W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Bariery w transformacji cyfrowej MŚP – diagnoza i segmentacja przedsiębiorców

28.10.2024

Ministerstwo Rozwoju i Technologii zakończyło realizację projektu „Advancing The Digital Transformation of Polish Enterprises” (Wzmocnienie cyfrowej transformacji polskich przedsiębiorstw). Przedsięwzięcie zostało zrealizowane przy wsparciu Komisji Europejskiej w ramach Technical Support Instrument.

Advancing_Digital_Transformation_of_Polish_Enterprises

Projekt dotyczył sprawdzenia, dlaczego polscy przedsiębiorcy nie wykorzystują pełnego potencjału cyfryzacji i w wielu przypadkach odkładają transformację „na potem”.

Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) w Polsce stanowią aż 99,8% wszystkich firm działających na rynku, generując jednocześnie około 45,3% krajowego PKB. W związku z tym ich rola w kształtowaniu polskiej gospodarki jest nie do przecenienia.

Niestety, w 2023 roku ponad trzy czwarte polskich przedsiębiorstw charakteryzowało się niskim poziomem intensywności cyfrowej. Duże firmy przodują w cyfryzacji, podczas gdy mikro i małe przedsiębiorstwa pozostają w tyle, w dużej mierze korzystając jedynie z podstawowych narzędzi, takich jak media społecznościowe czy płatności online.

Dlatego Ministerstwo Rozwoju i Technologii podjęło próbę diagnozy barier i przeszkód w transformacji cyfrowej oraz podzielenia zbioru polskich MŚP pod kątem obecnego stanu ucyfrowienia, potencjału oraz postaw i motywacji do cyfryzacji. Dzięki temu projektowane rozwiązania i instrumenty wsparcia będą dopasowane do specyficznych grup firm, i w jak najpełniejszy sposób będą odpowiadały na ich potrzeby i obawy.

Kilka najważniejszych wyników:

  • Polskie małe i średnie przedsiębiorstwa chcą wprowadzać rozwiązania cyfrowe, by być bardziej konkurencyjnymi, ale jednocześnie na cyfryzację przeznaczają do 5% swojego budżetu i nie planują go zwiększać w ciągu najbliższego roku ani wdrażać nowych technologii. Waga, jaką przypisują cyfryzacji, jest umiarkowana.
  • Osobą odpowiedzialną za cyfryzację w firmie zwykle jest właściciel.
  • Firmy zwykle korzystają z własnych pieniędzy na zmiany cyfrowe. Tylko 9% firm korzystało z grantów i dotacji na te cele.
  • Większość firm, które nie chcą wprowadzać rozwiązań cyfrowych, argumentuje to brakiem identyfikowanej potrzeby. Główną przeszkodą ich zdaniem jest brak środków finansowych.
  • Większość firm jest zdania, że administracja publiczna promuje wykorzystanie rozwiązań cyfrowych, ale nie wspiera MŚP w ich wdrażaniu rozwiązań cyfrowych.

W ramach badań zidentyfikowano sześć segmentów MŚP w Polsce pod kątem obecnego i potencjalnego stanu ucyfrowienia i postawy wobec cyfryzacji:

  1. Niezainteresowani (33%) – Firmy o niskim poziomie cyfryzacji, działające lokalnie, przekonane, że minimum wystarczy.
  2. Ambitni bez wiedzy (9%) – Mikrofirmy z chęcią na cyfryzację, ale z brakiem wiedzy i środków.
  3. Niewidzący korzyści (5%) – Firmy średnio ucyfrowione, które nie dostrzegają sensu dalszej cyfryzacji.
  4. Potrzebujący wsparcia (20%) – Firmy z średnim poziomem cyfryzacji, chętne do rozwoju, lecz wymagające szkoleń.
  5. Gotowi do działania (13%) – Przedsiębiorstwa o wyższym poziomie ucyfrowienia, planujące dalsze inwestycje w cyfryzację.
  6. Czempioni cyfryzacji (17%) – Najlepiej ucyfrowione firmy, które aktywnie korzystają ze wsparcia administracyjnego.

Na podstawie badań zostało wypracowanych wiele zaleceń, w tym najważniejsze:

  1. Skuteczna koordynacja działań podejmowanych przez interesariuszy transformacji cyfrowej przedsiębiorstw;
  2. Projektowanie usług i rozwiązań w odpowiedzi na konkretne potrzeby segmentów firm, ze szczególnym uwzględnieniem sprofilowanego i spersonalizowanego doradztwa w postaci pomocy w doborze właściwych rozwiązań i pomocy w ich wdrożeniu;
  3. Realne wsparcie firm w implementacji obowiązków cyfrowych i redukcję obciążeń administracyjnych np. w zakresie raportowania danych
  4. Zmiana w podejściu do transformacji cyfrowej z podejścia technologicznego na podejście humanistyczne i wzmacnianie myślenia strategicznego i zarządzania w zmianie.

Kolejnym krokiem w pomocy przedsiębiorcom w zmianie cyfrowej będzie opracowanie Programu, którego celem będzie odpowiedź na powyższe problemy i potrzeby polskich firm. Serdecznie zapraszamy do współpracy i konsultacji.

Materiały

Advancing​_Digital​_Transformation​_of​_Polish​_Enterprises​_-​_raport​_z​_badan
Advancing​_Digital​_Transformation​_of​_Polish​_Enterprises​_-​_raport​_z​_badan.pdf 8.33MB
{"register":{"columns":[]}}