Ogłoszenie Wojewody Mazowieckiego o naborze wniosków o dofinansowanie zadań polegających wyłącznie na remoncie dróg powiatowych lub gminnych w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na rok 2023
04.01.2023
Na podstawie art. 21 ust. 1 oraz ust. 1b ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 505 ze zm.) ogłaszam nabór wniosków dla jednostek samorządu terytorialnego[1] z terenu województwa mazowieckiego, zainteresowanych uzyskaniem w 2023 r. dofinansowania zadań polegających wyłącznie na remoncie dróg powiatowych lub gminnych w ramach wyżej wymienionego Funduszu.
W ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – dalej RFRD, dla województwa mazowieckiego na rok 2023 przyznane zostały na realizację ww. zadań środki w wysokości 111 464 299,13 zł[2]. Na dofinansowanie zadań powiatowych i gminnych przewiduje się przeznaczyć odpowiednio 40% i 60% alokacji środków przewidzianej dla województwa mazowieckiego. W zależności od zapotrzebowania wynikającego z listy złożonych wniosków spełniających wymogi formalne, powyższa proporcja może ulec zmianie. Przedmiotem wniosku może być zadanie obejmujące odcinek/odcinki drogi/dróg, będących drogą publiczną (powiatową lub gminną) w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.
W zakresie rzeczowym wniosek może dotyczyć wyłącznie remontu dróg gminnych lub dróg powiatowych wraz z ich skrzyżowaniami oraz skrzyżowaniami z innymi drogami publicznymi[3]. Dofinansowaniu podlegają koszty kwalifikowane zadania, w szczególności związane z wykonaniem robót budowlanych, a także innych prac w pasie drogowym drogi zgłoszonej do dofinansowania, służących poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego lub dotyczących jej wyposażenia technicznego, z wyłączeniem robót stanowiących jej bieżące utrzymanie.
Szczegółowe informacje dotyczące kwalifikowalności kosztów określa załącznik nr 2.
Mając na uwadze, że zadania zgłoszone do dofinansowania to zadania polegające na remoncie dróg (zadania bieżące), wydatki w ich ramach będą musiały zostać poniesione w § 4270.
W ramach naboru można zgłosić do dofinansowania wyłącznie zadania, których termin rozpoczęcia przypada na rok 2023, a przewidywany termin ich realizacji nie przekracza 12 miesięcy.
Jeżeli zadanie zgłoszone do dofinansowania zgłoszone zostało do dofinansowania również w ramach naboru na zadania gminne i powiatowe ogłoszonego 26 lipca 2022 r. (zakres w całości lub w części pokrywający się) oraz zostało umieszczone na liście zadań rekomendowanych do dofinansowania w ramach tego naboru, brak będzie możliwości umieszczenia go na liście zadań rekomendowanych do dofinansowania w ramach naboru, którego dotyczy niniejsze ogłoszenie.
Dla zgłoszonego zadania wnioskodawca powinien posiadać pełną dokumentację techniczną i projektową (w tym m.in. projekt stałej organizacji ruchu, przedmiar robót, kosztorys inwestorski) oraz dopełnić wszystkich wymogów prawnych związanych z jego realizacją, tj. powinien posiadać aktualne zgłoszenie budowy lub wykonywania innych robót budowlanych oraz inne wymagane przepisami, w tym przepisami o ochronie środowiska, pozwolenia, uzgodnienia, opinie i oceny.
W ramach jednego zadania można zgłosić 1 odcinek drogi. Dopuszcza się zgłoszenie 2 odcinków drogi/dróg w przypadku gdy szacunkowy koszt realizacji zadania określony we wniosku o dofinansowanie nie przekracza 1 500 000,00 zł.
Ponadto zgłoszone odcinki muszą spełniać następujące wymagania:
- na całej długości odcinka/odcinków przewiduje się prowadzenie wyłącznie robót budowlanych polegających na remoncie,
- pojedynczy odcinek ma charakter ciągły (nieprzerwany),
- jeden odcinek obejmuje drogę publiczną o jednym numerze,
- każdy odcinek może posiadać inną klasę, o której mowa w § 11 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1518), właściwą dla danej kategorii drogi,
- odcinek jest jednorodny pod względem przekroju jezdni,
- odcinek posiada jeden początek i jeden koniec.
