Ustawa o ekonomii społecznej
27.10.2022
W niedzielę, 30 października br. wejdzie w życie ustawa z 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej. Ustawa reguluje m.in. organizację i zasady działania przedsiębiorstwa społecznego, zasady uzyskiwania i utraty statusu przedsiębiorstwa społecznego oraz nadzór nad przedsiębiorstwem społecznym. W Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie, zadania Wojewody Mazowieckiego wynikające z ww. ustawy realizowane będą przez Wydział Rynku Pracy.
Wnioski o nadanie statusu przedsiębiorstwa społecznego można składać osobiście w Kancelarii Głównej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego pl. Bankowy 3/5 wejście F od alei Solidarności pok. 1 – z dopiskiem Wydział Rynku Pracy, bądź pocztą przesyłając na adres: Wydział Rynku Pracy pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa. Szczegółowe informacje pod linkiem: https://www.gov.pl/web/uw-mazowiecki/rynek-pracy?page=1&size=10
Status przedsiębiorstwa społecznego może posiadać: spółdzielnia socjalna, spółdzielnia pracy, w tym spółdzielnia inwalidów i spółdzielnia niewidomych oraz spółdzielnia produkcji rolnej, organizacja pozarządowa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z wyjątkiem partii politycznych, europejskich partii politycznych, związków zawodowych i organizacji pracodawców, samorządów zawodowych, fundacji utworzonych przez partie polityczne i europejskich fundacji politycznych,
a także podmiot o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, kościelna osoba prawna, spółki akcyjne, spółki z o.o. i kluby sportowe działające w formie spółek oraz jednostki tworzące podmiot ekonomii społecznej.
Statusu przedsiębiorstwa społecznego nie mogą uzyskać:
- podmioty reintegracyjne (CIS, KIS, ZAZ, WTZ);
- firmy prywatne i spółki komercyjne;
- jednostki samorządu terytorialnego i ich stowarzyszenia.
Status przedsiębiorstwa społecznego przyznaje Wojewoda w drodze decyzji.
Obowiązkiem przedsiębiorstwa społecznego jest m.in.:
- zatrudnianie co najmniej trzech osób na podstawie umowy o pracę lub spółdzielczej umowy
o pracę. Każda z tych osób jest zatrudniona w wymiarze co najmniej 1/2 pełnego wymiaru czasu pracy; - w przedsiębiorstwie społecznym działającym w celu reintegracji społecznej i zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, co najmniej 30% ogółu osób zatrudnionych stanowić muszą osoby zagrożone wykluczeniem społecznym, wykonujące pracę na podstawie umowy
o pracę lub spółdzielczej umowy o pracę. Każda z tych osób zagrożonych wykluczeniem społecznym jest zatrudniona w wymiarze co najmniej 1/2 pełnego wymiaru czasu pracy; - posiadanie organu konsultacyjno-doradczego.
Wymogi te muszą być spełnione na dzień złożenia wniosku.
Przedsiębiorstwo społeczne jest obowiązane zgłaszać Wojewodzie zmiany powodujące naruszenie warunków posiadania statusu oraz wskazać przyczyny naruszenia tych warunków w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych zmian.
Przedsiębiorstwo społeczne sporządza roczne sprawozdanie i przekazuje je w formie elektronicznej Wojewodzie ze względu na siedzibę przedsiębiorstwa społecznego w terminie do 31 marca roku następującego po roku, za który jest składane to sprawozdanie.
Wojewoda właściwy ze względu na siedzibę przedsiębiorstwa społecznego sprawuje nadzór nad działalnością przedsiębiorstwa społecznego w zakresie spełniania warunków, o których mowa w art. 3, art. 4 ust. 1 oraz art. 5-10 ustawy oraz wydaje zaświadczenia przedsiębiorstwom społecznym o spełnianiu warunków, o których mowa w art. 361 ust. 1 pkt 1–3 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, albo odmawia wydania zaświadczenia w przypadku niespełniania przez przedsiębiorstwo społeczne tych warunków oraz potwierdza aktualność zaświadczenia.
Ponadto Wojewoda, z urzędu lub na wniosek innego organu administracji publicznej, może zarządzić w przedsiębiorstwie kontrolę w zakresie spełniania ww. warunków.
Więcej informacji znajdą Państwo na stronie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej https://www.ekonomiaspoleczna.gov.pl/