Ukończono budowę drugiego toru WKD od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego
29.12.2023
29 grudnia br. na stacji WKD w Grodzisku Mazowieckim odbyła się konferencja prasowa w związku z zakończeniem realizacji inwestycji obejmującej rozbudowę linii kolejowej WKD poprzez budowę drugiego toru od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego. W dzisiejszej uroczystości uczestniczyli m.in.: Poseł na Sejm RP Piotr Kandyba oraz Wojewoda Mazowiecki Mariusz Frankowski.
Podczas uroczystości Wojewoda Mazowiecki Mariusz Frankowski mówił o znaczeniu zakończonej inwestycji dla mieszkańców Grodziska Mazowieckiego i okolicznych miejscowości, którzy na co dzień korzystają z usług Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Podkreślił również istotną rolę funduszy unijnych wykorzystanych podczas rozbudowy linii kolejowej.
W konferencji udział wzięła Przewodnicząca Rady Nadzorczej Spółki WKD Katarzyna Jędruszczak, która podczas przemówienia wyraziła radość w związku z oficjalnym zakończeniem inwestycji, a także podziękowała mieszkańcom za wykazaną cierpliwość.
W konferencji udział wzięli również m.in.: Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik, Radna Sejmiku Województwa Mazowieckiego Anna Brzezińska, Starosta Powiatu Grodziskiego Marek Wieżbicki, Prezydent Pruszkowa Paweł Makuch, Burmistrz Grodziska Mazowieckiego Grzegorz Benedykciński, Burmistrz Podkowy Leśnej Artur Tusiński, Burmistrz Brwinowa Arkadiusz Kosiński, Burmistrz Milanówka Piotr Remiszewski, Wójt Michałowic Małgorzata Pachecka.
Uroczyste podsumowanie realizacji inwestycji miało miejsce w Grodzisku Mazowieckim na peronie nr 1 stacji WKD „Grodzisk Mazowiecki Radońska”, a następnie, w ramach drugiej części wydarzenia, wewnątrz hali Izby Tradycji EKD/WKD w historycznej elektrowozowni.
Budowa drugiego toru to niezwykle ważne przedsięwzięcie z punktu widzenia rozwoju WKD w najbliższych dekadach. Elementy inwestycji to kompleksowa modernizacja istniejącego toru, który od kilkudziesięciu lat nie był poddany gruntownej naprawie, jak również modernizacja: infrastruktury torowej, systemu zasilania, systemu sterowania ruchem kolejowym, obiektów inżynieryjnych, a także przebudowa przejazdów kolejowych i urządzeń zabezpieczenia przejazdów, budowa peronów przystankowych wraz z infrastrukturą służącą do przekazywania informacji o ruchu pociągów. Co ważne, infrastruktura kolejowa, na tym odcinku, została dostosowana do wymagań podróżnych z niepełnosprawnościami.
Całkowita wartość inwestycji wyniosła niespełna 155 mln zł, z czego 74,5 mln zł to środki z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.