Zadanie nie może obejmować:
- odcinków dróg zlokalizowanych w strefie zamieszkania, z wyjątkiem stref zamieszkania, w których wyodrębniono jezdnię oraz chodniki, pobocza lub ścieżki pieszo-rowerowe,
- odcinków dróg, na których w odniesieniu do nawierzchni zaplanowano do wykonania roboty polegające na powierzchniowym utrwaleniu nawierzchni gruntowych emulsją asfaltową,
- remontu drogi o nawierzchni innej niż twarda (tłuczniowa, kruszywowa, żwirowa itp.).
Jednostki samorządu terytorialnego, których wnioski zostaną zakwalifikowane do realizacji w ramach Funduszu, mogą otrzymać dofinansowanie zadania w wysokości do 80 % kosztów kwalifikowanych zadania, w kwocie nie większej niż 30 000 000,00 zł, przy czym przewidywany minimalny poziom dofinansowania zadania wyniesie 50 % kosztów kwalifikowanych.
Limity wniosków:
- gminy mogą złożyć jeden wniosek i otrzymać środki na dofinansowanie jednego zadania,
- miasta na prawach powiatu mogą złożyć dwa wnioski i otrzymać dofinansowanie na realizację dwóch zadań, przy czym każde z nich musi dotyczyć drogi/dróg innej kategorii,
- powiaty ziemskie mogą złożyć:
- 2 wnioski – powiaty, na terenie których długość dróg twardych przekracza 400 km[4],
- 1 wniosek – pozostałe powiaty ziemskie.
Wniosek o dofinansowanie może złożyć jedynie ustawowy zarządca drogi (w dniu złożenia wniosku), odpowiednio: dla dróg powiatowych – zarząd powiatu, prezydent miasta na prawach powiatu, dla dróg gminnych – wójt (burmistrz, prezydent miasta) oraz prezydent miasta na prawach powiatu – zgodnie z art. 19 ust. 2 i 5 ustawy o drogach publicznych.
Wnioski można składać osobiście w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie lub za pośrednictwem operatora pocztowego (adres: pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa). Dopuszcza się również składanie wniosków za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) jednakże konieczne jest zapewnienie prawidłowych podpisów kwalifikowanych osób uprawnionych do jego złożenia oraz czytelność wszystkich składanych dokumentów, a w szczególności mapy poglądowej.
Termin składania wniosków o dofinansowanie upływa w dniu 3 lutego 2023 r. W przypadku dokumentów przesłanych za pośrednictwem operatora pocztowego, o terminie złożenia wniosku decyduje data wpływu do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie.
Wnioski o dofinansowanie zadań w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg należy składać wyłącznie na wzorze zatwierdzonym przez Wojewodę Mazowieckiego, załączonym do niniejszego ogłoszenia o naborze (załącznik nr 1).
Niedozwolone jest wprowadzanie jakichkolwiek modyfikacji określonego wzoru wniosku, z wyjątkiem punktów, w których modyfikacje zostały dopuszczone w instrukcji jego wypełniania.
