Ponad 6,4 mln zł dla samorządów w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych
12.05.2022
Wicewojewoda Mazowiecki Sylwester Dąbrowski wziął udział w uroczystości towarzyszącej podpisaniu kolejnych 11 umów z przedstawicielami 4 samorządów z regionu radomskiego na objęcie w 2022 r. dopłatą zadań organizatora transportu publicznego ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Na ich mocy samorządy te otrzymają dopłatę o łącznej wysokości ponad 6,4 mln zł na uruchomienie 45 połączeń lokalnych, o łącznej długości 1542,63 km. Wydarzenie odbyło się 12 maja br. w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie.
- Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych to program dotyczący przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu. Niektórzy mieszkańcy nie mieli możliwości wydostania się ze swoich miejscowości. Osoby, które nie mają własnych samochodów nie mogły dojechać do pracy, do szkoły, do ośrodków zdrowia, czy do kościoła. Chciałbym Państwu bardzo serdecznie podziękować za to, że Państwo czekaliście na te środki. Nie zamknęliście połączeń autobusowych, mimo braku dofinansowania. Nastąpiły korekty i przesunięcia środków i dzięki temu dzisiaj możemy podpisać kolejne umowy na finansowanie przewozów autobusowych. Dzisiaj podpisujemy umowy na dodatkowe środki z samymi Powiatami, ponieważ ustawa wprowadziła pierwszeństwo w otrzymaniu dofinansowania Gminom i one otrzymały dofinansowanie w pierwszej kolejności. Będą wprowadzone zmiany w tym programie i Powiaty będą miały pierwszeństwo otrzymania środków. Istotnym problemem jest także kontynuacja już utworzonych połączeń. Będziemy apelowali, aby to było traktowane w sposób priorytetowy. Cieszę się, że udało nam się pozyskać te dodatkowe 28 mln zł. Wszystkim z Państwa bardzo serdecznie dziękuję. Gratuluję Państwu, ale przede wszystkim gratuluję mieszkańcom - powiedział Wicewojewoda Mazowiecki Sylwester Dąbrowski.
15 grudnia 2021 roku zakończył się nabór wniosków organizatorów publicznego transportu zbiorowego o objęcie dopłatą w 2022 roku, w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie wypłynęło w terminie naboru 114 wniosków, z czego 112 spełniało wymogi formalne. Łączna kwota dopłat, na którą organizatorzy złożyli wnioski, przekroczyła kwotę 88 mln zł (88 444 007,62 zł). Na 2022 rok dla województwa mazowieckiego przyznano dofinansowanie w wysokości 60 754 750,62 zł, co pozwalało na objęcie dopłatą 78 wniosków na kwotę 60 027 779,18 zł. Wojewoda Mazowiecki jeszcze w grudniu 2021 roku skierował pismo do dysponenta Funduszu - Ministra Infrastruktury, z prośbą o zwiększenie budżetu dla województwa mazowieckiego. Do organizatorów publicznego transportu zbiorowego, którzy nie zostali wówczas objęci dopłatą, Wojewoda Mazowiecki skierował apel o utrzymanie linii komunikacyjnych. W ramach nowelizacji Ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, Minister Infrastruktury dokonał ponownej analizy zaangażowania środków i na wniosek Wojewody Mazowieckiego przydzielił dla województwa mazowieckiego dodatkowe 28 416 228,44 zł.
Dodatkowe środki w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych otrzymają:
- Powiat Białobrzeski – 3 umowy na łączną kwotę ponad 1,4 mln zł, obejmie 16 linii, o długości 592 km, w Gminach Stara Błotnica, Białobrzegi, Radzanów, Stromiec, Wyśmierzyce, Promna, Goszczyn Grójec, Belsk Duży, Nowe Miasto n/Pilicą, Warka, Białobrzegi oraz Jasieniec,
- Powiat Grójecki – 5 umów na łączną kwotę ponad 4,1 mln zł, obejmie 22 linii, o długości 785,7 km, w Gminach Grójec, Belsk Duży Błędów, Biała Rawska, Sadkowice, Nowe Miasto nad Pilicą, Mogielnica, Nowe Miasto, Potworów, Odrzywół, Klwów, Przytyk, Zakrzew, Radom, Pniewy, Mszczonów, Chynów, Góra Kalwaria, , Jasieniec oraz Warka,
- Powiat Szydłowiecki – umowa na kwotę ponad 560 tys. zł, obejmie 5 linii, o długości 104,08 km, w Gminach Szydłowiec, Orońsko, Chlewiska, Jastrząb oraz Mirów Stary,
- Powiat Zwoleński – 2 umowy na kwotę ponad 184 tys. zł, obejmie 2 linie, o długości 60,8 km, w Gminach Zwoleń, Tczów, Kazanów oraz Pinki.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie wniosków o objęcie w danym roku budżetowym dopłatą z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda zobowiązany jest dokonać „rankingu wniosków”, poprzez nadanie im odpowiedniej punktacji.
Zgodnie z niektórymi przyjętymi kryteriami oceny wniosków, najwyżej ocenianymi są w rankingu wnioski organizatora m.in. z najmniejszą gęstością zaludnienia, z najniższym wskaźnikiem dochodów na jednego mieszkańca, największą długością linii komunikacyjnych, czy z największym udziałem dostosowanych przystanków do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej zdolności ruchowej.
Dodatkowo zgodnie z art. 25 ust. 2 Ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, pierwszeństwo w objęciu dopłatą przyznaje się organizatorom w następującej kolejności: gminom, związkom międzygminnym, związkom powiatowo-gminnym, powiatom, związkom powiatów, województwom.
W ramach dwóch naborów wniosków o objęcie dopłatą w 2021 roku realizacji zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda Mazowiecki zawarł łącznie 95 umów na kwotę 62 219 877,30 zł. Środki te stworzyły możliwość uruchomienia w sumie 571 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 17 510,11 km.
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest państwowym funduszem celowym. Pozwala na dofinansowanie przywrócenia lokalnych połączeń autobusowych. Dzięki temu mieszkańcy, przede wszystkim z mniejszych miejscowości, będą mogli dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stworzy także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy.
Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej z 16 maja 2019 r. przewiduje udzielenie dopłaty do jednego wozokilometra na reaktywowanych i nowo uruchomionych liniach komunikacyjnych.