Uczenie ustawiczne w zakresie sztucznej inteligencji - raport Grupy Roboczej ds. Sztucznej Inteligencji
29.06.2023
Grupa Robocza ds. Sztucznej Inteligencji opracowała kolejny raport dotyczący uczenia ustawicznego w zakresie AI. Raport ten pokazuje, jak istotna jest obecnie sztuczna inteligencja i jak można przygotować się na wzrost jej znaczenia w każdym aspekcie naszego życia w najbliższej przyszłości.
W ostatnich latach sztuczna inteligencja (AI) zaczęła wywierać ogromny wpływ na większość aspektów naszego życia. Cały czas rośnie spektrum jej zastosowań. Uczenie ustawiczne (ang. lifelong learning – uczenie przez całe życie) oznacza w kontekście AI, że każda i każdy z nas powinien rozumieć podstawowe zasady funkcjonowania tej technologii. Konieczne są zwłaszcza świadomość jej używania (jest w każdym smartfonie), umiejętność bezpiecznego użytkowania oraz efektywność stosowania rozwiązań AI – zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym.
Uczenie ustawiczne w zakresie AI nabiera obecnie szczególnego znaczenia, ponieważ zdecydowana większość aktywnych społecznie i zawodowo osób na etapie edukacji formalnej nie miała szans uczyć się na jej temat. Tymczasem, z uwagi na dynamikę rynku pracy, potrzebujemy przemyślanych programów przekwalifikowania i dokwalifikowania (ang. reskilling, upskilling) pracowników na każdym etapie kariery zawodowej.
Rosnąca rola AI w biznesie ma konsekwencje dla kreatorów AI, którzy będą wykorzystywać nie tylko wiedzę i umiejętności typowo techniczne. Narasta zapotrzebowane na kompetencje miękkie (np. z zakresu prezentacji) oraz wiedzy biznesowej niezbędnej do tworzenia optymalnych rozwiązań, które generują wartość.
Zachęcamy do zapoznania się z najnowszym raportem przygotowanym w ramach Grupy Roboczej ds. AI – Podgrupy ds. umiejętności cyfrowych pt. „Uczenie ustawiczne w zakresie sztucznej inteligencji” autorstwa Andrzeja Jankowskiego (Intel), Krzysztofa Kaczurby (Orange Polska), Marty Makowskiej (Orange Polska) oraz Kamili Stępniowskiej. Autorzy starali się w nim stworzyć mapę drogową poruszania się w świecie, w którym na co dzień stykamy się ze sztuczną inteligencją.
Raport został podzielony na trzy poziomy „wtajemniczenia”, mając na uwadze różne potrzeby i priorytety na każdym z tych poziomów:
- Użytkownika/użytkowniczki,
- Decydenta/decydentki
- Kreatora/kreatorki AI.
Zapraszamy do lektury.
Materiały
Raport Uczenie ustawiczne w zakresie sztucznej inteligencjiUczenie_ustawiczne_w_zakresie_sztucznej_inteligencji.pdf 12.68MB