Do wniosku o dofinansowanie zadania należy obligatoryjnie dołączyć:
- kopię (poświadczoną za zgodność z oryginałem) zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej wykonywania robót budowlanych, wraz z kopią oświadczenia/oświadczeń o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane i opisu technicznego (jeżeli stanowił załącznik do zgłoszenia, również jako część projektu budowlanego). Na etapie składania wniosku nie jest wymagane dysponowanie przyjętym zgłoszeniem zamiaru wykonania robót budowlanych, jednak dokument ten, uzupełniony o adnotację o niewniesieniu sprzeciwu, będzie musiał zostać przedłożony na wezwanie Komisji lub przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, z zastrzeżeniem, iż jego negatywna weryfikacja lub nieprzedłożenie w wyznaczonym terminie, może spowodować odmowę zawarcia umowy o dofinansowanie. Jeżeli z treści zgłoszenia wynika, że wygasa ono przed planowanym terminem rozpoczęcia inwestycji, do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający jego aktualność na dzień planowanego rozpoczęcia realizacji zadania, np. kopię dziennika budowy z dokonanymi wpisami,
- mapę poglądową - załącznik w postaci mapy poglądowej powinien zawierać informacje i obrazować lokalizację odcinka/odcinków drogi/dróg objętego/objętych zadaniem na tle sieci dróg i pokazywać istotne punkty, mogące mieć wpływ na ocenę wniosku (art. 24 ust. 1b ww. ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg). W przypadku zadań dotyczących 2 odcinków, na mapie niezbędne jest czytelne oznaczenie każdego z odcinków,
- sporządzone na wzorze stanowiącym załącznik nr 3 do niniejszego ogłoszenia oświadczenie potwierdzające wypełnienie przez Wnioskodawcę obowiązku wynikającego z § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 lutego 2005 r. w sprawie trybu sporządzania informacji oraz gromadzenia i udostępniania danych o sieci dróg publicznych, obiektach mostowych, tunelach oraz promach (Dz. U. z 2005 r. nr 67 poz. 583), tj. oświadczenie potwierdzające sporządzenie oraz przekazanie do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad informacji dla celów statystycznych o sieci dróg publicznych (dotyczy informacji na dzień 31 grudnia 2021 r.),
- w przypadku gdy droga zgłoszona do dofinansowania nie posiada nadanego numeru przez zarząd województwa w trybie art. 10 ust. 7 pkt 2) ww. ustawy o drogach publicznych, do wniosku dołączyć należy uchwałę rady powiatu lub rady gminy, na podstawie której droga zgłoszona do dofinansowania została zaliczona do odpowiednio dróg powiatowych lub dróg gminnych (uchwały podejmowane na podstawie art. 6a oraz art. 7 ww. ustawy o drogach publicznych).
W przypadku gdy wniosek o dofinansowanie nie spełnia wymogów formalnych opisanych w niniejszym ogłoszeniu lub zawiera oczywiste omyłki – komisja wzywa wnioskodawcę do jego uzupełnienia lub poprawienia w nim oczywistych omyłek w terminie 10 dni od dnia otrzymania wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Wnioskodawca, uzupełniając lub poprawiając wniosek o dofinansowanie, nie może załączyć dokumentów datowanych na dzień po złożeniu wniosku. Ponadto odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia lub sprostowania powinna odnosić się wyłącznie do kwestii zawartych w wezwaniu, dlatego też uzupełniając wniosek niedopuszczalne będzie zmniejszenie zakresu rzeczowego zadania, za wyjątkiem sytuacji kiedy Komisja wezwie do wprowadzenia takiej zmiany w drodze sprostowania.
Wszelkie pytania/wezwania komisji w toku oceny wniosków kierowane będą do Wnioskodawców elektronicznie za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP), przy czym do doręczeń oraz sposobu obliczania terminów stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 ze zm.).
Jeżeli na etapie zawierania umowy o dofinansowanie okaże się, że informacje zawarte we wniosku o dofinansowanie nie są zgodne ze stanem faktycznym, wojewoda może odmówić zawarcia umowy o dofinansowanie.
Na etapie prowadzonej oceny formalnej i merytorycznej wniosków, Wojewoda zastrzega sobie prawo wglądu do poniższych dokumentów, którymi Wnioskodawca powinien dysponować w dniu składania wniosku o dofinansowanie:
- oryginałów dokumentacji technicznej i projektowej, w tym: projektu zagospodarowania terenu wraz z przekrojami normalnymi pasa drogowego (jeżeli był podstawą uzyskania dokumentu z prawa budowlanego uprawniającego do wykonania robót objętych wnioskiem), projektu stałej organizacji ruchu, kosztorysu inwestorskiego lub przedmiaru robót objętych zgłoszonym do dofinansowania zadaniem,
- dokumentów potwierdzających zaliczenie dróg objętych wnioskiem o dofinansowanie do kategorii dróg gminnych lub powiatowych.
Powyższe oznacza, że Wnioskodawcy, na wezwanie Komisji, powinni przedłożyć przedmiotowe dokumenty niezwłocznie.
Wniosek nie spełnia wymogów formalnych, gdy:
- wnioskodawca nie zastosował się do określonego ogłoszeniem o naborze wzoru wniosku o dofinansowanie,
- wnioskodawca nie zastosował się do wytycznych określonych w ogłoszeniu o naborze,
- nie zawiera wszystkich wymaganych danych lub nie dołączono do niego wszystkich wymaganych załączników,
- wpłynął do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego po terminie zakończenia naboru wniosków,
- dotyczy zadania niepolegającego na remoncie drogi,
- dotyczy zadania obejmującego odcinek drogi niebędącej drogą publiczną zaliczoną do kategorii dróg powiatowych lub dróg gminnych, w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1693 ze zm.).
