W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Uczenie ustawiczne w zakresie sztucznej inteligencji - raport Grupy Roboczej ds. Sztucznej Inteligencji

29.06.2023

Grupa Robocza ds. Sztucznej Inteligencji opracowała kolejny raport dotyczący uczenia ustawicznego w zakresie AI. Raport ten pokazuje, jak istotna jest obecnie sztuczna inteligencja i jak można przygotować się na wzrost jej znaczenia w każdym aspekcie naszego życia w najbliższej przyszłości.

Uczenie ustawiczne w zakresie sztucznej inteligencji

W ostatnich latach sztuczna inteligencja (AI) zaczęła wywierać ogromny wpływ na większość aspektów naszego życia. Cały czas rośnie spektrum jej zastosowań. Uczenie ustawiczne (ang. lifelong learning – uczenie przez całe życie) oznacza w kontekście AI, że każda i każdy z nas powinien rozumieć podstawowe zasady funkcjonowania tej technologii. Konieczne są zwłaszcza świadomość jej używania (jest w każdym smartfonie), umiejętność bezpiecznego użytkowania oraz efektywność stosowania rozwiązań AI – zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym.

Uczenie ustawiczne w zakresie AI nabiera obecnie szczególnego znaczenia, ponieważ zdecydowana większość aktywnych społecznie i zawodowo osób na etapie edukacji formalnej nie miała szans uczyć się na jej temat. Tymczasem, z uwagi na dynamikę rynku pracy, potrzebujemy przemyślanych programów przekwalifikowania i dokwalifikowania (ang. reskilling, upskilling) pracowników na każdym etapie kariery zawodowej.

Rosnąca rola AI w biznesie ma konsekwencje dla kreatorów AI, którzy będą wykorzystywać nie tylko wiedzę i umiejętności typowo techniczne. Narasta zapotrzebowane na kompetencje miękkie (np. z zakresu prezentacji) oraz wiedzy biznesowej niezbędnej do tworzenia optymalnych rozwiązań, które generują wartość.

Zachęcamy do zapoznania się z najnowszym raportem przygotowanym w ramach Grupy Roboczej ds. AI – Podgrupy ds. umiejętności cyfrowych pt. „Uczenie ustawiczne w zakresie sztucznej inteligencji” autorstwa Andrzeja Jankowskiego (Intel), Krzysztofa Kaczurby (Orange Polska), Marty Makowskiej (Orange Polska) oraz Kamili Stępniowskiej. Autorzy starali się w nim stworzyć mapę drogową poruszania się w świecie, w którym na co dzień stykamy się ze sztuczną inteligencją.

Raport został podzielony na trzy poziomy „wtajemniczenia”, mając na uwadze różne potrzeby i priorytety na każdym z tych poziomów:

  1. Użytkownika/użytkowniczki,
  2. Decydenta/decydentki
  3. Kreatora/kreatorki AI.

Zapraszamy do lektury.

Materiały

Raport Uczenie ustawiczne w zakresie sztucznej inteligencji
Uczenie​_ustawiczne​_w​_zakresie​_sztucznej​_inteligencji.pdf 12.68MB
{"register":{"columns":[]}}