Prawo dzieci do ochrony zdrowia psychicznego – słuchamy młodych
04.10.2024
Dzieci i młodzież mają prawo do ochrony zdrowia psychicznego, a rolą dorosłych jest nie być obojętnymi na ich potrzeby. Jak powinna wyglądać profilaktyka? Co mogą i powinni zrobić rodzice oraz szkoła, a jakie działania mogą podjąć sami uczniowie? O tym dyskutowano podczas debaty on-line „Nie bądź obojętny…, czyli o prawie dziecka do ochrony zdrowia psychicznego”, zorganizowanej przez Kuratorium Oświaty w Warszawie.
Spotkanie otworzyła Wioletta Krzyżanowska, Mazowiecki Kurator Oświaty, która podkreśliła, że celem debaty jest zwrócenie uwagi na tak ważne kwestie, jakimi są ochrona i dobrostan psychiczny młodego pokolenia. Do dyskusji zaproszono przedstawicieli organizacji młodzieżowych, przedstawicieli instytucji zajmujących się prawami dzieci i sprawami oświaty, uczniów klas VII-VIII szkół podstawowych, ponadpodstawowych, nauczycieli i szkolnych specjalistów.
Znaczenie dyskusji o zdrowiu psychicznym zaakcentował w swojej wypowiedzi Wojewoda Mazowiecki Mariusz Frankowski, który zapewnił, że z uwagą wysłuchuje tego, co mają do powiedzenia młodzi ludzie, a temat debaty dla niego jako wojewody i młodego ojca jest bardzo ważny.
W rozmowie uczestniczył Marek Michalak, Rzecznik Praw Dziecka w latach 2008 – 2018, który podczas omawiania ewolucji praw dziecka w Polsce, zwrócił uwagę na znaczenie działalności Janusza Korczaka i jego walce o prawo dziecka do szacunku. Z kolei to z czym dziś mierzy się psychiatria dziecięca w Polsce opisał Jan Gawroński, Społeczny Zastępca Rzecznika Praw Dziecka. Wymienił szereg kwestii wymagających poprawy, które zgłaszane są do Rzecznika Praw Dziecka przez młodzież i zaznaczył, że szczególną troską należy objąć również dobrostan psychiczny młodych osób z niepełnosprawnością.
A młodzi? Oni mają wiele dobrych pomysłów, warto ich słuchać. Organizacje młodzieżowe zwracają uwagę, że w młodym pokoleniu panuje epidemia samotności. Dzieci i młodzież potrzebują czuć obecność osoby gotowej do wysłuchania lub udzielenia pomocy. Dużym problemem jest też brak akceptacji i przynależności do grupy rówieśniczej. Młodzi uczestnicy debaty zaproponowali np. wprowadzenie na lekcjach od najmłodszych klas 5 minut ćwiczeń oddechowych oraz 10 minut rozmowy nauczyciela z uczniami, o tym jak się czują danego dnia. Przydałyby się również pokoje do wyciszenia się oraz większy nacisk na edukację dzieci i młodzieży o tym do kogo powinni się zgłosić z danym problemem i kiedy pójść do psychologa szkolnego, nauczyciela czy dyrektora szkoły. Przedstawiciele organizacji młodzieżowych podkreślili, że potrzebują wsparcia w rozwiązywaniu problemów, z jakimi mierzą się młodzi ludzie.
Debacie przysłuchiwał się Wicewojewoda Mazowiecki Robert Sitnik, który zauważył, że zmiana musi także nastąpić w świadomości samorządowców oraz mieszkańców, którzy nie mają dzieci w szkole. Społeczeństwo należy edukować, że wydatkom samorządu na specjalistów w szkołach należy nadawać taki sam priorytet jak budowie nowych dróg.
W odpowiedzi na propozycje organizacji młodzieżowych Wioletta Krzyżanowska poinformowała o przedsięwzięciach, które już są wdrażane. Trwają prace nad wprowadzeniem od przyszłego roku szkolnego nowego przedmiotu „Edukacja zdrowotna”. Ponadto są już samorządy, które przeznaczają środki na tworzenie pokoi ciszy w szkołach.
Organizacje młodzieżowe, które wzięły udział w dyskusji:
• Parlament Młodych RP,
• Młodzieżowy Sejmik Województwa Mazowieckiego,
• Młodzieżowa Rada m.st. Warszawy i Radomia,
• Senat na Ty,
• Akcja Uczniowska,
• Stowarzyszenie PRECEDENS,
• Fundacja GIRLS FUTURE READY.