Pozwolenie na użytkowanie zachodniego odcinka II linii metra
01.04.2020
31 marca br. Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał decyzje o dopuszczeniu do użytkowania stacji zachodniego odcinka II linii metra. Pozwolenie dotyczy stacji C06 Księcia Janusza, C07 Młynów i C08 Płocka oraz wentylatorni szlakowych – V07, V08 i V09.
Dziękuję pracownikom inspekcji nadzoru budowlanego za ogromny wysiłek włożony w wydanie decyzji zezwalającej na użytkowanie. Dziękuję również m.st. Warszawie i Metru Warszawskiemu za dobrą współpracę przy odbiorze tej inwestycji. Teraz decyzja o oficjalnym otwarciu stacji zależy od władz Warszawy, które mam nadzieję będą uwzględniać sytuację epidemiologiczną i wybiorą odpowiednią formę i datę udostępnienia podziemnej kolejki dla mieszkańców – powiedział Wojewoda Mazowiecki Konstanty Radziwiłł.
Stacje C06 Księcia Janusza, C07 Młynów i C08 Płocka stanowią I etap realizacji zachodniego odcinka II linii metra, usytuowanego w całości w dzielnicy Wola.
Zadaniem wojewódzkiego nadzoru budowlanego było sprawdzenie, czy stacje są wybudowane zgodnie z przepisami i projektem. Procedura objęła analizę dokumentacji oraz przeprowadzenie kontroli w terenie. Dokumentacja odbiorowa każdego z wniosków to kilkanaście tomów projektów, map, zaświadczeń, oświadczeń, protokołów badań i sprawdzeń i wielu innych dokumentów. Dokumenty te powinny być przygotowane i podpisane przez uczestników procesu inwestycyjnego, tj. projektantów, kierowników robót, kierowników budowy, inspektorów nadzoru inwestorskiego, którzy stwierdzają i potwierdzają wykonanie inwestycji zgodnie z warunkami udzielonego pozwolenia na budowę.
Inspektorzy nadzoru budowlanego natomiast całość dokumentacji sprawdzają pod względem kompletności i zgodności z przepisami prawa budowlanego, porównują zgodność inwentaryzacji geodezyjnej powykonawczej z projektem, rysunkami zamiennymi, oświadczeniami i zaświadczeniami oraz protokołami badan i sprawdzeń a w razie potrzeby wzywają wykonawcę, projektantów, kierowników robót, kierowników budowy, inspektorów nadzoru inwestorskiego do złożenia wyjaśnień. Następnie w trakcie obowiązkowej kontroli dokładnie kontrolują tunele, wejścia, windy, klatki schodowe i inne pomieszczenia, obiekty i urządzenia towarzyszące stacji metra aby sprawdzić i potwierdzić zgodność stanu faktycznego z dokumentacją przedstawioną przez inwestora oraz projektem zatwierdzonym decyzja pozwolenia na budowę.