Udział Wojewody w warsztacie eksperckim „Dobre relacje personelu z pacjentami”
26.04.2022
26 kwietnia br. w Hotelu Europejskim, Stowarzyszenie Akademii Komunikacji Medycznej zorganizowało warsztat ekspercki wieńczący projekt „Dobre relacje personelu z pacjentami”. Celem spotkania było wypracowanie rekomendacji, w oparciu o przeprowadzone badania, w zakresie działań pacjentów, personelu, kadry zarządzającej oraz decydentów, mających na celu budowę dobrych relacji personelu z pacjentami. W wydarzeniu uczestniczył Wojewoda Mazowiecki Konstanty Radziwiłł.
Przybyłych na warsztaty gości przywitał przedstawiciel Stowarzyszenia Akademii Komunikacji Medycznej. Następnie zaprezentowane zostały wyniki kluczowych badań ilościowych i jakościowych, przeprowadzonych przez stowarzyszenie, w dziedzinie relacji personelu z pacjentami. Przedstawiono system barier w dostępie do usług medycznych. Te bariery to m.in.: wizerunek służby zdrowia, niedostateczna logistyka oraz ograniczenia w dostępności terapii, skojarzenia w związku z wizytą u lekarza oraz teleporada, z której pacjenci często korzystali w ostatnim czasie. Do zalet zaliczono: szybki kontakt oraz możliwość łatwiejszego otrzymania recepty, natomiast do minusów zaliczony został fakt, że teleporada nie może zastąpić osobistej wizyty u lekarza.
Według badań oczekiwania pacjenta względem personelu medycznego to zwłaszcza: trafna diagnoza, kompetencje i wiedza lekarza, ludzkie traktowanie, zrozumiałe wyjaśnienie, wysłuchanie, przekazywanie kompleksowych informacji, jak również: poświęcenie odpowiedniej ilości czasu. Większość osób biorących udział w badaniu ocenia pozytywnie lekarzy (71%) oraz pielęgniarki (84%). Najwyżej ceniona jest kultura osobista personelu. Według informacji zebranych przez Stowarzyszenie Akademii Komunikacji Medycznej – rzeczy, które mogą ułatwić relacje między lekarzem a pacjentem to: bezpieczeństwo, szczerość, życzliwość oraz skuteczność leczenia. W czasie spotkania przedstawiono również spojrzenie na kwestię relacji – lekarzy, pielęgniarek, ratowników medycznych oraz całego personelu medycznego. Zwracają oni uwagę na niezbędne zmiany systemowe, jak również na dylemat polegający na wyborze między poświęceniem większej ilości czasu pacjentowi, a liczbą pacjentów, którym należy udzielić pomocy.
Po przedstawieniu wyników badań, odbyła się dyskusja, w której udział wzięli zaproszeni goście. Prace nad wspólnym wypracowaniem strategii w ramach projektu „Dobre relacje personelu z pacjentami” kontynuowane będą 25 maja br. podczas konferencji „Komunikacja w medycynie i dobre relacje z pacjentami – teoria, praktyka, dydaktyka”.