- dotyczy zadania obejmującego odcinek drogi, dla której wnioskodawca (w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie) nie jest zarządcą, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (art. 19 ust. 2),
- dotyczy zadania złożonego przez dwóch wnioskodawców obejmującego swym zakresem dwa (lub więcej) odcinki dróg, dla których zarządcy są różni,
- nie został podpisany przez osoby upoważnione z ramienia wnioskodawcy.
Wnioski o dofinansowanie spełniające wymogi formalne będą podlegać ocenie merytorycznej. Komisja dokona oceny wniosków o dofinansowanie, biorąc pod uwagę:
- poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu drogowego niechronionych uczestników ruchu (ocena dokonywana w oparciu o informacje zawarte we wniosku o dofinansowanie),
- zapewnienie spójności sieci dróg publicznych (ocena dokonywana w oparciu o informacje zawarte we wniosku o dofinansowanie oraz mapę poglądową),
- poprawę dostępności transportowej jednostek administracyjnych (ocena dokonywana w oparciu o informacje zawarte we wniosku o dofinansowanie oraz mapę poglądową),
- poprawę dostępności terenów inwestycyjnych (wymagana informacja z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego),
- poprawę dostępności terenów objętych przedsięwzięciami lub inwestycjami powiązanymi z przedsięwzięciem infrastrukturalnym, o których mowa w art. 5c ust. 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, ogrzewalni i tymczasowych pomieszczeń. - (ocena dokonywana w oparciu o informacje zawarte we wniosku o dofinansowanie oraz mapę poglądową).
Integralną część niniejszego ogłoszenia stanowią załączniki:
-
-
- wzór wniosku o dofinansowanie (WNIOSEK R),
- informacje dla wnioskodawców dotyczące kwalifikowalności kosztów,
- wzór oświadczenia o przekazaniu danych o sieci dróg publicznych.
-
Zgodnie z treścią ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg Komisja nie ma obowiązku informowania o przyczynie nieumieszczenia zadania na liście zadań rekomendowanych do dofinansowania.
Od rozstrzygnięć Komisji nie przysługuje odwołanie.
[1] Zgodnie z art. 4 ust. 7 ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg, zadania gminne oraz zadań powiatowe, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1), nie mogą obejmować dróg publicznych zarządzanych przez prezydenta miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa.
[2] Z uwagi na to, że do dofinansowania można zgłosić wyłącznie zadania jednoroczne (z przewidywanym okresem realizacji do 12 miesięcy), nie podaje się limitu zobowiązań na zadania wieloletnie.
[3] Zgodnie z przepisami ww. ustawy o drogach publicznych, poprzez remont drogi należy rozumieć wykonywanie robót przywracających pierwotny stan drogi, także przy użyciu wyrobów budowlanych innych niż użyte w stanie pierwotnym. Z uwagi na powyższe, realizacja zadań, w wyniku których zmianie miałyby ulec parametry techniczne i eksploatacyjne drogi, jest niedopuszczalna.
[4] Dane z Banku Danych Lokalnych Głównego Urzędu Statystycznego za rok 2021. Powiaty uprawnione do złożenia 2 wniosków: garwoliński, grójecki, miński, mławski, ostrołęcki, ostrowski, płocki, płoński, przasnyski, radomski, siedlecki, sierpecki, sokołowski, węgrowski.
Materiały
Ogłoszenie Wojewody Mazowieckiego o naborze z 04.01.2023Ogłoszenie_Wojewody_Mazowieckiego_o_naborze_z_04_01_2023.pdf 0.14MB Załącznik nr 1 - wniosek o dofinansowanie - WNIOSEK R
Załącznik_nr_1_-_wniosek_o_dofinansowanie_-_WNIOSEK_R.xlsx 0.05MB Załącznik nr 2 - istotne informacje dot. kwalifikowalności kosztów
Załącznik_nr_2_-_istotne_informacje_dot_kwalifikowalności_kosztów.pdf 0.08MB Załącznik nr 3 - oświadczenie
Załącznik_nr_3_-_oświadczenie.pdf 0.09MB