Zmiana w Programie „Centra opiekuńczo-mieszkalne" opublikowanego w maju 2019 r.
30.12.2022
30 grudnia br. Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych poinformowało, że 28 grudnia br. Minister Rodziny i Polityki Społecznej Marlena Maląg zaakceptowała Program o zmianie Programu „Centra opiekuńczo-mieszkalne" przyjętego w maju 2019 r. Zmiana dotyczy ujednolicenia zapisów obydwu Programów COM w zakresie dotyczącym kadry centrum poprzez przyjęcie rozwiązania funkcjonującego w Programie ogłoszonym w maju 2021 r.
Zmianie uległ dział VI.2 Programu.
1. Kadrę Centrum tworzy zespół niezbędny do realizacji jego zadań.
2. Kadrę Centrum stanowią:
1) kierownik Centrum –‐ osoba, która spełnia warunki określone w art. 122 ust. 1 ustawy
z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
2) specjaliści, w tym opiekunowie nocni oraz inne osoby posiadające niezbędne kwalifikacje zawodowe i doświadczenie w pracy z osobami niepełnosprawnymi w zakresie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych albo w placówkach opiekuńczo‐wychowawczych lub placówkach oświatowych;
3) asystenci osób niepełnosprawnych dla osób o specjalnych potrzebach;
4) pielęgniarka, w przypadku utworzenia w Centrum punktu pielęgniarskiego/gabinetu
zabiegowego;
5) inne osoby świadczące usługi w Centrum na rzecz jego uczestników – personel
pomocniczy administracyjno‐gospodarczy, personel medyczny zapewniający
niezbędną pomoc medyczną wynikającą z niepełnosprawności lub stanu zdrowia
uczestników.
3. Kierownik Centrum określi liczbę personelu specjalistycznego adekwatną do stanu
zdrowia i potrzeb osób niepełnosprawnych przebywających w Centrum, gwarantującą
całodobowe bezpieczeństwo i pomoc mieszkańcom Centrum przez 7 dni w tygodniu.
4. Do wniosku o utworzenie Centrum gmina/powiat przedkłada informację o proponowanej
kadrze wraz z planowaną liczbą etatów.
5. Gmina/powiat może zatrudnić w Centrum inne osoby poza kadrą Centrum, ponosząc
koszty wynagrodzeń ze środków własnych.
6. Centrum powinno dysponować własnym Regulaminem organizacyjnym, określającym
w szczególności relacje między uczestnikami Programu a kadrą, zasady korzystania z
zasobów technicznych Centrum i zasady współdziałania Centrum z opiekunami prawnymi
uczestników Programu.
7. Centrum może dysponować Regulaminem dla uczestników Centrum, określającym w
szczególności współdziałanie uczestników Centrum z kierownikiem i personelem
Centrum, celem realizacji praw i obowiązków uczestników wynikających z pobytu w
Centrum.”.
Powyższe zmiany wchodzą w życie 1 stycznia 2023 r.