W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Do czego AI nie służy. Przewodnik dla nauczycieli

11.12.2023

Przedstawiamy kolejny przewodnik dla nauczycieli polskich szkół, przygotowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. W poprzedniej publikacji zgłębialiśmy obszary sztucznej inteligencji, koncentrując się na narzędziu, które zrewolucjonizowało świat edukacji – ChatGPT, a teraz zastanawiamy się nad kreatywnością dużych modeli językowych.

Do czego AI nie służy

Poprzednia publikacja

W poradniku Chat GPT w szkole. Szanse i zagrożenia odpowiadaliśmy na pytania dotyczące istoty sztucznej inteligencji i jej zastosowań w edukacji. Omawialiśmy szczegółowo narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję, przedstawiliśmy ChatGPT i analizowaliśmy jego wpływ na proces nauczania. Dodatkowo zwróciliśmy uwagę na kluczowe elementy pracy pedagogicznej z wykorzystaniem bota.

Publikacja ukazała się w lipcu 2023 roku, w czasie, gdy społeczność akademicka i szkolna była poruszona dynamicznymi zmianami spowodowanymi pojawieniem się ChatGPT. Poradnik miał na celu udzielenie odpowiedzi na wpływające do Ministerstwa Edukacji i Nauki pytania dotyczące autentyczności prac, a także przedstawienie opinii naukowych na temat bota. 

Wyzwania dla współczesnej szkoły

Od tego czasu wiele się zmieniło w związku z dynamicznym rozwojem zaawansowanych modeli językowych, dlatego postanowiliśmy wydać kolejny poradnik, zatytułowany Do czego AI nie służy, skupiający się na modelach językowych. Dokument ten wychodzi naprzeciw zmieniającym się czasom i potrzebom edukacyjnym.

W dzisiejszym świecie jedyną stałą wydaje się nieustanna zmiana. Kompetencje, które nabywamy w szkole i życiu dorosłym, starzeją się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Zjawisko to wynika z gigantycznego przyrostu nowych informacji w krótkim czasie. Stąd też naszym celem jest zrozumienie, które kompetencje stają się kluczowe w kontekście szybko zmieniających się realiów edukacyjnych.

Sztuczna inteligencja a kreatywność

Według modelu 4K kluczowymi umiejętnościami są: kreatywność, komunikacja, krytyczne myślenie i kooperacja. Kreatywność była dotychczas uznawana za kompetencję typowo ludzką, ale jej definicja, w związku z rozwojem badań nad generatywną sztuczną inteligencją, znów staje się przedmiotem debaty, również w kontekście edukacyjnym.

W przewodniku Do czego AI nie służy zastanawiamy się nad kreatywnością dużych modeli językowych, analizujemy etyczno-moralne aspekty korzystania z nich oraz prezentujemy wskazówki dla nauczycieli. Ostatni rozdział skupia się na przykładach niepożądanych zachowań użytkowników AI w szkole oraz definiuje zagrożenia związane z wdrażaniem rozwiązań AI w edukacji.

Podsumowanie i ciekawostka

Jako ciekawostkę traktujemy podsumowanie dokumentu, które zleciliśmy do wygenerowania modelowi językowemu zgodnie z przygotowanym przez nas promptem. Szczegóły znajdują się w pierwszym rozdziale poradnika.

Zapraszamy do zgłębiania tej fascynującej tematyki i odkrywania świata sztucznej inteligencji oraz jej roli w procesie uczenia się. Celem poradnika, opracowanego z inicjatywy grupy roboczej AI w Edukacji, jest nie tylko dostarczenie nauczycielom informacji, lecz także wsparcie ich w radzeniu sobie z wyzwaniami współczesnej edukacji. 

Raport jest dostępny na stronach Ministerstwa Edukacji i Nauki.

{"register":{"columns":[]}}