jest większa niż w innych sektorach, ale powinniśmy konkurować też w innych obszarach, takich jak atmosfera i otwartość komunikacji, a tu menedżerowie publiczni mają jeszcze dużo do zrobienia – powiedział wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski.

Z raportu „Work War Z” wynika również, że Zetki większą uwagę przywiązują do dostępności przełożonych, przejrzystej komunikacji i jasno określonych celów. Cenią również dobrą atmosferę w pracy. Dla 30 proc. respondentów najważniejsze w miejscu pracy są wzajemne relacje i wsparcie w zespole. Kolejnym ważnym czynnikiem, na który wskazuje 26 proc. badanych jest otwarta komunikacja, a 10 proc. zwraca uwagę na kulturę zaufania.

Przy współpracy z Zetkami najbardziej zaskoczyło mnie to, że cenią sobie bezpośrednią komunikację. Często mają odmienne zdanie, ponieważ inaczej postrzegają rzeczywistość. Nie boją się powiedzieć prawdy i ja to bardzo cenię – podkreślił wojewoda.

Pokolenie Z przykłada dużą wagę do balansu między pracą a życiem prywatnym. Już 24 proc. badanych uznaje work life balance za bardzo ważne lub ważne. Głównym czynnikiem, który motywuje ich do pracy to wynagrodzenie. Ponad 45 proc. respondentów wskazuje właśnie ten czynnik jako kluczowy motywator, a tylko 7 proc. rozwój zawodowy. Okazuje się również, że Zetki nie mają wobec pracodawców oczekiwań w zakresie zrównoważonego rozwoju. Tylko mały odsetek 0-1 proc. podkreśla, że jest to dla nich priorytet przy wyborze pracodawcy.

Raport „Work War Z” wykazał również, że zaledwie 1 proc. badanych wskazało dbanie o środowisko i społeczeństwo jako istotny czynnik wyboru pracodawcy, wbrew powszechnemu przekonaniu o znaczeniu tych wartości dla pokolenia Z w miejscu pracy.

Jak podkreślają eksperci Zetki wnoszą do firm świeże spojrzenie, energię oraz umiejętność adaptacji do szybko zmieniającego się środowiska biznesowego. Firma, która zrozumie i dostosuje się do ich oczekiwań, zyska lojalnych i zaangażowanych pracowników.

Raport „Work War Z”

„Work War Z” to największe badanie pokolenia Z. Jego celem było lepsze zrozumienie potrzeb, oczekiwań i motywacji pokolenia Z w miejscu pracy. Uczestniczyło w nim prawie 12 tys. respondentów. Badanie przeprowadziła firma Enpulse oraz 16 uczelni wyższych, w tym Szkoła Główna Handlowa, Gdański Uniwersytet Medyczny i Politechnika Krakowska, przedstawiciele świata nauki, biznesu i administracji publicznej. Opracowanie wspierały również kluczowe organizacje pracodawców m.in. Federacja Przedsiębiorców Polskich, Konfederacja Lewiatan, Pracodawcy PR, PRO Progressio, European Labour Mobility Institute. Istotny udział w badaniu mieli również przedstawiciele administracji publicznej m.in. Szefowa Służby Cywilnej oraz Departament Służby Cywilnej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Organizatorem konferencji naukowej „Postawy, wartości i oczekiwania pokolenia Z na rynku pracy” była firma Enpulse oraz Szkoła Główna Handlowa.

Zdjęcia (5)