Wdrażanie technologii w małych i średnich przedsiębiorstwach - wyniki badania
19.06.2023
Zapraszamy do zapoznania się z raportem z badania, które miało na celu zweryfikowanie poziomu gotowości do wdrażania nowych technologii cyfrowych (np. sztuczna inteligencja, Internet rzeczy, technologie chmurowe, big data, metaverse, AR/VR) w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach.
Przedmiotem działania opisanego w raporcie było przeprowadzenie badania rynku w zakresie gotowości wdrożenia, poziomu wiedzy i wykorzystania nowych technologii cyfrowych (sztucznej inteligencji – dalej AI, Internetu rzeczy – dalej IoT, oraz usług świadczonych jako e-usługi) w małych i średnich przedsiębiorstwach w Polsce. Badanie zostało zainicjowane w październiku 2022 roku i zakończone w marcu 2023 roku (sama ankietyzacja MŚP odbywała się na przełomie lutego i marca 2023 roku).
Głównym celem badania było określenie poziomu dojrzałości cyfrowej polskich MŚP. Z kolei cele szczegółowe ukierunkowane były na określenie obecnego stanu wiedzy, barier i oceny poziomu przygotowania do transformacji cyfrowej tej grupy przedsiębiorstw oraz rozpoznaniu kierunków dalszego rozwoju tego sektora w zakresie cyfrowych technologii przełomowych, takich jak IoT czy sztuczna inteligencja.
Niniejszy raport jest jednym z wielu elementów, jakie wykorzystujemy do budowania tego wielostronnego dialogu. Dlatego też niezmiennie zachęcamy do aktywnego udziału w obecnych i nowych inicjatywach rządowych, grupach roboczych, konsultacjach i partnerstwach. Polska nie tylko może być, ale realnie jest ważnym centrum kompetencji cyfrowych, ale do tego celu poprowadzi nas jedynie współpraca i ciągłe zaangażowanie każdego z nas. - mówi Janusz Cieszyński - Minister Cyfryzacji
Zespołem zajmującym się badaniem po stronie Ministerstwa Cyfryzacji kierowała Sylwia Stefaniak, której główną motywacją było sprawdzenie, jak kształtuje się poziom wdrażania nowych technologii w sektorze MŚP:
Mamy nadzieję, że inicjatywa, którą podjęliśmy będzie początkiem wspólnych działań i otworzeniem kanału komunikacji między Spółkami a podmiotami publicznymi realizującymi dla nich projekty czy też tworzącymi polityki publiczne mające na celu stymulację rozwoju rynku innowacji technologicznych w tej grupie.
Nieocenione okazało się również wsparcie Grupy Roboczej ds. Sztucznej Inteligencji i Liderki Podgrupy ds. Badań, innowacyjności i wdrożeń - Dominiki Kaczorowskiej-Spychalskiej:
Raport, który oddajemy w Państwa ręce nie wyczerpuje podjętej przez nas problematyki badań i ekspertyz, co wynika zarówno z dużej różnorodności zagadnień opisujących poziom otwartości i gotowości Spółek Skarbu Państwa na nowe technologie cyfrowe, jak i ogromnej dynamiki zmian, jakie w tym zakresie zachodzą. Niewątpliwie jednak stanowi on istotny element w toczącej się dyskusji nad drogą polskiej gospodarki ku ramom globalnej rywalizacji w cyfrowym świecie. Mamy nadzieję, że stanie się on także inspiracją do dalszych studiów i analiz nad rolą technologii cyfrowych w tym sektorze rynku.
Główne wnioski z badania wskazują, że:
- Inwestycje w obszary związane z technologiami cyfrowymi są powszechne wśród polskich firm z sektora MŚP, jednak zakupy w tym zakresie ograniczają się do nabywania podstawowego wyposażenia pomocnego w realizacji codziennych zadań.
- Inwestycje w technologie cyfrowe planuje 51,1% firm, przy czym co druga badana firma deklaruje, że inwestycje te zrealizuje w ciągu najbliższych 12 miesięcy, a nieco ponad 40% w czasie nie dłuższym niż 3 lata. Inwestycje w obszary związane z technologiami cyfrowymi skupione będą na zapewnieniu dostępności rozwiązań cyfrowych w codziennych zadaniach zawodowych i zakupie podstawowego wyposażenia (np. komputery, kserokopiarki, skanery).
- Korzystanie ze sztucznej inteligencji nie jest rozpowszechnione w sektorze MŚP – stosuje ją zaledwie 5,6% firm, a jej wdrożenie planuje w perspektywie 3 lat zaledwie co dziesiąta firma.
- Rozwiązania związane z IoT wykorzystuje 22,5% MŚP, a 14,4% planuje je wdrożyć w swojej firmie w ciągu kolejnych 3 lat.
- Polski sektor MŚP korzysta natomiast powszechnie z e-usług, co deklaruje aż 67% firm, a kolejnych 7,6% planuje wykorzystywanie ich w firmie w perspektywie 3 lat. Najczęściej e-usługi wykorzystywane są do komunikacji pomiędzy daną firmą a urzędami oraz firmą a jej klientami zewnętrznymi.
- Firmy z sektora MŚP tylko w ograniczonym stopniu (18,4%) wyodrębniły w swoich strukturach komórki ds. cyfryzacji. Częściej (ok. 44% badanych firm) zadeklarowało, że zadania związane z cyfryzacją realizują pracownicy w zakresie swoich typowych obowiązków.
- Sektor MŚP nie wykazuje tendencji do zapewnienia rozwoju kompetencji cyfrowych pracowników. Dotyczy to zarówno pracowników odpowiadających za cyfryzację, jak i osób zajmujących się innymi zagadnieniami w strukturach firmy. Na brak szkoleń z zakresu cyfryzacji wskazuje ok. 70% firm.
- Głównymi barierami ograniczającymi wdrożenie rozwiązań cyfrowych w sektorze MŚP jest brak zdiagnozowanej potrzeby w tym zakresie oraz kwestie finansowe.
Prezentowany raport to efekt pracy Ministerstwa Cyfryzacji i ekspertów Grupy Roboczej ds. Sztucznej Inteligencji, a także wykonawcy: ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o. o.
Zapraszamy do lektury materiału.
Materiały
Raport końcowy z badania małych średnich przedsiębiorstw__MC__2023__06__19Raport_końcowy_z_badania_małych_średnich_przedsiębiorstw__MC__2023__06__19.pdf 3.96MB